کد خبر: ۱۷۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹

این روزها شیر ادم را میخورد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنا بر این گزارش درحالی که در شرایط فعلی عملا شیر ولبنیات از سفره بسیاری از اقشار جامعه حذف شده , دولتمردان فقط به برگزاری جلسه وسخنرانی های شعاری پس از جلسات درمورد بازگشت قیمتها بسنده کرده اند , درهمین زمان این کارخانجات و تولید کنندگان هستند که بی اعتنا به این اظهارات راه خود را میروند و با افزایش هر روزه قیمتها به جیب خود به عنوان یک اولویت نگاه میکنند و از هیچ مقام دولتی یا غیر دولتی نیز حرف شنوی ندارند.

***اظهارات یک مقام دولتی

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت از بازگشت قیمت لبنیات به یک هفته قبل از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها خبرداد و گفت : دراین چند روز تعطیلی ،قیمت لبنیات به صورت غیر قانونی افزایش یافته بود.

وی با اشاره به ورود سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع بازرسی لبنیات گفت: چند حکم جریمه سنگین برای تعدادی کارخانه مواد لبنی صادر شده است.

رادمرد همچنین این توضیح را داد که قرار است یکشنبه کمیته تنظیم بازار در باره وضعیت قیمت لبنیات جلسه تشکیل دهد.

وی درباره قیمت شیر نیز گفت: روز 14 شهریورماه قیمت شیر مشخص و قرار شد نرخ کارشناسی توسط وزارتخانه های دادگستری ، جهاد کشاورزی و صنعت به عنوان اعضای کارگروه تنظیم بازار ، نهایی شود.

رادمرد درعین حال گفت: قیمت پایه یک کیلوگرم شیرخام براساس بار میکروبی یک میلیون با 1.5 درصد چربی همچنان 750 تومان است.

وی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه دامداران و صنایع لبنی برای افزایش قیمت مواد لبنی گفت : در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار همه شرکت کنندگان دولتی و بخش خصوصی بر رعایت قیمت ها براساس نرخ مصوب به توافق رسیدند، اما با این وجود پیشنهاد آنها بررسی می شود.

رادمرد تصریح کرد : نرخ هر لیتر شیر معمولی ( 1.5 درصد چربی ) به صورت بسته بندی هم اکنون یک هزار و 100 تومان ، ماست معمولی هر کیلوگرم 2 هزار و 400 تومان و پنیر یو اف نیز بسته ای 2400 تومان عرضه می شود

***ارزانی رسید

درحالی که طی ماههای ابتدای سال جاری دعوا بر سر افزایش قیمت شیرهای یک لیتری از 750 به 900 تومان بود و با عقب نشینی دولت این رقم از 900 به 1100تومان افزایش یافت اکنون از کاهش قیمت شیر از 2000تومان به 1800تومان یا از 2200تومان به 2000تومان به عنوان ارزانی یاد میشود , نیم نگاهی به این قیمتها بخوبی نشان میدهد که گرانی چطور در بازار لبنیات چنبره کرده و هر لحظه مردمی که حقوقشان از ابتدای سال افزایش نداشته را میگزد.

درهمین حال یک خبرگزاری اینگونه عنوان میکندکه به دنبال واردات 20 هزار تنی شیر خشک و تاکید به تحویل نهاده ارزان به دامداران، قیمت شیر و لبنیات در بازار کاهش یافت.

بنا بر این گزارش , قیمت شیر در بازار با 200 تومان کاهش نسبت به چند روز گذشته از لیتری 2 هزار تومان بسته‌های تتراپک به 1800 تومان رسید.

به گزارش قدس آنلاین،همچنین قیمت دوغ نیز که طی روزهای گذشته صعود افسار گسیخته داشت با 200 تومان کاهش از 1600 تومان در بطری‌های 1.5 لیتری به 1400 تومان رسید.

این کاهش قیمت به دنبال جلسه اخیر وزارت صنعت با اتحادیه‌های تولید کننده لبنی صورت گرفت که در آن طی نامه‌ای به استان‌ها تاکید شده بود هر چه زودتر علوفه ارزان به دامداران تحویل دهند.

***مقصر گرانی ها فقط دولت است

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از افزایش قیمت محصولات لبنی و با تاکید براینکه قیمت شیر کم چرب باید متعادل شود گفت: زنگ خطر کاهش تولید و افزایش قیمت شیر خام از مدتها پیش و از زمانی که دولت سهم بخش تولید از هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکرد به صدا درآمد اما به رغم هشدارهای داده شده مسئولان امر این موضوع را جدی نگرفتند.

سید شکر خدا موسوی ، افزود: افزایش قیمت شیر کم چرب باعث شده تا قدرت خرید مردم کاسته شود و از طرفی نیز توزیع کنندگان هم تمایلی به توزیع شیر با تیراژ بالا نداشته باشند.
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات لبنی و به خصوص شیر کم چرب باعث شده تا نه تنها تولید این محصولات کاهش یابد، از طرفی نیز مصرف کنندگان هم تمایلی به استفاده از محصولات لبنی ندارند که در تولید این محصولات تأثیر گذار بوده و دامداری ها را با مشکل مواجه می کند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر کارخانجات لبنی از طرفی با بالا رفتن قیمت شیر خام مواجه‌اند و از طرفی نیز در جبران هزینه های انرژی نظیر آب، برق، گاز وغیره مستأصل شده اند که دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

این نماینده مجلس نهم تأکید کرد: افزایش قیمت مواد لبنی در پی افزایش قیمت نهاده های دامی به دلیل آن که از برنامه ریزی درستی برخوردار نبود منجر به این شد که تولید کننده به دلیل این که افزایش قیمت نهاده ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت مواد لبنی است از این افزایش قیمت رضایتی پیدا نکند اما در مقابل نیز مصرف کننده به دلیل افزایش قیمت ناراضی شد.

موسوی تصریح کرد: تورم ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از هر جا در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی خود را نشان می‌دهد لذا باید حمایت‌های مالی و تسهیلاتی بیشتری از این بخش صورت گیرد.

درهمین حال , دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش بی‌رویه و ناگهانی قیمت محصولات لبنی طی روزهای اخیر، گفت: کمیسیون صنایع و معادن پس از تعطیلات تشکیل جلسه خواهد داد که بررسی علل افزایش ناگهانی قیمت محصولات لبنی در دستور کار کمیسیون قراردارد.

الیاس طاهری ، افزود: در روزهای اخیر شاهد افزایش 20 درصدی قیمت محصولات لبنی بوده‌ایم که کمیسیون صنایع و معادن مجلس قصد دارد تا پس از تعطیلات به این موضوع رسیدگی کرده و عوامل آنرا بررسی کند.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از علل افزایش قیمت این محصول عدم پرداخت یارانه از سوی دولت است زیرا قرار بود پس از هدفمندی یارانه ها دولت یارانه 500میلیارد تومانی را به این محصول اختصاص دهد اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

***عزمی برای حل مشکلات نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به وضعیت تولید شیر و محصولات لبنی در روهای اخیر و نیز افزایش بی رویه قیمت این محصولات در کنار افت کیفی آن ها، گفت: در حال حاضر وضعیت تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به گونه ای است که فقط قیمت ها افزایش می یابد، اما کیفیت تغییری نکرده که این روند باید اصلاح شود.

رحیم زارع افزود: در حال حاضر وضعیت تولید شیر به گونه ای است که با افزایش بی رویه قیمت ها در آینده مصرف این محصول از سبد غذایی خانوارها خارج شده و مصرف کننده دیگر تمایلی به مصرف این محصولات نخواهد داشت.

نماینده مردم خرم بید، آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت همواره در تنظیم بازار کالاهای اساسی به خصوص شیر و لبنیات شتاب‌زده عمل کرده و تصمیماتی را جهت تعدیل قیمت‌ها اتخاذ می‌کند که باید در این خصوص منافع تولید‌کننده و مصرف‌کننده رعایت شود.

وی در ادامه با توجه به مشکلات موجود در زمینه تولید شیر٬ محصولات لبنی و دغدغه‌های دامداران٬ تأکید کرد: به‌طور حتم حمایت دولت از این حوزه باید بیشتر شده و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان بیشتر تقویت شود.

زارع با اشاره به موج گسترده مشکلاتی که پیش روی دامداری‌ها قرار گرفته است، گفت: متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: درحال حاضر دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی در جبران هزینه ها با مشکل مواجه شده اند که به نظر می رسدهر گونه افزایش قیمت در محصولات لبنی در جهت حمایت از دامدار ضروری است، اما دولت باید سودهای بدست آمده از آن ‌را مدیریت کرده و دست واسطه ها را در این زمینه کوتاه کند.

نماینده مردم خرم بید، آباده و بوانات در مجلس تصریح کرد:مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور ما نصف سرانه مصرف در دنیاست و گرانی روز به روز این محصولات می تواند منجر به کاهش بیش از پیش مصرف آن در جامعه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
0
0
فکر کنم از وقتی گفتیم شیر وایتکس داره
به شیر برخورده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین