کد خبر: ۱۷۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۲
پارلمان عراق:

ادعاها علیه تهران و بغداد بی‌اساس است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «عباس البیاتی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، اتهامات واشنگتن علیه ایران مبنی بر انتقال اسلحه به سوریه از طریق آسمان عراق را تلاش برای اعمال فشار سیاسی و منحرف شدن از واقعیت موجود دانست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد گفت: عراق مخالف تسلیح هر یک از طرفین درگیر در سوریه است. ضمن اینکه اوضاع جاری در این کشور و درگیری‌ها نیازی به سلاح‌های پیشرفته و سنگین ندارد بلکه درگیری‌ها با سلاح سبک صورت می‌گیرد که سوری‌ها می‌توانند خود آن را تامین کنند و نیازی به سوریه یا عراق ندارند.

البیاتی افزود: کسانی که گروه‌های مسلح در سوریه را به اسلحه مجهز می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهند و به آنها حقوق می‌دهند، باید پاسخ دهند که چرا تجهیز معارضان به اسلحه مجاز، اما تجهیز طرف مقابل آنها ممنوع است؟

وی درباره اتهام زنی واشنگتن علیه عراق و ایران گفت: این اتهامات با هدف ناکام گذاشتن طرح ابتکاری و مسالمت‌آمیز عراق برای حل بحران سوریه طرح می‌شود.

از سوی دیگر ، «حسون الفتلاوی» نماینده پارلمانی عراق از ائتلاف دولت قانون نیز، اتهامات واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارسال اسلحه به سوریه از طریق آسمان عراق را رد و ادعایی بدون مدرک دانست و گفت که برخی دولت‌های حاشیه خلیج فارس در کشتار و تخریب سوریه نقش دارند.

فتلاوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عراق به عدم دخالت در امور سوریه پایبند است و هیچ ادله‌ای وجود ندارد که عبور اسلحه از زمین و آسمان عراق به سوریه را ثابت کند.

وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که بغداد، چندی پیش مانع ورود یک هواپیمای کره شمالی به آسمان عراق شد زیرا این هواپیما مشکوک به حمل اسلحه بود.

این نماینده عراقی گفت: کسی که از افراد مسلح در سوریه حمایت می‌کند، برخی دولت‌های حوزه خلیج فارس هستند و تلاش دارند عراق را در کنار دولت سوریه قرار دهند. این درحالی است که عراق در بحران سوریه، کاملا بی‌طرف عمل می‌کند.

به گزارش فارس،وی این دولت‌ها را به دخالت در امور دیگران و حمایت از معارضان سوریه با اسلحه و پول متهم کرد و گفت: سلاح‌‌هایی که برای معارضان سوری فرستاده می‌شود، مدرن هستند و این امر موجب تخریب و نابودی سوریه خواهد شد. در این میان دولت عراق تلاش می‌کند که بحران سوریه را از طریق اجرای طرح‌های ابتکاری صلح‌آمیز، حل و فصل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین