کد خبر: ۱۷۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰

آیا آی‌فون 5 ناجی اقتصاد آمریکا می شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته تحلیلگران، عرضه آی‌فون جدید نه تنها خبری مهم در دنیای فناوری محسوب می شود، بلکه می تواند نقش یک محرک رشد را برای اقتصاد رو به افول آمریکا ایفا کند.

به گزارش پول نیوز، به نظر می رسد اپل بار دیگر با عرضه نسخه جدید تلفن همراه "آی‌فون"، تمام توجهات را به سوی خود جلب کرده است. اما به گفته تحلیلگران، عرضه آی‌فون جدید نه تنها خبری مهم در دنیای فناوری محسوب می شود، بلکه می تواند نقش یک محرک رشد را برای اقتصاد رو به افول آمریکا ایفا کند.

شرکت اپل فروش 10 میلیون آی‌فون 5 در روز نخست عرضه این تلفن همراه را پیش بینی کرده و این رقم برای سه ماهه پایانی سال 2012 برابر 50 میلیون دستگاه ارزیابی شده است. بر اساس فروش پیش بینی شده هشت میلیون دستگاه در آمریکا، "مایکل فرولی" اقتصاددان "جی پی مورگان"، افزایش 0.25 تا 0.5 درصدی فعالیت های اقتصادی آمریکا به واسطه عرضه آی‌فون 5 در فصل آخر امسال را پیش بینی کرده است.

به گفته وی، تنها با یک محاسبه ساده می توان به این نتیجه گیری رسید؛ اگر قیمت تلفن همراه جدید اپل را 600 دلار و هزینه های واردات را 200 دلار در نظر بگیریم، فروش خالص 3.2 میلیارد دلاری یا 12.8 میلیارد دلاری سالانه برای آن حاصل می شود که موجب افزایش 0.33 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا می شود.

به اعتقاد "کری لی‌هی" اقتصاددان ارشد مرکز "دیسیژن اکونومیکس"، این محاسبه منطقی به نظر می رسد و نشان دهنده قدرت محصولی فوق العاده محبوب به رغم قیمتی نسبتا بالا است. اگرچه رشد حاصل از عرضه آی‌فون 5 موجب تغییر چشمگیری نمی شود، اما با توجه به آمار 1.7 درصدی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم 2012، محرکی مناسب در زمانی مناسب محسوب می شود.

در شرایطی که درآمد شهروندان آمریکایی افزایشی نداشته و کاهش هزینه ها در دستور کار آنها قرار گرفته، عرضه آی‌فون جدید و محصولاتی مشابه می تواند آنها را برای برداشت از پس اندازهای خود ترغیب کند. هزینه مصرف کننده بخش اعظم اقتصاد آمریکا را شامل می شود و آی‌فون 5 می تواند رونقی دوباره به آن ببخشد. این مساله برای بازار کار آمریکا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افزایش تقاضا و هزینه ها می تواند آهنگ اشتغالزایی را در بزرگترین نظام اقتصادی جهان تسریع کند.

به اعتقاد "پل کروگمن" اقتصاددان دانشگاه پرینستون و از وبلاگ نویسان نیویورک تایمز، اقتصاد آمریکا هرچه بیشتر نیازمند چنین محرک هایی است. محصولاتی آی‌فون‌سان با نوآوری های بیشتر که مصرف کنندگان را به افزایش هزینه های خود ترغیب کنند و در بلند مدت اقتصاد آمریکا را از شرایط موجود خارج کنند. حتا پیش از عرضه آی‌فون 5، آمار و ارقام نشان دهنده ایجاد و پشتیبانی از بیش از 500 هزار فرصت شغلی در آمریکا بوده که 47 هزار عدد از آنها تنها در شرکت اپل و 200 هزار عدد نیز در بخشی که به نام "اقتصاد اَپ (اپلیکیشن)"شناخته می شود، بوده است.

در همین راستا، "انجمن مصرف کننده الکترونیک" ثبت رکورد فروش 206 میلیارد دلاری محصولات الکترونیک طی سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است. در صورت تحقق این پیش بینی، برای نخستین فروش محصولات الکترونیک از مرز 200 میلیارد دلار عبور می کند.

در کنار عرضه تلفن های همراه از شرکت های مختلف، مایکروسافت عرضه تبلت "سرفیس" و نسخه جدید سیستم عامل ویندوز را در دستور کار خود دارد. از سوی دیگر، گوگل، تبلت و تلفن همراه خود را عرضه کرده و آمازون نیز نسخه های ارتقا یافته تبلت "کیندل فایر" را معرفی کرده است. افزون بر آی‌فون 5، پیش بینی می شود اپل برای تثبیت هرچه بیشتر جایگاه خود در بازار تبلت ها، نسخه کوچکتر تبلت خود به نام "مینی آی‌پد" را در هفته های آینده معرفی کند.

تمامی این موارد می تواند به افزایش هزینه های مصرف کننده و محرکی برای رشد اقتصادی آمریکا منجر شوند. با وجود این، اکثر کارشناسان این مساله را عاملی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نمی دانند. به اعتقاد آنها، آی‌فون 5 نمی تواند تا قبل از ماه نوامبر تاثیر چشمگیری بر بازار کار آمریکا و امیدواری شهروندان این کشور به آینده داشته باشد.

این در شرایطی است که "کتی هوبرتی" تحلیلگر "مورگان استنلی"، عرضه 48 تا 53 میلیون آی‌فون 5 در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی و رسیدن این رقم به 266 میلیون دستگاه در سال 2013 را پیش بینی کرده است. اما به رغم باور رایج، انتظار می رود اپل بیشترین سهم فروش آی‌فون5 را در بازار آمریکا و نه چین کسب کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
خدا لعنتشون کنه که اینقدر آه به دل ما می زارند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
در هر حال خوش به حال چین است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
0
0
با سلام
لطفا از گذاشتن نظرات غیر کارشناسی و بیشتر احساسی جدا خودداری کنید،چرا که اینگونه نظرات ارزش و اعتبار سایت خبری شما را زیر سوال می برد.
با تشکر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین