کد خبر: ۱۷۲۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰

انهدام شبکه بزرگ کيف‌قاپي کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني پليس در پي وقوع سرقت‌هاي مشابه و همچنين وصول اخبار و اطلاعات در خصوص آغاز دوباره اقدامات مجرمانه ي تعدادي از متهمان سابقه دار كه پس از آزادي از زندان، با تشكيل گروه‌هاي جديد و با استفاده از قمه، قداره، شوكر، گاز اشك آور و... اقدام به سرقت از شهروندان در سطح شهر تهران و ديگر شهرها و استانهاي مي‌كردند، موضوع جهت رسيدگي در دستور كار پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

با تشكيل پرونده مقدماتي و شناسايي تعدادي از مالباختگاني كه در پي سرقت‌هاي مشابه و به شيوه "كيف قاپي" مورد سرقت اموال بويژه وجوه نقد قرار گرفته بودند، پرونده جهت رسيدگي تخصصي در اختيار اداره هجدهم مبارزه با كيف قاپي پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مالباختگان

با ارجاع پرونده به اداره هجدهم پليس آگاهي، كارآگاهان با تجميع پرونده‌هاي مطرح در سطح پايگاه‌هاي پليس آگاهي و همچنين با بررسي سرقت‌هاي مشابه انجام شده در ديگر استان‌ها و شهرهاي كشور اطلاع پيدا كردند كه گروهي از سارقان حرفه‌اي، در قالب گروه‌هاي چند نفره و عموما با استفاده از دو دستگاه موتورسيكلت اقدام به كيف قاپي از مالباختگان مي‌نمايند.

خشونت استفاده شده از سوي اين گروه از سارقان به حدي بود كه در چندين مورد كه مالباختگان قصد مقاومت در برابر آنها را داشته‌اند، با اعمال خشونت، تهديد با سلاح سرد، ضرب و جرح و... از سوي سارقان روبه‌رو شده بودند به گونه‌اي كه حتي در يكي از سرقت‌ها و در لحظه سرقت كيف همراه يك خانم جوان، سارقان در لحظه سرقت اقدام به شكستن دست راست مالباخته از ناحيه كتف كرده بودند.

اين مالباخته پس از حضور در اداره هجدهم، در اظهارات خود به كارآگاهان گفت: روز پنجم مرداد در حاليكه مبلغ 12 ميليون و 300 هزار تومان وجه نقد از شعبه بانك ميدان شكوفه دريافت كرده بودم، به درب منزل واقع در خيابان جابري مراجعه كرده بودم كه ناگهان دو نفر سارق با يك دستگاه موتورسيكلت به سمت من حمله ور شده و كيف حاوي وجوه نقد را به سرقت بردند.

مالباخته ديگري پس از حضور در اداره هجدهم به كارآگاهان گفت: شامگاه 12 فروردين در خيابان دماوند ـ 30 متري نارمك در حاليكه قصد پياده شدن از سمت چپ ماشين را داشتم، ناگهان دو سرنشين يك دستگاه موتورسيكلت پالس مشكي رنگ به سمت من آمده و نفر عقب موتورسيكلت، در يك لحظه اقدام به سرقت كيف دستي حاوي 4000 دلار ـ ارز خريداري شده از صرافي ـ كرد ؛ در زمان سرقت، در حاليكه قصد داشتم تا مانع از سرقت كيف دستي شوم، به واسطه كشيدن كيف توسط سرنشين عقب موتورسيكلت و سرعت زياد موتور، چندين متر بر روي زمين كشيده شدم اما با اين وجود، سارقان كيف همراه مرا رها نكرده و آنرا سرقت كردند.

ديگر مالباختگان نيز در اظهارات مشابه عنوان داشتند كه عمدتا پس از خروج از شعبات بانكي مورد سرقت قرار گرفته بودند ؛ مالباخته‌اي در اظهارات خود به كارآگاهان گفت: ظهر روز 16 خرداد و پس از خروج از شعبه بانك قيطريه و هنگامي كه پشت چراغ قرمز چهارراه فرمانيه در پشت فرمان ماشين نشسته بودم، در يك لحظه فردي پياده درب ماشين را باز كرد و اقدام به سرقت كيف دستي حاوي 6 ميليون تومان وجه نقد كرد ؛ قبل از آنكه بتوانم از ماشين پياده شده و به تعقيب سارق بروم، اين شخص به سرعت به سمت دو دستگاه موتورسيكلت هوندا 125 در نزديكي چهارراه رفت و به همراه سه نفر ديگر، در مسير خلاف جهت حركت ماشين‌ها از محل متواري شد".

مالباخته ديگر كه 12 ميليون تومان وجه نقد همراهش به سرقت رفته بود نيز در اظهارات خود به كارآگاهان گفت: در شامگاه 16 خرداد، در چهارراه يافت آباد، براي رهن منزل راهي بنگاه بودم ؛ زمانيكه از خودروپياده شدم، قصد رفتن به داخل بنگاه را داشتم كه يك دستگاه موتورسيكلت با دو سرنشين به من نزديك شد و سرنشين عقب موتور، در يك لحظه كيف حاوي پول رهن خانه را از دستانم قاپيد و هر دو نفر از محل متواري شدند.

شناسايي مجرمان سابقه دار پليس آگاهي

با شناسايي دهها مالباخته‌اي كه در مناطق مختلف شهر تهران و به شيوه‌هاي مختلف خفه كني، آويزان بري، پنچري، تهديد با سلاح سرد و... مورد سرقت قرار گرفته بودند و همچنين با بهره گيري از اخبار و اطلاعات بدست آمده در طول رسيدگي به پرونده، كارآگاهان موفق به شناسايي تعدادي از مجرمان سابقه دار پليس آگاهي بويژه در زمينه ارتكاب كيف قاپي شدند كه بررسي پرونده‌هاي آنها نشان داد كه همگي آنها به تازگي و در طول يك سال گذشته، با سپردن قرار وثيقه از زندان آزاد و مجددا با تشكيل گروه‌هاي چند نفره سرقت‌هاي خود را آغاز كرده‌اند.

بررسي سرقت‌ها نشان مي‌داد كه در بيشتر آنها، سرقت از مالباختگاني صورت گرفته كه پس از مراجعه اين افراد به مراكز تجاري و اقتصادي بويژه شعبات بانكي و صرافي ها، وجوه نقد قابل توجهي همراه آنها بوده و سارقان نيز به شيوه زاغ زني آنها را شناسايي و از همراه بودن وجه نقد به همراه آنها، اطلاع و اطمينان كامل داشته اند بگونه‌اي كه طبق اظهارات مالباختگان، سارقان در صورت عدم امكان ارتكاب سرقت به شيوه كيف قاپي، با توسل به هر شيوه و شگرد خشن از قبيل "تهديد با سلاح سرد"، "ضرب و شتم"، سرقت‌هاي خود را انجام مي‌دادند.

دستگيري متهمان در چند عمليات همزمان

در پي انجام تحقيقات پليسي، انجام چهره نگاري، بهره گيري از تصاوير بدست آمده از دوربين‌هاي مداربسته و استفاده از بانك مجرمان سابقه دار، 17 سارق حرفه‌اي در زمينه كيف قاپي از سوي مالباختگان و كارآگاهان مورد شناسايي قرار گرفتند ؛ بررسي سوابق اين متهمان به اسامي عباس. ج ( 40 ساله )، ميلاد. ن ( 20 ساله )، علي. ج ( 42 ساله و برادر عباس. ج )، عليرضا. ص ( 21 ساله )، انشاء الله. ت ( 46 ساله )، محسن. ن ( 21 ساله و برادر ميلاد. ن )، بنيامين. ح ( 27 ساله )، مرتضي. س ( 36 ساله )، احسان. ش ( 20 ساله )، مجيد. الف ( 32 ساله )، علي. ر ( 22 ساله )، امير. ع ( 24 ساله )، علي.س ( 40 ساله )، ناصر. س ( 45 ساله و برادر علي. س )، محمد. ن ( 47 ساله )، رسول. خ ( 33 ساله ) و اميد. خ ( 25 ساله ) نشان مي‌داد كه اين متهمان از سارقان حرفه‌اي در زمينه كيف قاپي بوده كه پيش از اين نيز توسط پليس آگاهي تهران بزرگ دستگير و روانه زندان شده اما در طول يك سال گذشته و با گذاشتن قرار وثيقه از زندان آزاد و مجددا با تشكيل گروه‌هاي جديد، سرقت‌هاي خود را از سر گرفته‌اند.

با شناسايي مخفيگاه متهمان در شهرستان‌هاي كاشان، اسلامشهر، پاكدشت و مناطق مختلف تهران از قبيل اتابك، تهرانپارس، نيروي هوايي و خيابان نبرد، هماهنگي‌هاي لازم با مقام قضايي انجام و طي چندين عمليات همزمان، در روز 24 مرداد تمامي متهمان در مخفيگاه‌هاي خود دستگير و به اداره هجدهم انتقال داده شدند.

با دستگيري و انتقال متهمان به اداره هجدهم، دهها مالباخته‌اي كه در خصوص سرقت اموال خود به شيوه‌هاي مختلف كيف قاپي طرح شكايت كرده بودند ـ از جمله خانم جواني كه از ناحيه دست راست مورد شكستگي شده بود ـ متهمان را مورد شناسايي قرار دادند.

متهمان نيز پس از مواجه حضوري با مالباختگان و با توجه به ديگر دلايل و مدارك ارائه شده از سوي كارآگاهان، به ناچار لب به اعتراف گشوده و علاوه بر اعتراف به دهها فقره سرقت در مناطق مختلف سطح شهر تهران از قبيل خيابان هاشمي، قصرالدشت، فرمانيه، خيابان خراسان، مولوي، يافت آباد، امامزاده معصوم، سه راه آذري، خيابان شهيد قندي، خيابان دبستان، بلوار كاوه، شريعتي، ميرداماد، آرژانتين، انقلاب، ولي عصر و.....، به ارتكاب دهها فقره سرقت مشابه در ساير استان‌ها و شهرهاي كشور بويژه در تبريز، كاشان، زرند كرمان، تويسركان، بابل، ساري، گركان، اراك، همدان، سمنان، شاهرود و... اعتراف كردند.

سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، با اشاره به ارزش چند صد ميليون توماني وجوه نقد سرقت شده در اين پرونده، گفت: با توجه به شناسايي متهمان از سوي دهها مالباخته و اعتراف صريح متهمان به دهها فقره سرقت در مناطق مختلف سطح شهر تهران و همچنين ديگر شهرها و استان‌هاي كشور و با توجه به احتمال افزايش تعداد مالباختگاني كه توسط اين گروه از متهمان و در طول يك سال گذشته مورد سرقت، گردنبند قاپي، زورگيري، كيف قاپي و... قرار گرفته باشند، دستور انتشار بدون پوشش تصاوير تمامي متهمان از سوي مقام محترم قضايي صادر شده است ؛ لذا از كليه مالباختگاني كه موفق به شناسايي تصاوير متهمان شده اند دعوت مي‌شود تا جهت طرح و پيگيري شكايات خود به اداره هجدهم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان وحدت اسلامي مراجعه و يا با شماره تلفن‌هاي 51055518 و 51055616 تماس حاصل نمايند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین