کد خبر: ۱۶۹۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
گرانی لبنیات و وعده های مسئولین دولتی

عامل اصلی گرانی لبنیات چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در همان روزها، منتقدین اقتصادی معتقد بودند، قیمت شیر و محصولات لبنی به دلیل عدم نظارت مسئولان تنظیم بازار کشور بصورت روزانه افزایش پیدا می کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که انتظار می رفت با حذف یارانه شیر بازار این محصولات رقابتی باشد اما نحوه قیمت گذاری این کالا باعث شد تا تخلف و کم فروشی در خصوص محصولات لبنی شدت بگیرد.

حالا اما در حالی که شیر یارانه ای به نوعی بازگشت تا بازار لبنیات کنترل شود، دوباره قیمت لبنیات افزایش چشمگیری داشته تا این بار نرخ این کالای اساسی مفید برای بدن انسان، با چراغ خاموش و بدون جنجال خبری افزایش یابد.

این در حالی است که اواسط تیر ماه معاون استاندار تهران با بیان اینکه در موضوع گران شدن محصولات لبنی توانستیم شاخ مافیای شیر را بشکنیم گفته بود : بسیاری از شرکتها جریمه و حتی پلمب شدند ولی داریم مشکلات تولیدکنندگان شیر را هم برطرف می کنیم.

تا به این ترتیب مقصر اصلی گرانی شیر شرکت ها مافیایی قلمداد شوند نه سوء مدیریت دولت و به این ترتیب قرار بود مشکل شیر و محصولات لبنی حل شود نه این که دوباره مردم با افزایش قیمت مواجه شوند.

گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه قيمت فرآورده‌هاي لبني در يك هفته اخير و در سكوت خبري با افزايش بين 8 تا 40 درصدي روبرو شده است.

مشاور انجمن صنفي صنايع فرآورده‌هاي لبني ايران در اين باره گفت: متاسفانه باوجود همه تمهيداتي كه در رابطه با موضوع قيمت شيرخام انديشيده شد، نه تنها قيمت اين محصول در بازار كاهش نيافت بلكه شاهد افزايش قيمت شيرخام و به تبع آن قيمت فرآورده‌هاي لبني در بازار بوديم.

حسين چمني با اشاره به اينكه هم اكنون به دليل افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي هركيلوگرم شيرخام در حدود 1100 تومان از سوي دامداران به كارخانجات توليد فرآورده‌هاي لبني عرضه مي‌شود، درعين حال گفت: البته به نظر مي‌رسد كه در حدود 200 تا 250 تومان حباب قيمتي براي شيرخام وجود داشته باشد، چون توليد شيرخام در كشور به اندازه نياز مصرف انجام نمي‌شود.

وي با اعلام اينكه عدم ثبات قيمتي شيرخام موجب افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني در بازار شده است، گفت: البته با اقدام قهري و برخورد تعزيراتي نمي‌توان قيمت فرآورده‌هاي لبني را در بازار كاهش داد، چون اين اقدام نه تنها موجب كاهش قيمت اين فرآورده‌ها نخواهد شد بلكه موجب به وجود آمدن تنش در بازار هم خواهد شد.

تا به این ترتیب مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی افزایش قیمت لبنیات را تایید کند.

در این میان اما، رئيس سازمان صنعت استان تهران از بازگشت قيمت لبنيات تا دور روز ديگر خبر داده و گفته: كارخانجات لبنيات گرانفروش 10 ميليارد تومان جريمه شده‌اند.

يد‌الله صادقي در خصوص افزايش قيمت محصولات لبني گفت: پيگيري و بررسي‌هاي قيمت محصولات لبني براساس قيمت شير خام انجام شده است و تا دو روز ديگر تمامي كارخانجات لبنيات بايد قيمت‌ها را اصلاح كنند.

وي افزود: در حال حاضر متوسط قيمت شير خام هزار تومان است و بر همين اساس بايد قيمت محصولات لبني تعيين شود اما در چند كارخانه شاهد گران‌فروشي بوديم از اين روا چند كارخانه لبنيات 10 ميليارد تومان جريمه و پرونده آنها به تعزيرات تحويل داده شد.

در هر حال، حتی اگر قیمت لبنیات به گفته رئیس سازمان صنعت تهران، ظرف دو روز به حالت قبل برگردد باز هم این مساله نشان دهنده نظارت ضعیف و سوء مدیریت اقتصادی دولتی هاست. هر چند مشخص نیست که این وعده آقای رئیس محقق شود اما باز هم اصل ماجرا بر جای خود باقی است.

به گزارش شفاف،آنچه مسلم است، اگر روند افزایشی قیمت محصولان لبنی ادامه دار شود به زودی بسیاری از خوانو ارهای ایرانی قادر به تهیه آن نخواهند بود و بحران در حوزه سلامت نیز ایجاد خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
0
0
سلام ، علت اصلی ، نبودن مدیریتی قوی ، در کارخانه ها و نبودن
وجدان کاری ، در بیشتر صاحبان کارخانه ها و فرمان نبردن از قانون
می باشد و اینکه ، هر مغازه ، شرکت و هر کارخانه ای ، حالت خودمختاری گرفته ، و هرجایی برای خود امپراطوری راه انداخته است و برای همین هم ، قیمتها ، روز به روز بالاتر می رود و در این میان ، بیشتر وجدانهای بعضی از مسئولین و خیلی از مردم ، نم برداشته است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
0
0
وقتی دولت اذوقه ارزان به فکوفامیلش میدهد همین است که میبینید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
0
بی کفایتی مسئولین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین