کد خبر: ۱۷۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۹

مذاکرات پوتین و بلر در لندن

آفتاب‌‌نیوز : دستور کار اين مذاکرات تبادل نظر دو طرف در زمينه مسايل سياسی و گسترش همکاری های اقتصادی به خصوص در زمينه صادرات نفت و گاز روسيه به کشورهای اتحاديه اروپا عنوان شده بود در حاليکه در برخی زمينه های بين روسيه و اتحاديه اروپا اختلاف نظرهايی وجود دارد.

در عين حال، ناظران گفته اند که تاکيد بر اهميت مسائل بازرگانی سبب شده است که رهبران بتوانند تنش های موجود در روابط اتحاديه اروپا و روسيه را برجسته نکنند.

به گفته آنان، با توجه به اينکه قيمت نفت به حد بی سابقه ای رسيده است و روسيه به سرعت به يکی از تامين کنندگان عمده انرژی برای اتحاديه اروپا تبديل می شود غير منتظره نبوده است که موضوعات تجاری ساير نگرانی ها در اجلاس را تحت الشعاع قرار داده است.

تونی بلر با صراحت تمام گفت که آينده اقتصادی دو کشوربه هم گره خورده است و با توجه به اينکه روسيه يکی از صادرکنندگان مهم انرژی به اتحاديه اروپا است داشتن روابط درست، منافع قابل توجهی برای اتحاديه اروپا خواهد داشت.

البته  بلر گفت وابسته بودن به انرژی روسيه سبب نخواهد شد که اتحاديه اروپا در برابر تحولات داخلی روسيه سکوت اختيار کند.

ولاديمير پوتين نيز بر مناسبات بازرگانی تاکيد کرد و گفت که برخی از کشورهای اروپايی 90 درصد انرژی مورد نياز خود را از روسيه تامين می کنند.

وی گفت که روسيه شريک قابل اطمينانی است و می خواهد با اتحاديه اروپا مانند يک شريک هم وزن، گفتگو داشته باشد. 
   
مذاکرات لندن در چارچوب برنامه تماس های دوره ای بين مقامات ارشد اتحاديه اروپا و روسيه برگزار می شود که هر شش ماه يک بار به منظور بررسی روابط دو جانبه صورت می گيرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین