کد خبر: ۱۷۲۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۶

با این بازی ها کودکان خود را خلاق کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این گونه نیست که خردسالان، در سومین سال تولدشان، ناگهان پدیدار شوند. این اتفاق، آن قدر کُند رخ می دهد که شما اصلا متوجه آن نمی شوید، اما یک روز می بینید که کودک نوپای کوچک، سربه هوا و گیج شما، دیگر نیست و به جای او، خردسالی پرانرژی، بسیار کنجکاو، گاهی مصمم (برخی ممکن است آن را لجوج بنامند) و بسیار ماجراجو دارید. پیشرفت هایی حاصل می شود؛ مثلا دیگر پوشک نمی خواهد، شیشه و پستانک نمی خورد و تا حدی، بعضی کارهایش را خودش انجام می دهد. ممکن است قوانین خانه را بداند و به مراقبت دایم، نیاز ندارد. والدین، اغلب، پس از سال های نوزادی و نوپایی، مرحله خردسالی و پیش دبستانی را بسیار فرح بخش و خوش آیند می بینند.

کمی کاغذ، دو سه تا قاشق یا چنگال یا حتی روزنامه های باطله با کمی حوصله و خلاقیت تبدیل به اسباب بازی های محبوب فرزند شما می شوند

● کی دوستت دارد؟

وسایل لازم

کاغذ

خودکار

ماژیک یا برچسب تزیینی

از کودک تان بپرسید: «چه کسی تو را دوست دارد؟» و پاسخ او را بنویسید. بپرسید: «دیگر کی دوستت دارد؟» و هر بار، اسم را بنویسید. بعد، وقتی تمام شد، اسم ها را برایش بخوانید. عنوان فهرست را بگذارید: «ببین چه کسانی ... (اسم کودک) را دوست دارند» و بگذارید با ماژیک یا برچسب، اسم ها را تزیین کند. آن را روی یخچال یا دیوار اتاق خوابش بچسبانید تا به یاد داشته باشد چه قدر عزیز و دوست داشتنی است.

● قاشق ها و چنگال ها

وسایل لازم

قاشق، کارد و چنگال

آب چکان

هنگامی که ظروف را از داخل ماشین ظرف شویی یا آب چکان، جابه جا می کنید، کودک می تواند در جمع کردن قاشق ها و چنگال ها، به شما کمک کند. آب چکان یا سبد ظرف ها را روی میز بگذارید و جای قاشق و چنگال را هم کنار آن قرار دهید. کودک می تواند آن ها را جور کند، بشمارد و در جایشان بچیند.

● بازی شنیداری

از کودک تان بخواهید چشمانش را ببندد و صداهایی را که شما درمی آورید، حدس بزند. از وسایل خانه مثل کلید، سکه، قاشق و چنگال یا سوت استفاده کنید. با قاشق، روی قابلمه بزنید، با انگشتان تان، به در بکوبید یا با زبان تان، کلیک کلیک، صدا درآورید.

● گلف روزنامه ای

وسایل لازم

روزنامه

نوارچسب

توپ های گلف یا تنیس

نوارچسب کاغذی یا کاغذ

چند ورق روزنامه را لوله کنید و با چسب، خوب بچسبانید. بدین ترتیب، برای هر بازیکن، یک چوب گلف ساخته اید. یک ورق کاغذ را روی زمین پهن کنید یا از نوارچسب کاغذی استفاده کنید و چند «سوراخ»، روی کف زمین یا فرش بسازید. با چوب گلف، سعی کنید توپ را بزنید و داخل سوراخ بیندازید. به برنده (اولین کسی که توپ را داخل سوراخ بیندازد) جایزه بدهید: شکلات، کشمش یا هر چیز کوچک دیگر.

● تمرین خیاطی

وسایل لازم

مقوای ضخیم

قیچی

پانچ

بند کفش یا کاموا

نوارچسب (اگر از کاموا استفاده می شود)

با مقوا، یک شکل ببُرید و دور آن را با پانچ سوراخ کنید؛ طوری که فاصله آن ها، منظم باشد. بند کفش کهنه را از یک طرف یا یک سر کاموا را گره بزنید و نوارچسب را دور سر دیگر آن بپیچانید تا ریش نشود. بگذارید کودک، با عبور دادن بند کفش از داخل سوراخ ها، خیاطی کند. این فعالیت جالب، برای هماهنگی چشم و دست، فوق العاده است.

● عروسک های دستی

وسایل لازم

ماژیک های قابل شست وشو

با استفاده از ماژیک های قابل شست وشو، یک صورت، روی کف دست کودک تان بکشید یا صورت های کوچک را روی هر انگشت او بکشید، طوری که این عروسک های انگشتی بتوانند با هم حرف بزنند. عروسک ها را روی انگشتان خودتان هم بکشید و گفت وگویی بین عروسک های خودتان و عروسک های کودک انجام دهید.

● بازی با وزن ها

وسایل لازم

ترازوی حمام

اشیای مختلف خانه

با کمک یک ترازوی حمام، کودک را وزن کنید و به او کمک کنید اشیا و وسایل مختلف خانه را وزن کند؛ یک دسته کتاب، یک کیسه آرد، عروسک ها و... سعی کنید چیزی بیابید که هم وزن کودک باشد.

● پرتاب بالش ها

وسیله لازم

تعدادی بالش قابل پرتاب کردن

اگر وسایل شکستنی روی میزها یا مبل ها دارید، قبل از این بازی، آن ها را جمع کنید

از یک نفر بخواهید روی تخت یا صندلی یا کاناپه بنشیند و بالش ها را کنارش بگذارد. از یک نفر دیگر بخواهید از یک نقطه به نقطه دیگر بدود و فرد نشسته، بالش ها را به سوی این هدف متحرک پرتاب کند.

● شکل متحرک

وسایل لازم

مقوا

قیچی

نخ

با مقوا، یک شکل ببرید و وسط آن، یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. یک طرف نخ را به دستگیره در اتاق کودک ببندید و طرف دیگر را بکشید و از وسط سوراخ مقوا رد کنید. از کودک بخواهید آن طرف اتاق بایستد و طرف آزاد نخ را بگیرد و تکان دهد. ببینید چه قدر طول می کشد شکل را از یک سر نخ، به سر دیگر آن حرکت دهد.

● کمد عروسک

وسایل لازم

میله بارفیکس

رخت آویز کودک

قفسه کتاب

اگر چند تکه لباس، پیش بند و پتوی نوزادی را نگه داشته باشید، الان، به درد می خورند؛ اندازه آن ها، برای بسیاری از عروسک ها، مناسب است . یک کمد، برای همه لباس های کوچک عروسک بسازید. یک میله بارفیکس را در قفسه پایینی کتاب خانه اتاق نصب کنید. از کودک بخواهید لباس های عروسکی را با رخت آویز یا گیره های بچگانه، به میله آویزان کند.

● جوراب ها را جدا کن

وسایل لازم

جوراب

سبد لباس های شستنی

همه جوراب ها را از کشوی کودک تان خارج کنید. از او بخواهید رنگ ها را جدا جدا بگذارد. برای این که کودک، حسابی سرگرم شود، سبد رخت های شستنی را به او بدهید و از او بخواهید همه جوراب ها را از کشوهای خانه خارج کند. تا مدتی طولانی، سرگرم جمع کردن جوراب ها و بعد هم جدا کردن آن ها طبق رنگ، اندازه یا صاحب جوراب ها می شود.

اگر خواستید، لنگه جوراب ها را جدا کنید، آن ها را قاطی کنید و از کودک بخواهید لنگه هر جوراب را پیدا کند؛ اما یادتان باشد پس از اتمام کار کودک، مجبورید بیش تر آن ها را خودتان دوباره جور کنید!

● لباس چرک را جدا کن

وسیله لازم

سبد لباس های شستنی

این، یک فعالیت عالی است که به کودک، مسوولیت خانه داری و مهارت های عملی را به طور هم زمان می آموزد. به او نشان دهید که چگونه لباس های چرک را قبل از شست وشو، جدا کند. حتی یک کودک خردسال هم می تواند سفیدها، رنگی ها و تیره ها را جدا کند و در وقت شما هم صرفه جویی می شود!

هم چنین از او بخواهید که لباس ها را از خشک کن درآورده و پس از جدا کردن، تا کند و مال هر کس را به اتاقش ببرد. تا کردن لباس ها، یک ترفند کوچک است و بستگی به سلیقه شما دارد، اما اجازه دهید کودک، با چیزهای آسان، دست و پنجه نرم کند؛ حوله ها، دستمال ها، پتوهای نوزادی و...

مجله شهرزاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین