کد خبر: ۱۷۰۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶

احتمال انقراض گوزن‌هاي زرد ايراني

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اداره کل محيط زيست آذربايجان غربي اعلام کرد: در پي ادامه بحران زيست محيطي حادث شده در اثر خشکسالي در درياچه اروميه و پديدار شدن زمينهاي خشکي و همچنين اتصال جزاير پارک ملي درياچه اروميه به سواحل درياچه در غرب و جنوب درياچه، تعداد زيادي از گوزنهاي زرد ايراني جزيره اشک به سواحل مزبور راه يافته است. خروج اين گونه ي در خطر انقراض از جزيره تهديد ديگري از سوي شکارچيکان غيرمجاز در منطقه را براي گوزن‌هاي زرد ايراني در پي دارد.

در اين راستا، مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي ضمن تقدير از همکاري مردم در جهت زنده گيري، مداوا، آبرساني و پخش علوفه بصورت دستي و پذيراي گوزن‌ها در مزارع کشاورزي از اين موجود با ارزش خواستار ادامه اين همکاري شده است.

حسن عباس نژاد در اين راستا گفت: تشديد بحران زيست محيطي در اثر خشکسالي موجب شد گوزنهاي زرد ايراني به لحاظ عدم تحمل شرايط زيست محيطي جزاير و درياچه اروميه را ترک کرده و در منطقه پخش شوند.
به گزارش مهر،وي ادامه داد: در اين راستا با تلاش محيط بانان يگان حفاظت محيط زيست استان و مردم اطراف درياچه اروميه، دوستداران محيط زيست گوزن‌هاي خارج شده از جزاير زنده گيري و مورد مداوا قرار گرفتند.

عباس نژاد ادامه داد: گوزن زرد ايراني در حال انقراض بوده و جزو گونه‌هاي حمايت شده است لذا به سود جويان و شکارچيان متخلف هشدار داده مي‌شود در صورت اينکه قصد استفاده از شرايط فعلي را کرده و اقدام به شکار اين حيوان کنند طبق هماهنگي به عمل آمده با دادگستري و نيروي انتظامي به شدت با متخلفين بر خورد مي‌شود.

وي ياد آور شد: همچنين نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست استان 24 ساعته در منطقه حضور يافته و اقدامات لازم را جهت حفظ و نگهداري از اين موجود حمايت شده را به عمل مي‌آورند.
درياچه اروميه به عنوان بزرگترين درياچه داخلي بعد از درياچه شور بحر الميت به عنوان دومين درياچه شور جهان به شمار مي‌رود که داراي 102 جزيره کوچک و بزرگ است.

اين درياچه که مساحت آن به بيش از 570 هزار هکتار مي‌رسد در سال‌هاي اخير با بحران کم آبي مواجه شده بطوريکه ارتفاع آب آن بيش از 6 متر کاهش يافته است.

ازسال آبي 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعي سطح تراز آب درياچه اروميه سير نزولي پيدا کرده و در طول سالهاي اخير آب درياچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نياز به يک عزم ملي و منطقه‌اي براي نجات اين اکوسيستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقيقات انجام شده از 12 سال پيش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملي درياچه اروميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه که با همکاري بانک جهاني به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آينده با بحران شديدي مواجه خواهد شد.

پارک ملي درياچه اروميه با ويژگي‌هاي خاص خود بعد از درياچه شور بحر الميت در دنيا به عنوان دومين درياچه شور و بزرگ در جهان به شمار مي‌رود، اين درياچه به عنوان بزرگترين تالاب دايمي با دارا بودن 102 جزيره بزرگ و کوچک در استان قابليت‌هاي زيادي را در دل خود جاي داده است.

مساحت اين درياچه بيش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعيت اين درياچه علاوه بر تهديدات زيست محيطي استان، حيات گونه‌هاي با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ايراني و... نيز به خطر خواهد افتاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
0
0
سلام،ناز شست وزارت نيرو اگر همه گوزنها هم ازبين رفت مشکلي ايجاد نمي شوداز افريقا گوزن وارد مي کنيم!!! بدليل طرحهاي سد سازي وتغيير مسير رودخانه ها اکثريت درياچه ها وتالابهاي بين المللي کشور که حيات گونه هاي نادر جانوري کشور به آنها وابسته است يا خشک شده واز بين رفته ويا در حال خشک شدن است .درياچه رضائيه ،درياچه بختگان ومهارلو درياچه هامون وجازموريان تالاب گاوخوني و....همه در حال خشک شدن کامل هستند.تالاب انزلي را هم به گونه اي از گياه هرز آلوده کرده اند که که در حال گسترش به تمام تالاب است وبا مصرف اکسيژن آب موجب خفگي تمام آبزيان آن شده است.اين سرنوشت غم انگيز درياچه ها،تالابها وحيات وحش ماست.اکثر رودخانه ها هم با فاضلاب فضولات انساني وفاضلاب مسموم کارخانجات وکودهاي شيميايي مزارع کشاورزي آلوده شده است.ما نيازمند تصويب قوانين سختگيرانه اي در دفاع از محيط زيست ومنابع طبيعي کشور در مجلس هستيم گه اگردير به تصويب برسد ديگر چيزي باقي نمانده است که بخواهيم آنها را حفظ کنيم.البته اگر به اين موضوعات بحث از بين بردن جنگلهاي شمال را هم اضافه کنيم عمق فاجعه بيشتر مي شود.در استان گلستان ونواحي شرقي استان مازندران زمين خواران تقريبا کليه جنگلهاي حاشيه اي را ازبين برده اند ومرتب هم پيشروي مي کنند وهيچ کس نيست جلوي آنها را بگيرد چراکه خيلي از افرادي که در سازمانهاي مربوطه بايد از اين جنگلها مراقبت کنند خود به نوعي در اين امر ذينفع هستند.براي آيندگان وفرزندانمان متاسفم چرا که از ديدن جنگلها ،درياچه ها وتالابها وحيات وحش ودر يک جمله زيبايي هاي کشور محروم خواهند بودودر تمام کشور مناظري همچون کوير لوت ودرياچه نمک را خواهند ديد.کوير لوت و.... هم زيبايي خاص خودش را دارد مگه نه؟!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین