کد خبر: ۱۶۹۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۲
در دیدار با مسئولان نظام صنفی کشاورزی کشور؛

لاریجانی: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو خودکفایی محصولات کشاورزی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به بخش کشاورزی و دامداری، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: یکی از راه‌های افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی، تبیین راهکارهایی در جهت فرهنگ‌سازی برای برگشت روستاییان مهاجر به مناطق خود است.

به گزارش ايسنا، علی لاریجانی در دیدار با مسئولان نظام صنفی کشاورزی کل کشور با بیان اینکه براساس سیاست‌های کلی نظام باید به بخش کشاورزی و دامداری توجه شود، گفت: به طور حتم تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، در گرو خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب کشور از تولید محصولات کشاورزی باید خودکفا باشد، افزود: از نظر منطق دنیایی هم با توجه به فشارهای اقتصادی کشورهای استکباری عقل حکم می‌کند که ما در کشور در تولید محصولات خودکفا باشیم که لازمه آن حمایت از این بخش‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرخه و ظرفیت‌های اقتصادی حوزه کشاورزی با بخش‌هایی مانند صنعت و تجارت قابل مقایسه نیست، یادآور شد: به طور حتم یکی از موارد مورد نزاع عرصه جهانی در آینده نزدیک مسئله امنیت غذایی است که به طور حتم باید از سوی مسئولان حمایت شود.

این نماینده مجلس نهم حمایت‌های نقطه‌ای و بدون برنامه را غیرضروری اعلام کرد و افزود: مسئولان باید با برنامه‌ریزی سیاست‌هایی را تبیین کنند که وضعیت حوزه اقتصاد کشاورزی در آینده قابل پیش‌بینی باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نظام صنفی کشاورزی مسئولیت‌های بسیاری در این حوزه برعهده دارد، تصریح کرد: شما باید اگر نیازهایی را در حوزه کشاورزی مشاهده می‌کنید، به صورت پیش‌نویس قانونی به مجلس ارائه کنید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به وجود امکانات در روستاها در قیاس با سال‌های گذشته و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: متاسفانه برخی از روستاها به علت مهاجرت خالی از سکنه شده‌اند، از این‌رو باید هم‌اکنون ضمن حمایت از چرخه تولید، اقدامات فرهنگ‌سازی برای برگشت روستاییان به مناطق خود و توسعه کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به تاسیس نظام صنفی کشاورزی گفت: به طور حتم بدون تشکل و سازمان‌هایی از این دست نمی‌توان در راه شکوفایی حوزه اقتصاد به ویژه کشاورزی قدم برداشت، از این‌رو اگر نظام صنفی کشاورزی مشکلاتی را در این حوزه مشاهده می‌کند، می‌تواند با مجلس در میان بگذارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اعلام اینکه نظام صنفی کشاورزی باید مشکلات این حوزه را نظام‌بندی و ساماندهی کند، تصریح کرد: ما برای افزایش ارتباطات تشکل‌ها با مجلس مصوبه‌ای را تصویب کردیم، اما شما تحت عنوان اعضای این نظام صنفی باید مراکز تصمیم‌ساز مجلس همچون مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مرتبط در ارتباط باشید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراضات اعضای نظام صنفی کشاورزی در رابطه آیین‌نامه‌های وزارت کشاورزی گفت: براساس قانون، آیین‌نامه و مصوبات دولت اگر خلاف قانون تشخیص داده شود، می‌توان آن را حذف کرد، از این‌رو شما می‌توانید اینگونه تخلفات را به مجلس اعلام کنید.

وی با انتقاد از مشکلات بیمه‌ای بخش کشاورزی یادآور شد: براساس قانون باید تمام کشاورزان تحت پوشش بیمه قرار گیرند، از این‌رو بنده در آینده نزدیک با رئیس سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای را برگزار می‌کنم تا مشکلات پیرامون این حوزه کاهش یابد.

لاریجانی با اشاره به پرداخت نشدن یارانه بخش کشاورزی و تولید افزود: براساس قانون باید ۳۰ درصد درآمدهای حوزه هدفمندی به بخش تولید داده شود، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که این موضوع تحقق نیافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در حوزه کشاورزی در سال ۹۰ حدود ۱۲.۵ میلیون تن گندم تولید شده است، تصریح کرد: به طور حتم باید برای نگهداری و خرید این مقدار محصول سازوکار مناسب و مشخصی تبیین شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال نابسامانی‌های بسیاری در حوزه مرغ و شیر وجود داشت که باید با برنامه‌ریزی مشکلات را کاهش داد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اعلام اینکه کشاورزی باید به طور خصوصی اداره شود، گفت: به طور حتم کشاورزی دولتی مشکلات بسیاری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به اینکه حمایت‌های مسئولان از تشکل‌های خصوصی باید با ضمانت این تشکل‌ها همراه باشد، افزود: این تشکلات باید به اظهارات و اقدامات خود متعهد باشند و خارج از برنامه‌ریزی عمل نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس هر حمایت معقولی را از کشاورزان انجام می‌دهد، گفت: به طور حتم با شکوفایی حوزه تولید و شکوفایی می‌توان با تهدیدها مقابله کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
0
0
سلام ، خودکفایی در کشاورزی ( که آبروی هر مملکتی در استقلال کشاورزی آن است ) ، دامپروری و صنعت و تولیدات
داخلی ، از اهداف اولیه مردم ، در انقلاب اسلامی ایران بود ، ولی متاسفانه ، در اثر منیت ها و خودرایی ها و نبودن شوراهای مسئولین و مردمی ، و با وجود اختلافات بین گروهها و دولتها ، این اهداف ، رفته رفته فراموش شده و تقریبا" به صفر رسیده اند .
وقتی این مملکت از نظر اقتصادی ، نجات پیدا می کند ، که در آن این اهداف حیاتی ، به مرحله عمل برسند و آنوقت است که از مهاجرتهای بی برنامه روستاییان به شهرها ، بیکاری ها ، گرانی مسکن و بقیه لوازم زندگی ، تکدی گری ها ، زنان و کودکان خیابانی ، قاچاق و مصرف مواد مخدر ، دزدی ها ، و خیلی از معضلات دیگر ، به طور 90% ، حل می شود .
انشاءالله .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین