کد خبر: ۱۷۱۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲

بنای تاریخی که به تصرف معتادان درآمد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استان کرمان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین است و قدمت و تمدن این شهر زبانزد گردشگران و تاریخدانان، شهر کرمان در صدر شهرهای ایران در خصوص تعداد اماکن ثبت شده تاریخی قرار دارد اما با تمام غنا و پتانسیلهای موجود بسیاری از این بناها امروز در وضعیت بسیار نامناسب قرار دارند که به صورت جداگانه و در قالب گزارشهای تصویر به زودی به این مهم خواهیم پرداخت اما در این میان شهر بم با 10 هزار سال قدمت و سابقه شش هزار ساله شهرنشینی در ارگ قدیم نمادی از اصالت و ثروت فرهنگی استان کرمان محسوب می شود.

هر چند زمین لرزه بم 90 درصد ارگ قدیم بم را فرو ریخت اما با گذشت سالها این ارگ آرام و صبور سر از خاک بر می دارد اما در این میان آثار تاریخی دیگری نیز در بم وجود دارد که گویی زیر سایه ارگ قدیم این شهر فراموش شده اند.

حناسایی بم بنایی بجای مانده از دوران قاجار محسوب می شود که تا چندی قبل در این شهر کهن فعال بوده است هر چند این بنا از زمین لرزه بم جان سالم به در برد اما گویی پیکره این بنا را تبعات بجای مانده از این زمین لرزه سالهاست می لرزاند.

تبدیل قدیمیترین کارخانه بم به ساختمان متروکه/ حناسایی محلی برای تجمع معتادان

عدم توجه در نگهداری این بنای تاریخی سبب شده است حناسایی رفته رفته به متروکه ای تبدیل شود که حتی مردم بم نیز تمایلی برای بازدید از این بنا نداشته باشند و این درحالی است که کهنسالان بمی در خاطرات خود هنوز از فعالیت و شور و نشاطی که چند سال قبل و در هنگام فعال بودنش به یادگار دارند سخن می گویند.

حنا از دیر باز از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان بم بوده است و کارخانه حناسایی نیز یکی از مهمترین زنجیره های اقتصادی بخش قابل توجهی از مردم این شهر تاریخی محسوب می شده است اما با کاهش قیمت این محصول و در نهایت کم آبی و خشکسالی و کاهش تقاضای حنا این کالای کشاورزی رفته رفته از زندگی مردم کنار زده شد و امروز نیز حناسایی که روزگاری یکی از مهمترین مراکز اقتصادی شهر محسوب می شد فراموش شده است، هرچند تلاشهایی برای بازسازی این بنا صورت گرفته است اما عدم ساماندهی آن هم اکنون موجب شده است این بنا به محلی متروک بیشتر شباهت داشته باشد تا یک بنای تاریخی.

شاهکاری معماری قجر در معرض تخریب

تجمع زباله ها، اراذل و اوباش و معتادان در این بنای تاریخی هم اکنون موجب بروز نگرانیهایی برای ساکنان اطراف این ساختمان شده است و بیم آن می رود با ادامه این وضعیت به زودی این ساختمان که از شاهکارهای معماری دوران قاجار در استان کرمان محسوب می شود در معرض تخریب قرار گیرد.

علی دهنوی یکی از شهروندان بم که در نزدیکی این بنا سکونت دارد در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیش از 80 سال سن دارم و گذشته کارخانه حناسازی را به خوبی به یاد دارم.

وی افزود: مردم بم ساعتها برای تحویل محصول خود در این ساختمان که از زمان قاجار بنا شده بود حاضر می شدند و می توان گفت که در کنار محصول خرما حنا یکی از مهمترین محصولات کشاورزی بم محسوب می شد اما این روزها دیگر کسی کاری به حنا ندارد.

این فرد کهنسال بمی گفت: امروز از آن همه تکاپو و نشاط در حناسایی چیزی بر جای نمانده، کارخانه متروک شده و کشت حنا در حال منسوخ شدن است.

لزوم تبدیل کارخانه حناسازی به محلی برای بازدید توریستها

دهنوی افزود: این بنای تاریخی که در شهری همچون بم باید بازسازی و به مکانی برای عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل شود امروز شده پاتوق عده ای اراذل و اوباش و موجب مزاحمت برای ساکنان اطراف شده است.

یکی دیگر از ساکنان محله نهصد متری که کارخانه حناسازی در آن واقع شده است به خبرنگار مهر می گوید: هر روز که نگاهم به این ساختمان می افتد حسرت می خورم که چرا در شهری که هر روز شاهد ورود هزاران توریست است از این بنا به خوبی استفاده نمی شود.

وی افزود: با نگاه به این بنا داغ دلم تازه می شود چون یک بنای تاریخی با این زیبایی منحصر به فرد و سابقه ای که در زندگی پدران ما داشته است هم اکنون شاهد حضور معتادان است و کسی هم کاری نمی کند.

وضعیت نابسامان بنای تاریخی در شهری که منظرش ثبت جهانی است!

اسلامی می گوید: بیش از 75 سال سن دارم روزی را به یادی می آورم که اینجا رنگ و بویی داشت ولی امروزه خبری از آن شور و نشاط نیست بلکه دردی بر دردهای آن افزوده شذه آیا متولین امر نباید چاره اندیشی کنند ما تا کی باید انتظار بازسازی این مجموعه زیبا را داشته باشیم.

اما زهرا مرادی نیز از بروز آسیبهای اجتماعی و نا امنی در اطراف این ساختمان تاریخی نگران است.

این شهروند بمی ساکن محله نهصد متری می گوید: به دلیل وجود این ساختمان و عدم نظارت بر آن از ساعات ابتدایی شب دیگر حتی جرات عبور و مرور در اطراف این ساختمان را هم نداریم.

وی افزود: مکانی که باید موجب کسب توریست شود این روزها در بم به جایی تبدیل شده است که موجب رنجش ساکنان اطرافش را هم فراهم کرده است.

تجمع اراذل و اوباش در حناسایی و بروز نا امنی

مرادی با اشاره به اینکه می گویند این بنا ثبت ملی است و باید مورد حفاظت قرار گیرد اما کسی فکر نمی کند که همین معتادان به مرور دارند این ساختمان را تخریب می کنند و باعث ایجاد ناامنی شده اند.

وی گفت: به سادگی با ساماندهی این بنا می توان محلی را برای معرفی فرهنگ و تمدن بم و یا فروشگاه صنایع دستی ایجاد کرد و موجب رونق این منطقه از شهر هم شد اما با وضعیت کنونی نه تنها ثبت تاریخی این بنا هیچ فایده ای ندارد بلکه تنها سقفی برای معتادان و اراذل و اوباش مهیا کرده است.

به گزارش مهر،وی افزود: چگونه منظر شهر بم ثبت جهانی است که وضعیت این بنای تاریخی رسیدگی نمی شود تمام مسئولان تنها به ارگ بم توجه دارند و سایر بناها را فراموش کرده اند اگر منظر شهر ثبت تاریخی است پس چرا کسی به کارخانه حناسایی توجه نمی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین