کد خبر: ۱۷۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰

نامزدهای جایزه ادبی بوکر اعلام شدند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اسامی شش رمان راه یافته به فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی بوکر به ارزش 50 هزار پوند معرفی شدند.
 
هیلاری منتل که سال 2009 با رمان «تالار گرگ» برنده این جایزه معتبر شد، امسال با دنباله همان رمان به نام «بیرون کشیدن اجساد» نامزد جایزه شده است. این رمان داستان خیالی زندگی تامس کرامول، مشاور هنری هشتم است. کتاب دومین بخش یک سه‌گانه است که با «آینه و روشنایی» تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، ویل سلف با رمان «چتر» نامزد این جایزه شده است و تان توان انگ و دبرا لوی باید با تازه‌کارهایی چون الیسون مور و جیت تاییل رقابت کنند.

برنده جایزه بوکر 16 اکتبر معرفی می‌شود. موسسه گمانه‌زنی لدبروکس شانس برنده شدن منتل را چهار به 9 تخمین زده و ویل سلف با شانس چهار به 11 در تعقیب اوست.

به گفته سر پیتر استوتارد، سردبیر ضمیمه ادبی «تایمز» و رئیس هیئت داروان این شش کتاب نماینده هنر و زبان‌آوری هستند. مضمونی که بین شش رمان مشترک است پیری، خاطره و از دست دادن عزیزان است.

این اولین بار است که سلف، نویسنده رمان‌هایی چون «میمون‌های بزرگ» و «چرت و پرت» نامزد این جایزه می‌شود. «چتر» که حالا برای جایزه 50 هزار پوندی رقابت می‌کند داستان غیر خطی است که در 400 صفحه زندگی زنی در آسایشگاه روانی را در طی یک قرن گذشته تعریف می‌کند. این زن که فمنیست است به اشتباه در آسایشگاه بستری شده.

تان توانگ انگ، نویسنده اهل مالزی که سال 2007 با اولین رمانش به نام «موهبت باران» یکی از نامزدهای فهرست اولیه بوکر بود امسال با «باغ مه عصرگاهی» نامزد جایزه شده است. داستان کتاب درست پس از پایان جنگ دوم جهانی شروع می‌شود و داستان جوانی به دنبال آرامش است.

دیگر نامزدهای این جایزه از این قرار هستند؛ دبرا لوی با رمان «خانه شنا»، الیسون مور با رمان «فانوس دریایی» و جیت تاییل با «پلیس مواد مخدر». رمان لوی 53 ساله درمورد تاثیر افسردگی بر زندگی افرادی است که سال‌ها زندگی باثباتی داشته‌اند. الیسون مور در «فانوس دریایی» داستان مرد میان‌سالی را روایت می‌کند که وقتی ازدواجش به بن‌بست می‌رسد و برای تعطیلات به آلمان می‌رود. جیت تاییل هم در اولین رمانش تجارت تریاک در بمبئی دهه 1970 و 1980 را به تصویر می‌کشد.

به گفته هیئت داوران که جدا از استوتارد شامل دن استیونز بازیگر، دینا برچ منتقد، آماندا فورمن مورخ و بارات تاندون نویسنده می‌شود، کتاب‌ها بسیار زنده و باارزش هستند. «ما به رمان‌ها فکر می‌کردیم، نه نویسنده آنها.» هیئت داوران پس از نشستی سه ساعت و نیمه به نتیجه رسیدند و نامزدها را اعلام کردند.

بردن جایزه بوکر جدا از اعتبار ادبی، از این نظر برای نویسندگان مهم است که فروش کتاب پس از گرفتن جایزه چندین برابر می‌شود. پارسال کتاب «حس یک پایان» جولین بارنز برنده این جایزه شده و تاکنون 300 هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

بی‌بی‌سی / 11 سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین