کد خبر: ۱۷۰۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴

عزم دولت براي تعطيلي پنجشنبه مدارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس پابرجاست، عزم جدي دولت در اين باره را با وجود برخي مخالفت‌ها نشان داد.

محمود احمدي‌نژاد و همچنين برخي از اعضاي شوراي عالی انقلاب فرهنگي بارها از چنين طرحي حمايت كرده‌اند اما از سوي ديگر، نمايندگان مجلس قصد دارند با بررسي طرحي دو فوريتي، تعطيلي پنج‌شنبه‌ها را حداقل براي دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه لغو كنند.

با اين وجود ابراهيم سحرخيز، معاون دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد: تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس برابر قانون و مقررات در سال تحصیلی جدید نیز ادامه می‌یابد.

وي یكشنبه شب در حاشیه كنفرانس آموزش ریاضی ایران در سمنان گفت: سال قبل، شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی مدارس در دوره ابتدایی و راهنمایی را مصوب كرد تا برنامه‌ها در پنج روز پیش‌بینی و مدارس در روز پنج‌شنبه تعطیل شود. سحرخيز ادامه داد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به معنای تعطیلی تعلیم و تربیت نیست و برنامه‌های اردویی، بازدیدها و... را در این روز می‌توانند برگزار كنند.

وي تاكيد كرد: برنامه‌های دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی و ابتدایی در سال تحصیلی جدید با همین نگاه تدوین و ابلاغ شده و همانند سال تحصیلی گذشته تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ادامه می‌یابد. سحرخیز در خصوص احتمال تجدیدنظر مجلس در این مساله گفت: من در این زمینه مطلبی نشنیده‌ام؛ اما اگر مطلبی ابلاغ شود گردن ما در برابر قانون باریك و مطیع است.

اقدام نمايندگان و واكنش شوراي عالي انقلاب فرهنگي

چهره‌هاي دولتي و از جمله وزير آموزش و پرورش از ارديبهشت ماه امسال به اين سو بارها بر اجرايي شدن تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس در سال جديد تحصيلي تاكيد كرده بودند، اما وجود اين اراده در دولت باعث نشد تا نمايندگان از مخالفت و انتقاد به اين طرح صرف‌نظر كنند. در اين راستا چندي پيش جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تدوین طرحی دو فوریتی برای لغو مصوبه تعطيلي مدارس در روزهاي پنج‌شنبه خبر داده و بررسي آن را موكول به پايان تعطيلات اخير مجلس كردند. پيش از جدي شدن اين طرح، اما رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از دولت خواست به نوعي مساله را رفع و رجوع كند تا نيازي به اقدامات بعدي مجلس نباشد.

محمدمهدي زاهدي در اين باره گفته بود: «اميدواريم آموزش و پرورش اقدامات مناسبي را انجام داده باشد كه نياز نباشد مجلس يا ساير نهادهاي مرتبط وارد كار شوند.» وي همچنين عنوان كرده بود: «تاکيد ما بر اين است که دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه پنج‌شنبه‌ها تعطيل نباشند.»

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در فاصله كوتاهي از انتشار اين خبر با انتقاد از اين تلاش مجلسی‌‌ها و دفاع از طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس تاكيد كرد: «معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در كنار خانواده،‌ خود را بازسازی كند و به‌عنوان یك پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.»

محمدرضا مخبر دزفولي همچنين در برابر اظهارات منتقدانه در خصوص معايب اين تعطيلي گفته بود: «از گزارش نهادهای نظارتی كه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد،‌ این نتیجه حاصل شده است كه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح (كاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است.»

طرحي براي همه؟

طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس نخستين بار در سال 88 از سوي وزارت آموزش و پرورش در اواخر مسووليت علي احمدي وزير پيشين اين وزارتخانه مطرح شد و سپس در سال 90 به صورت اختياري در مدارس ابتدايي اجرا شد.

سال گذشته حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش با اعلام اينكه امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد به طور تلويحي از تسري اين طرح به سطوح ديگر مدارس خبر داده بود تا آنكه در ارديبهشت ماه امسال به طور رسمي از تعطيلي مدارس در كليه مقاطع تحصيلي خبر داد.

وي در اين باره تاكيد كرده بود: «تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است؛ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را تصویب و ريیس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است.»

اما به نظر مي‌رسد كشمكش دولتي‌ها و مجلس نشينان از هفته آينده و با پايان يافتن تعطيلات نمايندگان وارد فضاي جديدي شود. با اين وجود آنچنان كه از سير حركت مسوولان دولتي در زمينه تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس و مواضع‌شان در اين خصوص برمي‌آيد، دولت به آساني از ديدگاه مثبت خود به اين مساله دست برنخواهد داشت.

به گزارش ایرنا،طرفه آنكه اين طرح، حمايت محمود احمدي‌نژاد را نيز به همراه خود دارد به طوري كه وي نه تنها از تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس دفاع مي‌كند بلكه معتقد است تعطيلي كارمندان در روزهای پاياني هفته نيز به افزايش كارآمدي شان كمك خواهد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
0
ملت مرده اون همه عزمند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
0
0
اجرای این طرح با این حجم کتاب های درسی واقعا برای دانش اموزان بده چون مدارس برای جبران تعطیلی دیر تر تعطیل میشوند وما وقت کمتری برای خوندن درس های فردا داریم درحالی که باافزایش ساعات تعداد درس ها هم بیشتر میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
من میخوام بدونم ایشون که از طرح تعطیلی ها حمایت می کنن
آیا به فکر هزینه هایی که خانواده باید توی این روزهای تعطیل متحمل بشه هم هستن؟
اصلا میدونن فشار مالی واسه یه خانواده یعنی چی؟
آیا به این فکر کردن ما چه قدر توی سال تعطیلی داریم؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین