کد خبر: ۱۷۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸

ناهماهنگی مدیران در معرفی فیلم به اسکار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ناهماهنگی‌ها در حوزه مدیران سینمایی نشان از نبود راهبرد فرهنگی درست و مناسب است . این نظارت دقیق وناکارا آسیب‌های جدی به سینمای ما وارد آورده است .

همه ساله نزدیک به مهرماه کمیته‌ای برای انتخاب فیلمی شایسته از سوی سینمای ایران تشکیل می‌شود، این کمیته موظف می‌شود تا فیلم‌های اکران شده برای فیلم سینمایی«یه حبه قند» آخرین ساخته‌ رضا میرکریمی، بیستمین فیلم سینمای ایران است که برای حضور در آکادمی اسکار معرفی می‌شود. کمیته‌ای متشکل از فیلمسازان و کارشناسان از جمله پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، حسین زندباف، علی شاه‌حاتمی، حمیدرضا صدر، علی معلم، امیر اسفندیاری حاضر شدند تا نماینده شایسته سینمای ایران را از میان فیلم‌ها مشخص کنند. امسال با تاکید قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی هیچ یک از مدیران سینمایی در آن حضور نداشتند فیلم سینمایی «یه حبه قند» برای معرفی در بخش غیرانگلیسی زبان جایزه اسکار معرفی شود. سال گذشته فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» موفق به دریافت جایزه اسکار شد و همین امر کار هیئت معرفی را سخت‌تر می‌کرد. با نگاهی به اهداء جوایز اسکار در این بخش به این نکته حایز اهمیت پی می‌بریم که هیچ سالی این جایزه در دو سال متوالی به یک کشور اهداء نشده است .

امسال برای اسکار 2013 ،هیات انتخاب فیلم سینمایی «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی را به‌عنوان نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار 2013 انتخاب کرد این در حالی است که عده‌ای معتقدند با توجه به تولید و پخش فیلم موهن سینمای ایران نباید نماینده‌ای به اسکار معرفی می‌شد. در میان این نظرها پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی هم مطرح است و ایشان نیز با ارایه پیامی برای انتخاب فیلم سینمایی «یه حبه قند» عنوان می‌کند : «پیشنهاد می‌نمایم تا زمانی که دست‌اندرکاران آکادمی اسکار نسبت به سازندگان فیلم موهن به ساحت قدسی و ملکوتی پیامبر عظیم‌الشأن و پیامبر آخر الزمان حضرت محمد صلی اله علی و آله و سلم، واکشنی در خورشأن نشان نداده‌اند به عنوان همدلی و همراهی با قلوب مجروح و زخم دیده یک و نیم میلیارد مسلمانان جهان و بلکه هفت و نیم میلیارد آزادگان جهان از مشارکت سینمای ایران در این رویداد سینمایی امتناع شود.»

در شرایط فعلی واکنش به ساخت فیلم موهن درباره پیامبر اعظم (ص) امری است بدیهی و وظیفه هر مسلمانی است که باید به صورت مؤثر انجام شود اما مسئله در این برهه از زمان ناهماهنگی میان مدیران سینمایی در سازمان سینمایی است. در حالی که این مدیران هر هفته یا هفته‌ای دو بار در جلسات شورای مدیران یکدیگر را می‌بینند و از مواضع رئیس سازمان سینمایی مطلع می‌شوند اما باز برخلاف نظرات ایشان فیلمی را برای ارایه به اسکار شبانه اعلام می‌کنند و صبح روز بعد نیز رئیس سازمان سینمایی پیام تبریک همراه با پیشنهاد تحریم را به رسانه‌ها می‌دهد. این نوع رفتارها و عملکرد‌ها برای جامعه سینمایی سوال ایجاد می‌کند.

با اعلام پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تحریم اسکار در واکنش به ساخت فیلم موهن به ساحت پیامبر اعظم(ص) ، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت و گو با فارس اعلام می‌کند: ما براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ساخت و تولید فیلم موهن با شرکت‌های هالیوودی کاملا مجزا بوده است و برهمین اساس کار جلسات و کارشناسی را ادامه دادیم.

وی در ادامه افزود: آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی هم در پیام‌شان تحریم آکادمی اسکار را پیشنهاد داده‌اند و دستور صریح نبوده است. ما هم به دلیل ضیق وقت کارهای مربوط به اسکار را انجام دادیم و آخرین مراحل مربوط به معرفی فیلم به آکادمی اسکار 2013 انجام می‌دهیم و فیلم را «یه حبه قند» را به عنوان نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2013 معرفی خواهیم کرد.

با توجه به پیام رئیس سازمان سینمایی به نظر می‌رسد معرفی فیلم به آکادمی اسکار در هاله‌ای از ابهام است و فارابی طبق نظر گروهی از کارشناسان فیلم را معرفی کرده است.

به گزارش فارس،ناهماهنگی‌ها در حوزه مدیران سینمایی نشان از نبود راهبرد فرهنگی درست و مناسب است، این نظارت دقیق وناکارا آسیب‌های جدی به سینمای ما وارد آورده است و باعث مشکلات فراوانی در تمام امور از جمله تولید، توزیع و اکران فیلم‌ها شده است. نمونه‌ای که اخیرا شاهد آن بودیم که گواه ناهماهنگی‌ها و غفلت مدیران سینمایی است توزیع فیلم سینمایی «گشت ارشاد» بدون اصلاحات لازم در شبکه نمایش خانگی بوده است که باعث واکنش‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و در نهایت جمع آوری فیلم در سطح کشور بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
POLAND
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
0
0
آره دیگه،چرا نریم سفارت خونه هارو به آتیش نکشیم؟!!!
کار فرهنگی تومنی چنده؟!
مسلمونیم مثلا!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین