کد خبر: ۱۷۱۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۲

ریه‌های تنفسی کرج رو به نابودی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ کلانشهر کرج روزگاری باغشهری با آب و هوای مطبوع و طبیعت بی نظیر بوده که امروز به بهانه توسعه، رشد و آبادانی دستخوش ساخت و سازهای بی رویه، ترافیک، افزایش جمعیت و آلودگی هوا شده و روستاهای اطرافش تنها ریه های تنفسی آن محسوب می شوند که متاسفانه بسیاری از آنها نیز رو به زوال و نابودی گذاشته اند. 

کرج که امروز به عنوان یکی از کلانشهرهای پر جمعیت کشور محسوب می شود روزگاری باغشهری آرام با هوای مطبوع و طبیعت بی نظیر بوده و تفرجگاهی برای اقوام و اقشار مختلف تا در طبیعت بکر فارغ از هیاهوی شهری به استراحت بپردازند.

امروز به واسطه رشد و توسعه و عمران و آبادی به معنا و مفهوم شهری، این باغشهر کلانشهری است با هیاهوی بسیار زیاد، ساخت و سازهای بی رویه، جمعیت انبوه و معضلاتی چون ترافیک، آلودگی هوا، الودگی صوتی وافزایش آسیب های اجتماعی.

درختان سرسبز این باغشهر جای خود را به ساختمان های عرض و طویل و بعضا نا فرمی داده که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود و به واسطه این رشد و توسعه و به اصطلاح مدرنیزه شدن شهری، امروز سهم کرج به جای آرامش و صدای جریان آب در رودخانه تنها هیاهو و صدای بوق و تردد خودروهاست.

تنها ریه های تنفسی کرج، امروز روستاهای اطراف آن است که ریشه تعداد زیادی از انها نیز با تیشه بی توجهی مسوولان رو به خشکی و نابودی گذاشته و می رود که آرام آرام اثری از زندگی بکر و طبیعی در این کهن دیار به جای نماند.

روستاهای اطراف کرج، با بافتی تاریخی، آثار باستانی و آداب و رسومی بومی گواهان و اسناد محکمی برای کهنه دیار البرز در قدمت و اصالت هستند ضمن آنکه هر یک دنیایی از جاذبه های گردشگری را در خود جای داده اند.

اما بی توجهی مسئولان به این روستاها هریک را با مشکلات و معضلات مختلفی مواجه کرده برخی دستخوش ساخت و سازهای بی رویه و افزایش جمعیت شده اند و برخی با کمبود امکانات و عدم زیرساخت های لازم عمرانی، رفاهی، آموزشی و بهداشتی مواجه هستند.

تعدادی از روستاها با در اختیار داشتن ظرفیت های بی نظیر گردشگری در انتظار نگاه ویژه مسئولان برای احیا و به کارگیری این ظرفیت ها با ایجاد زیرساخت های لازم هستند و برخی قربانی کشمکش های مدیریتی برای عمران و آبادی در جهت سلایق خود..

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به یکی از روستاهای اطراف کرج، ظرفیت ها و معضلاتش و همچنین اقدامات صورت گرفته در آن.

آتشگاه کرج روستایی در 20 کیلومتری شمال غرب آن با متراژی در حدود دو هزار و 500 هکتار با جمعیت دایمی بیش از 500 نفر و جمعیت شناور دو هزار نفری است که به واسطه خانه های مسکونی روستایی، زمین های کشاورزی، منطقه کوهستانی با چشم اندازی زیبا و اب و هوای خوب، تپه های باستانی و اثار تاریخی و همچنین دسترسی به جاده چالوس یکی از مناطق گردشگری غنی استان محسوب می شود.

ساخت و سازهای بی رویه، مناسب نبودن آب شرب ساکنان، آسفالت نبودن مسیرهای اصلی و عدم وجود زیرساخت های لازم برای هدایت آبهای سطحی و همچنین عدم وجود زیرساخت های گردشگری در حد لازم در این روستا از جمله مشکلات ومعضلات این روستاست که بعضا مورد پیگیری قرار گرفته اند.

دهیار روستای آتشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر از احداث و بهره برداری پارک گردشگری در این روستا خبر داد و آن را اقدامی شایسته در جهت احیای ظرفیت های این منطقه برشمرد.

مهدی خدابنده لو گفت: این پارک در سه فاز و در مساحتی بالغ بر 35 هزار متر مربع احداث و ظرف یکسال آینده به بهره برداری می رسد.

وی از مقابله جدی با ساخت و سازهای بی رویه در این روستا خبر داد و گفت: این طرح که به عنوان طرحی ضروری در الویت اقدامات این روستا قرار دارد نیازمند تعامل و همدلی بیشتر مسئولان و اهالی در این روستا خواهد بود.

محمودآباد از دیگر روستاهای کرج است که در دو کیلومتری رجائی شهر و با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر واقع شده و از طبیعت و آب و هوای بکر کوهستانی برخوردار است.

این روستا به شدت با پدیده ساخت و ساز بی رویه دست و پنجه نرم می کند، ساخت و سازهایی که ضمن آسیب جدی به سیما و مبلمان شهری و شهرسازی، مشکلات و خطرات جبران ناپذیری را برای مالکان و اهالی آن در پی خواهد داشت.

روستای محموداباد در دهیاری خود و در شش سال گذشته شاهد تغییر و جایگزینی هفت نفر بوده و از آنجا که اقدامات اساسی و زیرساختی در گرو برنامه ریری های دقیق و طولانی مدت است، این تغییرها به شدت بر نابسامانی های این روستا دامن زده است.

معاونی دهیار محمودآباد در گفتگو با خبرنگار مهر عدم تعامل و همکاری برخی مسئولان و مقابله کاری و موازی کاری دستگاه ها را مانع اصلی اقدامات موثر عمرانی در روستاها دانست.

وی اظهار داشت: دهیاری روستا به لحاظ مادی و نیروی انسانی ضعیف تر از ان است که بخواهد با ساخت و سازهای بی رویه مقابله کند کمااینکه بنده شخصا گاهی مواقع برای تخریب اقدام کرده ام.

تنها یک زلزله 3 ریشتری برای نابودی محمودآباد کافیست

دهیار محمودآباد گفت: بلا تکلیفی مردم روستا بر اثر ناکارآمدی مدیران و عدم تعامل آنها ادامه دارد و بلایی بر سر روستای محمود آباد آمده که تنها یک زلزله 3 ریشتری آن را نابود خواهد کرد.

این دو روستا تنها نمونه ای از روستاهای اطراف کرج هستند که دستخوش مشکلات و معضلات عدیده به واسطه رشد و توسعه شهری و به بهانه عمران و آبادی شده اند و بی شک موارد اشاره شده تنها گوشه ای از مشکلات این روستاها است که به آنها اشاره شد.

آنچه مهم است این که در توسعه و پیشرفت شهری باید همه مراتب امر مورد توجه قرار گیرد و انصاف نخواهد بود که در سایه پیشرفت در حوزه های صنعتی، علمی، پژوهشی و فرهنگی از دیگر ظرفیت ها غافل ماند.

باید توجه داشت که کرج برای گریز از هیاهوی شهری تنها همین روستاها دارد که علاوه برآنکه ظرفیت های ارزشمند در مقوله گردشگری و جذب گردشگر هستند می توانند تا حدی کلانشهر را از فرو رفتن در آلودگی هوا و صنعتی شدن محض نجات دهند تا عاقبتی همچون پایتخت و دیگر کلانشهرها در انتظارش نباشد.

برای حل مشکلات و معضلات روستاها و جلوگیری از نابودی آنها تنها نگاه ویژه مسئولان به روستاها در کنار کلانشهر کافیست تا نیم نگاه آنها اوضاع نابسامان این روستاها را بهبود بخشیده و آنها را به عنوان ذخایر گرانبهائی از طبیعت بکر حفظ کند.

گزارش از لیلا جعفری/ مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
0
0
جان مادرتون اینقدر به کرج نیاید بشینید توی همون شهر روستای خودتون ..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین