کد خبر: ۱۷۰۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۹
آملی لاریجانی:

اگر برادرم محکوم شود حکم را اجرا می‌کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه‌ سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه شریف، افزود: ما بخشی از وظایف خود را انجام می‌دهیم. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، افراد متدین همه و همه موظف هستند که در این راستا گام بردارند اما اگر فکر می‌کنید ما برخورد نمی‌کنیم، صحیح نیست. اگر شما می‌خواهید جلوه یک شهر عوض شود با اقدام قوه قضاییه به تنهایی می‌سر نخواهد بود.

آملی لاریجانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر این‌که آیا مبالغ اختلاس شده در پرونده معروف به ۳ هزار میلیاردی بازگردانده می‌شود؟ گفت: بله، هر آن‌چه از رشوه و دیگر مسائل به دست آمده همه به حساب خاصی گذاشته می‌شود که بتوانند بدهی‌ها را پرداخت کنند.

در ادامه دانشجویی از دانشگاه صنعتی شریف به تخلفی در دانشگاه خود اشاره کرد و با بیان سوابق موضوع، سوال کرد که چه کسانی باید پاسخگوی این موارد باشند؟ که رییس قوه قضاییه یادآور شد: هر تخلفی به دستگاه قضایی ارسال نمی‌شود. باید جرم صورت گیرد و جرم نیز تعریف خاص خود را دارد. موضوع مطرح شده از سوی شما ربطی به دستگاه قضایی ندارد و نوعی تخلف اداری است.

دانشجویی در خصوص سرانجام پرونده سعید مرتضوی (کهریزک) سوال کرد که آملی لاریجانی با بیان این‌که به دلیل قطعی نشدن حکم، سخن گفتن در خصوص آن دشوار است، تصریح کرد: آخرین دفاعیات از وی اخذ شده است. پروندهٔ وی نسبت به بخشی از اتهاماتش به دادگاه ارسال شده و نسبت به بخش دیگری از آن تقاضای اعمال ماده ۱۸ شده که این موضوع نیز در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، دانشجوی دیگری به پرونده‌ محمدجواد لاریجانی اشاره کرد و از آملی لاریجانی خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: پیش از آنکه این سخن‌ها مطرح شود به من گزارشی دادند. به رییس دادگستری استان تهران گفتم که به قاضی بگوید باید به وظیفه‌اش عمل کند و اگر به خاطر من رعایت حال وی را کنند شخصا وی را به دادسرای انتظامی قضات معرفی می‌کنم.

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه در خصوص این پرونده توصیه‌ها و پی‌گیری‌های لازم را کرده‌ام، گفت: نباید فراموش کرد که این موضوع یک بعد سیاسی هم دارد زیرا بیش از صد‌ها پرونده اختلاف منابع طبیعی وجود دارد اما چرا از میان این تعداد، این پرونده مطرح می‌شود؟

آملی لاریجانی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: بدانید که در این خصوص ذره‌ای کوتاه نمی‌آیم اما باید بدانید که انتشار این خبر قبل از محکومیت در سایت‌ها آن هم با عنوان زمین‌خواری، خود جرم است و حتی در این خصوص پیغام دادم که اگر زنده بودم و محکومیتی صورت گرفت آن را اجرا می‌کنم.

وی تصریح کرد: نکته‌ قابل توجه این است که این پرونده مربوط به سال ۷۹ بوده و در زمان ریاست قبلی دستگاه قضایی برای پرونده، منع تعقیب صادر شد و اکنون آن را زنده کرده‌اند که البته اشکالی ندارد اما بر اساس نقل قولی ۵۰۰ هزار پرونده‌ نزاع با منابع طبیعی مطرح است. آیا همه‌ آن‌ها را در سایت‌ها منتشر کرده‌اند؟ پس مشخص است که می‌خواهند کار سیاسی کنند.

رییس قوه قضاییه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و خبرهایی نیز از کاندیداتوری اخوی شما مطرح شده، آیا شما از وی حمایت می‌کنید؟ اظهار کرد: آیا تا به حال شده که من رسما از کسی حمایت کنم؟ من وی را فردی متدین می‌دانم و در سال‌هایی که اصلاح‌طلبان در کشور شلنگ می‌انداختند وی سینه‌اش را برای رهبری سپر کرده بود و حالا مطرح می‌شود که از ساکتین فتنه هستند. شما می‌دانید که اصلاح‌طلبان با وی در بحث کنفرانس برلین و برنامه چراغ چه کردند و حتی در شهر قم تخریب‌هایی نسبت به وی صورت گرفت. من نمی‌خواهم دفاع شخصی کنم اما حیفم می‌آید که افراد انقلابی و ولایی را این‌گونه تخریب می‌کنند.

آملی لاریجانی تاکید کرد: البته من سیاسی هستم و در هر انتخاباتی نظر خودم را خواهم داد اما این‌گونه نبوده که پرچمی را برای کسی در دست بگیرم.

وی یادآور شد: زمانی که بحث آمدنم به قوه قضاییه مطرح بود محضر رهبری رفتم و بیان کردم اکنون که یکی از اخوی‌هایم در مجلس شورای اسلامی حضور دارد چرا باید به قوه قضاییه بیایم؟ ایشان فرمودند هیچ اشکالی ندارد. من از روی تدبیر این کار را کردم و نمونه‌هایی از این موضوع در تاریخ ایران نیز وجود دارد. بنده برای اینکه این‌گونه شبهات ایجاد نشود حتی این موضوع را به رهبری گفتم و باز تاکید می‌کنم که مشی ما مستقل است.

دانشجوی دیگری با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در رابطه با مفاسد اقتصادی از آملی لاریجانی خواست تا اقدامات دستگاه قضایی در این راستا را بیان کند که وی خاطرنشان کرد: موارد متعددی را در طول این چند سال رسیدگی کردیم اما متاسفانه مقاومت‌هایی می‌شود. در خصوص پرونده‌ ۳ هزار میلیاردی نیز متاسفانه برخی از مسئولان گفتند حالا که رسیدگی کردید چه شد، که من اعتراض کردم. ما ابزار کافی داریم و باید به نصوص قانونی عمل کنیم. البته عزم همه‌ مسئولان نیز در این زمینه لازم است. من نمی‌خواهم از پشت پرده‌ نامه‌هایی که در این خصوص نوشته شد حرف بزنم اما دستگاه قضایی نباید تنها باشد. البته ما اگر تنها هم باشیم این راه را ادامه می‌دهیم.

آملی لاریجانی در پاسخ به این سوال که از دل جلسات سران قوا چه بیرون می‌آید؟ گفت: برگزاری جلسات سران قوا مفید بوده است. مطمئنم این جلسات به نزدیک کردن نظر‌ها و دیدگاه‌ها کمک می‌کند. بحث‌های جدی صورت می‌گیرد و حتما در بهبود وضعیت موثر است. رهبری نیز به ما امر کردند که این جلسات را ادامه دهیم.

رییس قوه قضاییه در خصوص احضار مسئولان نیز گفت: زمانی در خصوص احضار مسئولان خدمت آقا نیز گفتم که ما چرا این‌طوری شده‌ایم؟ حضرت امیرالمومنین خود در دادگاه حاضر می‌شد اما ما اگر به مسئول درجه پنجم بگوییم که احضار شده می‌گوید که چرا مرا احضار کرده‌اید. چه مانعی دارد که نزد قاضی برویم و توضیحات خود را بیان کنیم؟ فهم قاضی حجت است. چرا باید در خصوص چرایی احضار سوال شود؟

دانشجویی سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که به چه دلیل پرونده «م. ر» به جریان نمی‌افتد؟ که آملی لاریجانی پاسخ داد: نباید اسم برده شود؛ چون محکومیتی صورت نگرفته است. بار‌ها این شخص و رییس‌جمهور مطرح کرده‌اند که چرا اسم برده می‌شود. طبق قانون اسم بردن تا قبل از قطعیت حکم اشکال دارد. بدانید که ما در این مساله کوتاه نمی‌آییم اما در نظامی هستیم که مناسبات قانونی در کشور حاکم است و اجازه دهید که مسیر طی شود. قضیه که تمام شد ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

دانشجوی دیگری به اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر این‌که پرونده‌ مذکور از ناحیه‌ این سازمان آماده و به دادگاه ارسال شده است، از رییس قوه قضاییه خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: این‌گونه نیست که پرونده تنها از ناحیه‌ بازرسی آماده شده باشد. از نواحی مختلف در دستگاه قضایی روی آن کار شده است. اینکه از ناحیه سازمان بازرسی آماده و به دادگاه ارسال شده صحیح نیست.

به گزارش ایسنا،در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی دانشجویان به رییس قوه قضاییه اهدا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین