کد خبر: ۱۷۰۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱

اعتراض دو نماینده مجلس به سانسور در افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بکتاش سیاووش و رمضان بشر دوست دو تن از نمایندگان کابل در مجلس افغانستان گفته اند، اگر محدودیت حضور رسانه ها در صحن علنی مجلس برطرف نشود، به اعتصاب غذا دست خواهند زد. 

بشردوست و سیاووش روز پنجشنبه ششم سپتامبر، در اعتراض به عدم دسترسی خبرنگاران به جزئیات آنچه در مجلس مطرح می شود، جلسه علنی مجلس را ترک کردند. 

در سالهای گذشته، رسانه ها می توانستند به صورت مستقیم جلسات علنی مجلس نمایندگان را ببیند، از آن فیلم بگیرند و صدا ضبط کنند. 

اخیرا اداره توسعه بین المللی آمریکا محل خاصی را برای ضبط صدا و تصویر برای رسانه ها در مجلس نمایندگان ساخته است. 

پس از ایجاد این مرکز، هیات اداری مجلس از حضور خبرنگاران به صحن علنی مجلس جلوگیری می کند. 

خبرنگاران شاکی اند که هیات اداری مجلس، تمامی جزییات صحن علنی مجلس را به این مرکز مخابره نمی کند و مواردی را سانسور می کنند. 

بکتاش سیاووش که در اعتراض به این اقدام هیات اداری مجلس، جلسه امروز را ترک کرده بود، در بیرون ساختمان مجلس به خبرنگاران گفت: من امروز مجلس عمومی را به دلیل سانسور شدید مطبوعاتی از سوی دارالانشا (دبیرخانه)ی مجلس، ترک کردم. 

سیاووش به خبرنگاران گفت، جلوگیری از دسترسی خبرنگاران به صحن علنی مجلس، سانسور است و این خلاف قانون اساسی است. 

بکتاش سیاووش قبل از آنکه نماینده مجلس شود، خبرنگار بود. او می گوید، سانسور در مجلس، جزئی از یک برنامه کلان سانسور در مملکت است و اگر مجلس به این سانسور پایان ندهد، او از دوشنبه آینده در صحن علنی مجلس اعتصاب غذا خواهد کرد. 

رمضان بشردوست دیگر نماینده مجلس افغانستان نیز از ایجاد مرکز رسانه ها در مجلس انتقاد کرده و گفته است که صرف هزینه هنگفت برای ایجاد مرکزی که در نهایت به منظور سانسور از آن استفاده شود، به هدر دادن پول‌هایی است که مردم افغانستان سخت به آن نیاز دارند. 

رمضان بشردوست از مسوولان رسانه‌ها نیز خواست که برای شکستن این سانسور، با نمایندگان معترض همصدا شوند. 

کمال ناصر اصولی رییس کمیسیون امور فرهنگی و دینی مجلس نمایندگان به رسانه ها گفت که هیات اداری مجلس وعده داده است که به سانسور پایان دهد. 

اصولی افزود که اگر هیات اداری مجلس به وعده اش عمل نکند، او نیز به جمع نمایندگان معترض خواهد پیوست. 

به گزارش شفقنا به نقل از بی بی سی، هفته گذشته شماری از خبرنگاران نیز در اعتراض به سانسور هیات اداری مجلس گفته بودند که اگر این روند ادامه یابد، دیگر خبرهای مربوط به مجلس نمایندگان را پخش نخواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین