کد خبر: ۱۷۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱
همه نکات اقتصادی از زبان رئیس جمهور:

اذعان احمدی نژاد به بهم ریختگی اقتصادی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور در این گفتگو اشاره کرد که: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که التهاب بازار را از بین ببریم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید بورس ارز راه حل تنظیم بازار ارز است، افزود: سال قبل 60 میلیارد دلار صادرات داشتیم و بیش از این نیاز نداریم و امسال هم صادرات و واردات داریم و یک التهاب کاذب درست شده است و یک عده ارز در انبارها گذاشتند و البته کم هستند اما این بالاخره اثر می گذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه علت دیگر، یک جنگی روانی سنگین است، گفت: البته برخی از همکاران من اشتباه کردند و با اینکه به آنان بارها تذکر داده بودم که این روش را اصلاح کنید اما عمل نکردند و بعد موقعی متوجه شدند که یک مقدار ما ضربه خوردیم.

وی افزود: این التهاب باید کنار برود چرا که اقتصاد ما اقتصاد قدرتمند و قوی است.

جنگ روانی و دلار سه هزار تومانی

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما درباره نرخ ارز چقدر است و عده ای شایعه 3000 تومان را مطرح می کنند، گفت:‌ این همان جنگ روانی است و ما داریم تدبیر می کنیم.
آقای احمدی نژاد افزود: باید یک مقدار آرامش پیدا کنیم و ما 75 میلیون نفر هستیم که باید به یکدیگر کمک کنیم.

وی با بیان اینکه این کار اتفاق ویژه ای نیست که نتوانیم آن را مدیریت کنیم، گفت: البته دشمن به شدت با جنگ روانی و قفل کردن مسیرهای فروش نفت و انتقال ارز، جنگ تمام عیار و پنهانی به راه انداخته است.

رئیس جمهور افزود: البته ما هم درحال کار کردن هستیم و این خارج از تحمل مدیریت ملت ایران نیست.

وی اضافه کرد: ما نفت و انرژی داریم و دنیا هم احتیاج دارد و حجم فروش نفت ما در مقابل نیاز ارزی و اقصاد ما بزرگ نیست و می توانیم به سرعت جایگزین کنیم.

احمدی نژاد گفت: یکی از مشکلات نیاز دولت به نفت بوده است که ما داریم به سرعت این را مدیریت می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا می خواهید به مجلس اصلاحیه بودجه بدهید، گفت: من فعلا این فکر را ندارم البته در برخی برنامه های اقتصادی ممکن است نیازمند اصلاحات باشیم و برای این با مجلس و قوه قضاییه در حال گفتگو هستیم و یک برنامه های اولیه تهیه شده است.

وی افزود: امیدواریم ظرف یک ماه به یک بسته مورد توافق همه بخش های اداری کشور برسیم.
رئیس جمهور گفت: به لحاظ موجودی کالا در کشور کالا درکشور خیلی زیاد است و برخی کالاها ممکن است کم شود که قبلا هم این بوده است.


بهم ریختگی شده، داریم مدیریت میکنیم

در ادامه مصاحبه زنده تلویزیونی آقای احمدی نژاد با شبکه یک سیما، مجری برنامه پرسید: درآمد ارزی ما 70 یا 80 میلیارد دلار است اما یک اقتصاد 500 هزار میلیارد تومانی هستیم و علی القاعده نباید نوسانات ارزی این قدر در اقتصاد ما تأثیر داشته باشد اما واقعیت این است که در عمل اتفاقات جور دیگری رقم می خورد. همین اظهار نظر را درباره افزایش قیمت مرجع دیدیم که در بازار چه اتفاقاتی رقم زد و حتی در بخش های اقتصادی ازجمله گوشت، مرغ و لبنیات التهاب ایجاد شد.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: فشار داخلی بود به طوری که می گفتند کشاورزی از بین رفت، واردات کشاورزی زیاد شد و‌ از این رو مانع از ورود خوراک دام شدند. احمدی نژاد اضافه کرد: بالاخره ما چهل سال خوراک دام وارد می کردیم و البته تراز صادرات کشاورزی مثبت است که این خیلی مهم است.

وی افزود: سر و صدایی کردند و پنج، شش ماه موضوع به تأخیر افتاد حتی بعضی واردکنندگان اصلی به علت فشارها رفتند.

رئیس جمهور گفت: جو اقتصادی پارسال، ‌جو درستی نبود به بهانه یک تخلفی که در جایی انجام شد، خب الآن تخلف رسیدگی می شود که هنوز هم نمی دانیم چه شد، البته برای ما روشن است، بالاخره دولت را متهم کردند و بالاخره حکم هم صادر شد اما جوسازی که از این بابت علیه فعالان اقتصادی درست شد صد برابر آن حادثه بود.

احمدی نژاد افزود: هر کسی تخلف کرده از هر کجا هست باید رسیدگی شود. وی گفت: من که اول مدعی برخورد با تخلفات بودم و گفتم اگر فرزند من هم تخلفی انجام داده باشد باید با وی برخورد شود.

رئیس جمهور افزود: بدتر از آن حادثه تخریب فضای کسب و کار بود، مثلاً در خوراک دام چهار نفر فعالیت می کردندکه چهل سال خوراک دام وارد می کردند که البته اینها راه و چاه کار را بلد بودند به طوری که 10 درصد پول را می دادند و خوراک می آوردند و پس از آن 90 درصد باقیمانده را می دادند، اما وقتی اینها را بیرون کردند فرد جدیدی آمد و در این باره با مشکلاتی مواجه شد.

احمدی نژاد گفت: حالا دشمن یک کاری کرده، اینجا هم به هم ریختگی درست شده است، داریم مدیریت می کنیم. وی افزود: همه طرح های کشور فعال است و به پیش می رود.

مجری در ادامه پرسید: آیا طرح مهر ماندگار را تعطیل می کنید؟ زیرا عده ای انتقادات جدی دارند که بودجه آن نامعلوم است. رئیس جمهور پاسخ داد: برای چه باید تعطیل شود؟ من از اول دولت به خاطر دارم که هر کار خوبی را که دولت شروع می کرد، عده ای آن را می کوبیدند، همان ها این کار را ادامه می دهند و اصلاً گوش نمی دهند که ما چه می گوییم.

احمدی نژاد افزود: من گفته ام طرح مهر ماندگار 170 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که 60 تای آن امسال و سال بعد است و آنها قسمت دوم این مطلب را حذف می کنند و فقط به نکته اول آن می پردازند.

وی گفت: ما در قانون بودجه مجوز داریم که می توانیم اموال بدهیم، خب آیا دولت اموال کمی دارد؟ این کار بدی است که دولت تمام اموال راکد خود را زنده کند؟ دستگاه ها این قدر ساختمان، زمین و امکانات بی جهت دارند، اینها مال ملت است و ما باید آن را به سد، راه آهن، پتروشیمی و طرح های دیگر تبدیل کنیم؛ این مهر ماندگار است، آیا کار بدی است؟

رئیس جمهور افزود: همیشه از دولت ها طرح های کلان برای دولت بعدی می ماند یعنی عملاً بودجه دولت های بعد از قبل برنامه ریزی می شود. احمدی نژاد گفت: ما گفتیم این کار نامردی است، ما می آییم تمام اموال راکد را فعال می کنیم، به نظرم این یک خدمت بزرگ به ملت است.
وی افزود: یکی از وزارتخانه ها دانشگاهی دارد که 99 درصد از مردم اسم آن را هم نشنیده اند اما همین دانشگاه امکاناتی دارد که می تواند تمام بسته های حمایتی دولت از صنعت را تأمین کند و البته این امکانات معطل افتاده است.

مجری در ادامه پرسید: آیا بودجه بخش های دیگر را در طرح های مهر ماندگار منحرف نمی کنید؟
رئیس جمهور گفت: اصلاً، ما گفتیم بودجه عمرانی امسال فقط از فروش اموال تأمین شود، مگر دستگاهی که اموال ندارد که به نظرم از کارهای ماندگار دولت این کار است، به جای اینکه نفت بفروشیم گفتیم امسال و سال آینده اموال اضافی مان را می فروشیم؛ 36 هزار میلیارد تومان می فروشیم و خرج یا معاوضه می کنیم، این کار بدی است؟ این کارها اصلاحات اساسی در کشور است و مهر ماندگار هم جزو طرح های ماندگار در کشور است.

احمدی نژاد افزود: ما می توانیم اجرای این طرح را رها کنیم و بگوییم دولت بعدی می آید تمامش می کند اما ما این طرح ها را اجرا می کنیم و به خودمان فشار می آوریم بالأخره فروش ملک در دستگاه ها به سادگی نیست، همین الآن به صدا و سیما بگوییم این زمین ها را بفروشد سخت است. وی گفت: اصلاحات اساسی است که ما داریم انجام می دهیم.

افزایش سود بانکی سیاستی اشتباه است

رئیس جمهور درادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از مشکلات زیادی رنج می برد بر لزوم اصلاح نظام بانکی تاکید کرد .احمدی نژاد با اشاره به اینکه نظام کنونی بانکی به اصلاح فراوان نیاز دارد گفت: روش فعلی بانک ها حلقه بسیاری از گرفتاری های کنونی و شیوه مضری است .

وی با انتقاد از ارائه سود ثابت به سپرده ها افزود: این روش رباست و گرنه بانک های خصوصی چگونه می توانند ثروتشان را در کمتر از یک سال به چند برابر افزایش دهند ؟

احمدی نژاد افزایش نرخ سود بانکی را به بهانه جمع آوری نقدینگی، سیاستی نادرست دانست که بر اثر فشار برخی به نظام بانکی تحمیل شد . وی افزود: خیلی افراد معتقد بودند که با افزایش سود بانکی و جمع آوری نقدینگی سرگردان قیمت ارز کاهش می یابد ولی در عمل چنین نشد .
احمدی نژاد با بیان اینکه هم اکنون جلسات اصلاح نظام بانکی هر هفته ادامه دارد گفت: باید در سود بانکی به سمت مشارکت واقعی برویم به طوری که سرمایه گذار و مردم در سود و زیان طرح ها شریک باشند ولی فعلا نظام بانکی نظامی یک طرفه است و امیدوارم اصلاح بانکی امسال شروع شود .

رئیس جمهور از تلاش دولت برای اصلاح نظام بانکی خبر داد و گفت: یکی از نیازهایی که اعلام کردم اصلاح مدیریت است و در ایران نیز باید مدیریت ها را اصلاح کنیم . احمدی نژاد با تاکید بر اجرای درست قانون و تعیین مرزهای کاری افزود: ‌همه کارها در کشور باید در نقطه ای مدیریت و همه روابط باید تنظیم شود . وی با اشاره به اینکه بخش اعظم کارهای کشور میان بخشی است گفت: این موضوع باید مدیریت شود تا حداکثر نتیجه به دست آید .

اگر گام دوم هدفمندی را اجرا میکردیم مشکلی ایجاد نمیشد

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا امسال مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا خواهد شد، گفت: هدفمندی یک قانون است و باید اجرا شود و بالاخره یک قانونی داده شده و دولت برای 15 سال برنامه ریزی کرده است و اگر بنا باشد این قانون هر روز عوض شود چکار می توانیم بکنیم؟

احمدی نژاد افزود: ما یک پیش بینی کردیم وگام اول آن عالی اجرا شد و گام های بعدی را هم می توانیم خوب برداریم. رئیس جمهور گفت: اگر گام بعدی را هم اجرا می کردیم مشکلی در کشور ایجاد نمی شد.

احمدی نژاد افزود: برخی ها در بازار ارز کارشکنی کردند اما همه همراهی کردند و هدفمندی اجرا شد. وی ادامه داد: به ما گفتند که ظرف 5 سال این را تمام کنید و اگر هر سال بخواهید بگویید این را کم کن، این گونه نمی شود کار را اداره کرد.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه کار در حال بهتر شدن است و برخی مشکلات عمدی نیست و از روی دلسوزی است اما بالاخره حد و مرز باید معلوم شود. احمدی نژاد گفت: من هیچ وقت در قانونگذاری دخالت نکرده ام و اعتقادی ندارم و قانونگذاری حق مجلس و قضاوت حق قوه قضاییه است که باید هم پاسخگو باشند.

وی افزود: الان فضای همدلی حاکم است و وضع در حال بهتر شدن است. رئیس جمهور گفت: در حال بررسی هستیم و اگر شرایط آن فراهم شود گام دوم را اجرا می کنیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه البته این عددهایی که گذاشتند به نظر ما مثبت نیست، افزود: سال گذشته ما 80 درصد پولی که از مردم گرفتیم به خود مردم دادیم و 20 درصد را به حمل و نقل دادیم. وی افزود: دوستان گفتند مردم پشیمان هستند و قیمت ها را برگردانید و آنها پول هم نمی خواهند.

رئیس جمهور گفت: دنیا پذیرفته است روشی که ما اجرا کرده ایم، عالمانه ترین روش است و همه مراجع علمی دنیا این کار را تایید کردند. احمدی نژاد افزود: اجازه دهید کار را درست کنیم و این می شود چرا که مردم همراه هستند. وی گفت: با این حال هدفمندی یک قانون است و ما ساختارهای آن را در دست بررسی داریم و امیدواریم بتوانیم برسیم به روشی که با کمترین تبعات منفی آن را اجرا کنیم.

کمک فراوان به توليد در مرحله نخست هدفمندي يارانه ها

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی درباره فاز اول هدفمندی یارانه ها و توجه به تولید گفت: در فاز نخست به تولید بسیار کمک شد.
احمدی نژاد افزود: البته همان دخالت های وسط کاری می گوید که کاری نکرده ایم چون آنان پول نقد می خواهند که من پرداخت پول نقد را قبول ندارم زیرا پول نقد اگر در جایی انباشته شود فساد آور و رانت است.

وی گفت: وام ارزان قیمت و یارانه سود تسهیلات را به تولید پرداخت کردیم هرچند هرگز به اندازه تقاضای تولید نبوده است. احمدی نژاد افزود: 53 میلیارد دلار صادرات پارسال بالاخره با کمک همین تولید بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: عده ای می گفتند فعالیت مرغداری ها و دامداری ها کاهش یافته حال آن که میزان فعالیت مرغداری ها از 71 درصد به 81 و گاوداری ها از70 به 76 درصد در شرایط کنونی رسیده است.


لزوم هدايت سرمايه ها به توليد براي ثبات ارز

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازار ارز و چشم انداز آن از منظر وی گفت: برنامه دولت به ثبات رساندن این بازار است و یکی از مسیرهای تحقق این هدف جمع آوری و هدایت منابع درگیر در سکه و ارز به سمت تولید و سرمایه گذاری است .

احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد با برنامه های دولت در این بخش و همراهی مردم به زودی کشور از این وضع عبور می کند و تلاش دشمنان ملت به نتیجه نمی رسد . وی با تاکید بر لزوم همکاری و همراهی ملت به رغم همه سختی ها گفت: هر چند دولت در برخی مواقع از جمله جابه جایی پول و فروش نفت با مشکل مواجه است ولی بر مسائل اشراف داریم و چشم انداز کارها مثبت است .

رئیس جمهور درمورد تاسیس بورس ارز گفت: هنوز تصمیم قاطع برای اجرایی شدن این طرح نداریم و قصدمان نیست که ارز را به کالا تبدیل کنیم . احمدی نژاد با اشاره به اینکه قیمت فعلی ارز در کشور واقعی نیست گفت: ما دارای منابع زیادی هستیم و ارزش فعلی ارز بسیار پایین تر از قیمت فعلی آن است .

رئیس جمهور با اشاره به تلاش شبانه روزی و مخلصانه دولت به رغم بسیاری از هجمه ها گفت: این دولت پاک ترین دولت بعد از انقلاب اسلامی است . وی با بیان اینکه همه در دولت تلاش می کنند افزود: همه به دنبال عدالت و پاکی هستیم و فقط معتقدیم که کسی نباید از رانت استفاده کند .

احمدی نژاد با اشاره به اینکه رهبری علت حملات و هجمه به دولت را ایستادگی ما در مقابل دشمنان و دستاوردهای علمی دولت دانستند گفت: حتی یک ثانیه به زیاده خواهان بله نمی گویم ممکن است در برخی موارد سکوت کنیم ولی تسلیم نمی شویم .

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت بیشترین سرمایه گذاری را در کارهای عمرانی و دستاوردهای علمی را به وجود آورده است گفت: نباید طوری رفتار کرد و گفت که دولت در تولید سرمایه گذاری نکرده است . وی افزود: به رغم همه مشکلات اگر برخی دخالت نمی کردند دولت بازار ارز را هم مدیریت می کرد به طوری که مردم متوجه فشاردشمنان نمی شدند .

ماليات بايد شفاف سازي شود

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: ما به قول های پایه ای که داده ایم عمل کردیم و صادقانه از حقوق ملت دفاع می کنیم و برای خودمان کار نمی کنیم و دنبال عدالت هستیم و دولت به عدالت پایبند است. احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا قانون مالیات را اجرا می کنید، افزود: لایحه مالیات را به مجلس فرستاده ایم که وقتی بیاید اجرا می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات نمی دهند از این به بعد مالیات خواهند داد، گفت: در مالیات باید شفاف سازی شود و ما قانون را شفاف کردیم که همه امور را در بر بگیرد و بعد هم ا جرا می کنیم .

رئیس جمهور اظهار داشت: به یک عده قلیلی می گوییم مالیات بده داد و بیداد می کنند و من تعجب می کنم که برای آنان این گونه جا افتاده است که مالیات ندادن چیز خوبی است. احمدی نژاد افزود: گردش اقتصادی کشور 1000 میلیارد تومان است و من نمی گویم 18 درصد و اگر 8 درصد مالیات باشد، می شود 100هزار میلیارد تومان و ما در آن وقت نیاز به فروش نفت برای دولت نداریم و کشور با این اداره می شود ولی ما خیلی کمتر می گیریم و این هم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی به اصلاح پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: نظام توزیع دارد اجرا می شود، بیمه برای اجرا رفته است و یک بخش بانکی می ماند که برای آن هر هفته جلسه تشکیل می شود که امیدواریم این را نهایی کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مجری که در سال 84 قول داده بود که یک سری اسامی دارد که به وقتش اعلام می کند آیا وقت آن شده است، افزود: من یک سری اسامی داده ام.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین