کد خبر: ۱۷۱۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
بهبود بازار ارز در راه است

بمب ارزی دولتی ها چه بود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نظام مدیریت ارزی کشور منسجم نیست و سود مدیریت اقتصادی در بازار ارز این روزها مشکل ساز شده است.از سوی دیگر دولت نیز اصولا حاضر به پذيرش مشكلاتي كه سهم عمده‌اي در مديريت آن دارد نيست و مدیران اقتصادی همواره توپ ارزی را به زمین یکدیگر می اندازند.

همین چند روز پیش بود که وزیر اقتصاد برای پاسخ به سوالات ارزی نمایندگان راهی مجلس شد اما اعلام کرد که تصمیم گیرنده در مباحث ارزی و سیاست های پولی و ارزی نیست و نمی تواند پاسخگوی آن هم باشد.

شمس الدین حسینی تاکید کرد که یک رای بیشتر در شورای پول و اعتبار ندارد و نمی‌تواند بیشتر از آن پاسخگو باشد زیرا کل سیاستها در جای دیگری تعیین می‌شود تا به این ترتیب عملا توپ را به زمین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بیاندازد و به عنوان مقام اقتصادی ارشد کشور پاسخگوی مشکلات پیش آمده در بازار ارز نباشد.

یکی از مواردی که باعث احضار وزیر اقتصاد به مجلس شد اما ، سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره بمب ارزی و کنترل بازار ارز بود.

بمب ارزی که حالا محمود بهمنی از آن رونمایی کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی فاز جدید پورتال ارزی را به عنوان بمب ارزی معرفی کرد و با اعلام آغاز به کار رسمی از ابتدای مهرماه سال جاری، گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.

وی از آخرین برنامه های بانک مرکزی در زمینه راه اندازی پورتال ارزی خبر داد و گفت: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع که به بانک می آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.

بهمنی به مهر خاطر نشان کرد: ما می خواهیم در قالب پورتال ارزی و راه اندازی آن جلوی انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل کشور را بگیریم و بر آن نظارت داشته باشیم.

گفتنی است، فاز اول پورتال ارزی بانک مرکزی که برای اولین بار در 19 بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد، امکان فراهم ‌آمدن نظارت بیشتر بر فرآیند واردات با بهره گیری از این سیستم را ایجاد می کند.

با آغاز به کار رسمی پورتال ارزی، می ‌توان مراحل مختلف واردات کالا از گشایش ال سی ‌تا ترخیص کالا را به صورت الکترونیکی پیگیری کرد و امکان نظارت بیشتری برای بانک مرکزی و دیگر سازمان‌‌های مسئول فراهم خواهد آمد.

به گزارش شفاف،از مهمترین ویژگی ‌های پورتال ارزی می‌ توان به هدایت ارز به سمت واردات واقعی، کنترل دقیق ارز تخصیصی بانک مرکزی، ایجاد ساز و کار مناسب برای کنترل بازار کالا و از همه مهم تر؛ مدیریت بازار ارز اشاره کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید این تصمیم اجرایی می شود یا خیر و چقدر در بهبود بازار ارز موثر خواهد بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
0
0
بهمنی باز هم داری بلوف می زنی !
چندصباحی دندان رو جگر بذار شاید بازار ارز سرو سامانی بگیرد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین