کد خبر: ۱۶۹۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵

زندانی جنجالی اتا در اسپانیا آزاد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دستگاه قضایی اسپانیا پس از هفته ها جنجال در این كشور بر سر آزادی یك زندانی بیمار عضو سازمان جدایی طلبان باسك (اتا) سرانجام امروز (شنبه) او را آزاد كرد.

به گزارش ایرنا، 'جوسو اوریبجه بریا بولیناگا' پس از بررسی پرونده وی از سوی قاضی دیوان عالی اسپانیا و نظر پزشكان مبنی بر اینكه بیماری سرطان ریه اش تشدید شده است، حكم آزادی مشروط خود را دریافت كرد.

او از سال 1998میلادی به جرم اقدامات تروریستی از طریق مشاركت در قتل سه مامور پلیس و زندانی كردن یك پلیس دیگر به مدت 532 روز در یك زیرزمین كوچك، به 32 سال زندان محكوم شده است.

بولیناگا به دلیل بیماری از حدود دو هفته پیش در بیمارستانی در شهر سن سباستین ایالت باسك بستری است، اما خانواده های قربانیان تروریسم در اسپانیا قصد دارند كه در اعتراض به حكم صادره برای او، امروز در مقابل این بیمارستان یك تجمع برگزار كنند.

بولیناگا ماه گذشته به منظور دریافت حكم آزادی خود دست به اعتصاب غذا زد و بیش از 200 زندانی اتا در دیگر زندانهای اسپانیا نیز در حمایت از وی برای چند روز اعتصاب غذا كردند.

بولیناگا پس از سه هفته به دلیل وضعیت جسمی خود دست از اعتصاب غذا برداشت و منتظر صدور حكم خود از سوی قاضی پرونده بر اساس نظریه پزشكان شد.

از سوی دیگر، دولت اسپانیا اعلام كرد كه در مقابل، فشار اعضای اتا كه آنها را یك باند تروریستی می داند، هرگز كوتاه نخواهد آمد و بر ادامه حضور بولیناگا در زندان تاكید كرد.

سرانجام، اوایل هفته گذشته وزارت كشور اسپانیا درخواست آزادی مشروط زندانی را همراه با آخرین اسناد و گزارشات پزشكی وی برای بررسی به دیوان عالی این كشور فرستاد و یك كمیسیون تخصصی پزشكی قانونی نیز نظر داد كه وضعیت بیماری بولیناگا غیر قابل برگشت و بسیار وخیم است و او به طور جدی در خطر مرگ قرار دارد.

سرانجام، پس از واكنشهای فراوان به درخواست آزادی این عضو اتا، قاضی حكم آزادی او را صادر كرد، اگرچه همچنان خانواده های قربانیان حملات جدایی طلبان باسك به این حكم اعتراض دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین