کد خبر: ۱۷۰۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۵

رقابت تنگاتنگ فناوری‌های پيشرفته در پارالمپیک لندن+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رقابت‌هاي پارالمپيك 2012 لندن شاهد ورود تعداد زيادي از فناوريهاي پيشرفته در ميان ورزشكاران بود كه آنها را در اجراي بهتر رقابتها و دستيابي به ركوردهاي بيشتر ياري مي‌كنند.

تيم بسكتبال پارالمپيكي انگليس در رقابتهاي امسال در لندن از يك سلاح مخفي برخوردار بودند كه شامل يك صندلي اسفنجي فناوري پيشرفته طراحي شده توسط مهندسان شركت خودروسازي بي‌ام‌و با استفاده از فناوريهاي خودروهاي مسابقه است.

اين صندلي قالب‌گيري شده اسفنجي براي اولين بار ورزشكاران را قادر به يكي شدن با صندلي چرخدار خود مي‌كند و زمان حركت آنها براي يك مسير مستقيم 20 متري را 0.14 يك ثانيه بهبود خواهد بخشيد. همچنين اين صندليها به بازيكنان اجازه مي‌دهد تا به سرعت پس از افتادن به حالت اوليه خود بازگردند.

اين سلاح البته تنها بخشي از طيف گسترده‌اي از فناوريهاي پيشرفته نمايش يافته در رقابتهاي پارالمپيك 2012 بوده كه از دستكش «شبح» براي ارتقاي شيوه كار با ارائه بازخورد لرزشي بر روي فرم و وضعيت فرد تا اسكلت خارجي انسان براي ارائه قدرت ابرانساني ترميناتوري به كمك به ورزشكاران در اجراي بهتر بازيها مي‌پردازند.

در رقابتهاي بعدي پارالمپيك مي‌توان شاهد نسل جديدي از دوندگان داراي پاهاي مصنوعي تيغه‌اي داراي فناوري پيشرفته‌تر براي راندن بيشتر ورزشكاران معلول به جلو و دويدن نابينايان بدون نياز به كمك با استفاده از هدستهايي بود كه مي‌تواند موانع پيش‌روي آنها را علاوه بر دستورالعمل جهتهاي چپ و راست نشان دهد.

فناوري پاي مصنوعي تيغه‌اي به خوبي در رقابتهاي 2012 جا انداخته شده و دوندگان تيغه كربني يكي از بارزترين نمونه‌هاي اين فناوري كمكي در پارالمپيك بودند.

پاهاي مصنوعي فيبر كربني كنوني براي دووميداني مانند نمونه‌هاي مورد استفاده توسط اسکار پیستوریوس، دونده معروف آفريقايي مي‌توانند يك بازده انرژي ارتجاعي 92 درصدي را در مقايسه با ميزان 95 درصدي تاندونهاي طبيعي انسان ارائه كنند.

ارتباط ميان بدن و اندام مصنوعي نيز ارتقا پيدا كرده است. براي مثال در حفره‌ها از آستر سيليكوني براي اجتناب از بروز تاول و نارحتي و از دريچه‌هاي مكش براي ارائه يك ارتباط بدون درز بين پوست و پروتز استفاده شده است.

از فناوريهاي ديگر كمك كننده به پارالمپيكي‌ها در حال حاضر يك چارچوب پرتاب بوده كه از تجهيزات اساسي براي بسياري از پرتاب‌كنندگان ديسك و وزنه در پارالمپيك محسوب مي‌شود.

اين چارچوبها پيش از اين يك صندلي سازگار شده سفت بود اما در رقابتهاي امسال بسياري از ورزشكاران از مهندسان خواستند تا اين طراحي را اصلاح كنند.

مهندسان بنياد Remap براي اين رقابتها دست به ساخت يك چارچوب آلومينيومي جديد زدند كه از سوكت صفحه‌اي ويژه‌اي براي پروتز برخوردار است. اين طراحي به به پرتاب‌كنندگان معلول اجازه مي‌دهد تا بدون از دست دادن تعادل و با قدرت بيشتر به رقابت بپردازند.

تيمهاي دو و ميداني نيز از سخت‌افزار فناوري پيشرفته در اطراف خود در زمان رقابت برخوردار بودند. براي مثال ديويد وير كه چندي پيش توانست مدال طلاي رقابت دو و ميداني با صندلي چرخدار را بدست بياورد، از يك صندلي خاص با هزينه 5000 پوند برخوردار بود كه از روي فناوري موجود در خودروهاي فرمول يك ساخته شده است.

صندليهاي چرخدار براي ارزيابي بازده ايروديناميكي در تونلهاي هواي ساخته شده توسط شركت بي‌اي‌اي سيستمز در برابر انفجارهاي هوا قرار گرفته‌اند كه از آنها براي ساخت جتهاي يوروفايتر تايفون استفاده مي‌شود.

اين طراحي‌ها فاصله بسياري از رقابتهاي مشابه در پارالمپيك 1948 دارند كه در آن از صندليهاي چرخدار تا وزن 23 كيلوگرم استفاده مي‌شد. امروزه با استفاده از صندليهاي فيبر كربني و مهندسي دقيق اين صندليهاي چرخدار تنها دو كيلوگرم هستند.

شركت انگليسي Tharsus در حال حاضر در تلاش براي ساخت يك چارچوب پرتاب سفارشي بوده از ورزشكاران را از ران آنها نگه داشته تا بتوانند از تمام قدرت خود براي پرتاب با دامنه حركت آزاد استفاده كنند.

در همين حال، شركت Ossur كه يكي از سازندگان پروتز پيشرو بوده، ‌يك پاي مصنوعي ويژه را براي مسابقات دوچرخه‌سواري طراحي كرده است.

جودي كاندي، برنده پنج مدال طلاي دوچرخه‌سواري پارالمپيك از چهار سال پيش تاكنون با مهندسان در حال همكاري براي اصلاح طراحي اندام مصنوعي خود بوده و اكنون از يك پاي سبكتر و ايروديناميك برخوردار است كه به دليل امكان اتصال پا به پدال، نيازي به يك كفش دوچرخه سواري ندارد.

شركت خودروسازي بي‌ام‌و از تجربه فرمول يك خود براي طراحي صندليهاي چرخدار عالي براي تيمهاي بسكتبال انگليس استفاده كرده است. بازيكنان با استفاده از اسكنرهاي نوري سه بعدي براي مشاهده موقعيت آنها در زمان نشستن با دقت يك ميليمتر مورد اسكن قرار گرفتند.

مهندسان با استفاده از فرآيندهاي مشابه طراحي رايانه‌اي براي ساخت خودروهاي فرمول يك و دستگاههاي چاپ فناوري پيشرفته سه بعدي توانستند اين صندليهاي ويژه را از اسكنهاي سه بعدي كه به دقت براي هر ورزشكار سازگار شده بود، بسازند.

از فناوريهاي در حال ساخت براي استفاده در رقابتهاي پارالمپيك آينده مي‌توان به اسكلت خارجي Ekso اشاره كرد كه به ورزشكاران اجازه راه رفتن مجدد و انجام كارهاي فوق انساني مانند بلند كردن وزنهاي بسيار زياد را خواهد داد.

در حال حاضر اين اسكلتها تنها مي‌توانند به آرامي راه بروند و دستگاه هيدروليكي كنترل رايانه‌اي پر هزينه‌اي براي انتقال مزاياي پياده‌روي به بيماران معلول مورد استفاده قرار گرفته است.

اين فناوري اكنون توسط شركتهاي دفاعي مانند لاك‌هيد مارتين براي استفاده در ميدانهاي جنگ مورد استقبال قرار گرفته است.

همچنين مهندسان امپريال كالج لندن به طراحي يك فناوري جديد موسوم به «سورتمه مغز» پرداخته‌اند كه از علائم الكتريكي در مغز براي هدايت يك سورتمه در رقابتهاي بابسلد استفاده مي‌كند.

اين فناوري در حال حاضر بطور فني امكان پذير است و از يك هدست خوانش ذهني موسوم به Emotiv EPOC كه مورد استفاده بازيكنان بازيهاي ويديويي بوده، استفاده مي‌كند.

به گفته محققان، با تمرين مغزي معلولان مي‌توانند براحتي از اين فناوري استفاده كنند. اگرچه طبق قوانين پارالمپيك اين دستگاه قابل استفاده در رقابتها نبوده اما امكانات زيادي را براي ورزشهاي جديد معرفي كرده است.

از ديگر فناوريهاي نويد بخش براي ورزشكاران معلول مي‌توان به آستين لرزشي اشاره كرد كه با استفاده از پدها و حسگرهاي لرزشي به هدايت بازوهاي كاربر براي انجام سرويس تنيس يا تمرين حركات ستاره‌هاي ورزش مي‌پردازد.

به گزارش ايسنا، البته با توجه به دستورالعمل تصريح شده توسط كميته بين‌المللي پارالمپيك براي سازندگان تمام تجهيزات مورد استفاده در رقابتهاي 2012 به منظور در نظر گرفتن هزينه و دسترسي آسان در اين محصولات و اطمنيان از محدود نشدن اين دستاوردها به گروههاي خاص، بعيد مي‌رسد اين فناوريها تنها به پارالمپيك محدود شود. {$old_album_170353}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین