کد خبر: ۱۶۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

گفته‌ها و ناگفته‌‌های روزنامه‌های صبح امروز

کدام کشور‌ها برای سفر «نمایندگان مجلس » جذابیت بیشتری دارد؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز گذشته، عزت‌الله ضرغامی، مهمان سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بود که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شد. سخنان ضرغامی درباره ترجمه پر سروصدای سخنرانی محمد مرسی، برنامه صدا و سیما برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حتی اظهارنظر او درباره «جیگر»، الاغ عروسکی برنامه کلاه قرمزی و پسر خاله، صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز را فتح کردند.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: «عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیمای ایران به اشتباه صدا و سیما اعتراف کرد. ضرغامی در مورد ایراد کار صدا و سیما در ترجمه سخنرانی محمد مرسی در اجلاس عدم تعهد تهران گفت: ایراد تنها در یک مورد ترجمه نام سوریه به بحرین در یکی از شبکه‌های سیما بود. مرسی در سخنان خود اعلام کرد که مصر از مخالفان بشار اسد حمایت خواهد کرد؛ اظهاراتی که باعث خروج هیأت سوری از جلسه افتتاحیه اجلاس عدم تعهد شد. در همین زمان مترجم صدا و سیما در ترجمه، کشور بحرین را به جای سوریه ترجمه کرد تا این اشتباه مترجم ایرانی، واکنش شدید بحرین را به دنبال داشته باشد.

صدا و سیمای ایران در ترجمه همزمان سخنرانی مرسی در اجلاس عدم تعهد در تهران، ضمن قرار دادن نام بحرین به جای سوریه، سخنان وی علیه دولت سوریه را به اظهاراتی حمایت‌آمیز از این دولت تبدیل کرد. اما ضرغامی در توجیه اشتباه ترجمه‌ای که باعث احضار کاردار ایران در بحرین شده است، گفت: «در هنگام سخنرانی رییس‌جمهور مصر، شبکه یک نیز این مراسم را به صورت زنده پخش می‌کرد، که اشکالی در پخش زنده به وجود آمد؛ بنابراین از مترجم دیگری تنها در همین شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که این مترجم در یک اشتباه لفظی به جای «سوریه»، گفت «بحرین» و همین موضوع دستاویزی برای رسانه‌های غربی شد».

اما در حالی که بسیاری از روزنامه‌ها از تیترهای کنایه آمیز برای «اشتباه لفظی» آقای مترجم در ترجمه «سوریه» به «بحرین» در تیترهای خود بهره می‌بردند، روزنامه جام جم، که به پوشش گسترده سخنان ضرغامی در جمع دانشجویان پرداخته بود، در یکی از بخش‌های گزارش خود به این موضوع هم پرداخت و نوشت: «سخنان مرسی در تمام شبکه‌ها به درستی ترجمه و پخش شد و تنها در یک شبکه مترجم دچار اشتباه لفظی شد» و در ادامه گزارش خود نوشت: «بیشتر برنامه‌های اجلاس به صورت زنده از شبکه‌های داخلی و برون مرزی صدا و سیما پخش می‌شد؛ بنابراین، سخنرانی‌هایی که میهمانان در اجلاس داشتند به زبان‌های مختلف در شبکه‌های برون مرزی با ترجمه خوب منعکس شد. وی با بیان اینکه در مورد ترجمه‌های فارسی نیز شبکه خبر محوریت پوشش برنامه اجلاس را داشت، افزود: شبکه خبر هم برنامه‌های اجلاس و سخنرانی‌ها را به صورت زنده پوشش می‌داد و سخنرانی میهمانان نیز به صورت فارسی ترجمه می‌شد که بعضا در برخی از شبکه‌های رادیویی نیز همزمان پخش می‌شد.

بنا به گزارش مهر، ضرغامی اظهار داشت: در هنگام سخنرانی مرسی رئیس جمهور مصر، شبکه یک نیز این مراسم را به صورت زنده پخش می‌کرد، که اشکالی در پخش زنده به وجود آمد؛ بنابراین، از مترجم دیگری تنها در همین شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که این مترجم در یک اشتباه لفظی به جای سوریه بحرین گفت و همین دستاویزی برای رسانه‌های غربی شد».

تهران امروز هم با پوشش سخنرانی روز گذشته ضرغامی در بخشی به اظهارات وی در خصوص عروسک الاغ برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی و پسرخاله پرداخت. این روزنامه نوشت: «ضرغامی در پاسخ به انتقادات برخی دانشجویان نسبت به عدم توجه به حضور افراد انقلابی و حزب‌اللهی در رسانه ملی و ممنوع‌التصویر بودن آن‌ها گفت‌ که هیچ ممنوع‌التصویری نداریم و آخرینش جیگر بود که آن را تکذیب می‌کنیم».

اما روزنامه مغرب در گزارشی به بحث مطرح از سوی ضرغامی درباره بررسی برگزاری مناظره‌های انتخاباتی برای انتخابات سال آینده پرداخت و در مطلبی با نام «تکرار تریبون یک‌سویه در رسانه ملی!» نوشت: «امکان ندارد از انتخابات پر حرف و حدیث ریاست جمهوری دهم سخن به میان آید و از مناظره تاریخی روز سیزدهم خرداد ۸۸ که میان احمدی‌نژاد و موسوی برگزار شد، یادی نشود. مبدع برگزاری مناظره‌های مستقیم میان نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۸۸ صدا و سیما بود که شاید تصور نمی‌کرد این مناظره‌ها منشأ وقوع زلزله‌ای چند ریشتری در فضای سیاسی ایران شود. حالا عزت الله ضرغامی در جمع دانشجویان از احتمال برگزاری مجدد این نوع مناظره‌ها در آستانه انتخابات خبر داد.

پیشتر فعالان سیاسی هر دو جناح از نحوه برگزاری مناظره‌ها انتقاد کردند؛ چه آنکه به اعتقاد این عده، زمینه ساز حوادث بعد از انتخابات مناظره تلویزیونی بین احمدی‌نژاد و موسوی بود. این روزنامه با اشاره به موضع‌گیری احمدی‌نژاد در آن مناظره علیه هاشمی و برخی افراد دیگر با اشاره به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد در آن مناظره نوشت: «باور من این است که امروز آقای موسوی در برابر من نیست، بلکه سه دولت پی در پی در برابر من قرار گرفته‌اند. هم آقای موسوی هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی که این سه در گذشته با هم بودند... باید جوان‌ها بدانند که بنده در برابر یک کاندیدا نیستم، در برابر مجموعه‌ای هستم که با محوریت آقای هاشمی و همکاری آقای موسوی و خاتمی علیه بنده حرکت می‌کردند».

این روزنامه که در گزارش خود از احتمال کاندیداتوری ضرغامی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خبر داد، وی را کاندیدای مورد حمایت دولت خواند و نوشت: «رئیس رسانه ملی در ادمه گفت: در برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم به ویژه در مناظره‌ها مسائلی گفته شد که به نظر می‌رسید پاسخ این موارد باید از طرف افرادی که نامشان برده شد، داده شود. ما هم اعلام آمادگی کردیم اما تعداد به قدری زیاد شد که همانند یک سریال شش ماهه می‌شد».

سهامی که به عدالت نرسید

یکی از موارد با اهمیت در هفتمین گزارش شش ‌ماهه عملکرد قانون اجرای اصل‌۴۴ بررسی آخرین وضعیت سهام عدالت در نیمه دوم سال گذشته است که در آن ضمن تبیین جایگاه این موضوع به فرایندهای توزیع و تخصیص سهام عدالت و آزادسازی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، ایجاد سبد سهام عدالت و تأمین اقساط دولت اشاره شده است.

روزنامه قدس یکی از گزارش‌های امروز خود را به تحقیق و تفحص مجلس از اجرای طرح سهام عدالت اختصاص داده و با انتقاد از استفاده ابزاری از این طرح می‌نویسد: «دیروز نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد استفاده ابزاری از سهام عدالت برای جابجایی مدیران گفت: طی روزهای آینده تحقیق و تفحص از سهام عدالت کلید خواهد خورد.

گفته می‌شود در پی تغییر مدیرعامل شرکت هزار و ۷۳۶میلیارد تومانی و مشمول اصل۴۴ ملی مس که با رفتن سعد محمدی و آمدن پوستین دوز از سایپا همراه بود، نمایندگان استان کرمان با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به این اقدام اعتراض کرده و خواهان بررسی و رفع موضوع شدند. حال بعد از گذشت حدود دو هفته از این اتفاق، محمدرضا پورابراهیمی، دیروز در گفت‌وگویی با فارس ضمن انتقاد از این تغییر و استفاده ابزاری از سهام عدالت برای جابجایی مدیران از برنامه مجلس برای تحقیق و تفحص از سهام عدالت خبر داد.

وی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته با اجرای اصل‌۴۴ و واگذاری شرکت‌های دولتی تلاش شده تا تصدی‌گری دولت کاهش یابد، اما از قرار معلوم سهام عدالت به ابزاری برای بقای مدیران دولتی در شرکت‌های واگذار شده تبدیل شده است، به طوری ‌که در برابر مالکیت ۴۰‌درصدی سهام عدالت از شرکت ملی مس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تعیین مدیرعامل آن نقش دارد».

حق مأموریت سفرهای خارجی نمایندگان چقدر است؟

روزنامه ابتکار برای برای واکاوی بیشتر عملکرد گروه‌های دوستی به سراغ موسی قربانی، عضو گروه‌های دوستی یمن، بلغارستان، کره، لبنان و الجزایر رفته است.

در بخش‌هایی از این مصاحبه که توسط خبرگزاری دانشجو تهیه شده می‌خوانیم:

«کدام کشور‌ها متقاضی بیشتری داشت؟

روسیه این طور است، در قدیم کشورهای اروپایی پرطرفدار بودند، ژاپن، کره و کشورهایی که سفر بیشتر دارد، طرفدار زیادتری هم دارد.

گروه‌های دوستی به ابزار تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند

در اواخر مجلس هشتم، طی اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، یک بند در مورد گروه‌های دوستی پارلمانی به آیین نامه داخلی اضافه شد، اما آن هم جامع نیست. انصافاً می‌توان گروه‌های دوستی پارلمانی را تقویت کرد، اما الان دقیقاً عکس آن عمل می‌شود و در حال حاضر به ابزار تفریحی و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. برای تقویت گروه دوستی عربستان می‌توان از هاشمی استفاده کرد!

یعنی اولویتی به غیر از این‌ها برای نمایندگان ندارد؟

کارایی گروه‌ها بستگی به رئیس و اعضا دارد تا بتوانند یک بهره‌برداری از آن داشته باشند و این یک امر شخصی است و در ضوابط و چهارچوب گروه‌های دوستی چنین چیزی وجود ندارد. باید برای هر گروه دوستی وظایفی مشخص کنیم؛ برای مثال عربستان از کشورهایی است که با برخی افراد ایرانی روابط شخصی دارد، مثلاً خاتمی و هاشمی رفسنجانی هر کدام یک سهمیه حج دارند. حالا اگر چنین مکان‌هایی یک گروه دوستی داشته باشند، می‌توان از این ابزار هم در جهت تقویت روابط استفاده کرد. در هر حال اگر این‌ها فعال باشند یکسری ثمرات دارد، در هر صورت می‌توان این گروه‌ها را وظیفه‌مند و کاربردی کرد.

مأموریت این سفر‌ها به چه میزان است؟

حق مأموریت سفرهای خارجی بر اساس آیین نامه سفرهای خارجی برای وزرا و نمایندگان، در هر روز ۱۳۰ دلار است». 

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین