کد خبر: ۱۷۰۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶

كاهش ۵۰ درصدي تقاضا در بازار لپ‌تاپ!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه بازار كامپيوتر طي مدت اخير با مشكلات زيادي مواجه بوده است، اما همچنان با تكيه بر واردات كالاهايي كه طي ماه‌هاي گذشته وارد كشور شده‌اند كج دار و مريز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و به قول كارشناسان و فعالان بازار از تمام نيروي خود براي ادامه حيات استفاده مي‌كند.

به گفته كارشناسان و فعالان بازار، طي مدت اخير علاوه بر اينكه ميزان فروش در بازار به شدت كاهش يافته است، ميزان سود بازار نيز در حدود ۵۰ درصد كاهش يافته است؛ چرا كه هر سال به طور طبيعي بازار ۲۰ درصد از لحاظ تقاضا رشد دارد .

ولي امسال علاوه بر اينكه اين ۲۰ درصد را از دست داده است، بلكه با كاهش ۳۰ درصدي تقاضا نسبت به سال قبل مواجه شده است كه اين موضوع نشان‌دهنده يك افت ۵۰ درصدي از لحاظ تقاضا است.

عروجي يكي ديگر از فعالان بازار هم مي‌گويد: علاوه بر كاهش ميزان تقاضا، ميزان عرضه كالا به بازار هم در حد چشمگيري كاهش يافته است. به گفته اين فعال بازار، آهنگ نزولي عرضه به بازار از سال گذشته آغاز شد و در سال ۹۱ به ويژه يكي دو ماه اخير به اوج خود رسيد.

وي افزود: اين موضوع در رابطه با كالاهايي مانند لپ‌تاپ، هاردديسك و... بيش از ساير كالاها به چشم مي‌آيد. وي در مورد ميزان سود كسبه بازار هم گفت: با وجودي كه قيمت‌ها همپاي نرخ دلار افزايش مي‌يابد، اما كاهش تقاضا در بازار منجر به كاهش شديد سود فعالان بازار شده است.

بهنامي يكي ديگر از كسبه بازار كامپيوتر هم با اشاره به اين موضوع كه رشد نرخ دلار طي دو روز گذشته بازار كامپيوتر را به تعطيلي كشاند، گفت: در حال حاضر در بازار خريد و فروش كامپيوتر طي دو روز اخير شاهد كاهش شديد عرضه به بازار هستيم.

به گفته وي، اين درحالي است كه تقاضا براي كالاها در بازار موجود است. ولي فروشندگان به دليل اينكه احساس خطر مي‌كنند حاضر به فروش اجناس خود نيستند.

منصوري، يكي ديگر از كسبه بازار هم مي‌گويد: از روز دو شنبه بازار در حالت تعطيلي به سر مي‌برد و فروشندگان رسما به خريداران اعلام مي‌كنند واحد فروشگاهي خود را تنها از سر ناچاري باز كرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد،اين فعال بازار افزود: بازار تا كنون چنين شرايطي را تجربه نكرده بود و به همين دليل فروشندگان چنين واكنشي نشان داده‌اند. اما با گذشت يكي دو روز دوباره همه چيز به حالت عادي باز مي‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین