کد خبر: ۱۷۲۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴

احمدي‌نژاد: چرا ايران و آمريكا توان خود را صرف تعامل نكنند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس‌جمهور با بيان اينکه "امروز سران رژيم صهيونيستي ساير ملتها را به راحتي و بدون هيچ مانعي تهديد مي‌کنند"، بر لزوم محکوم و کنترل کردن اين روند از سوي دولت آمريکا تاکيد کرد و گفت: حاکميت آمريکا بايد در رفتارهاي خود نسبت به ملت ايران و ساير ملتها تجديدنظر کرده و اينگونه رفتار را اصلاح کند تا مشکلاتشان حل شوند.


به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر به نيويورك در گفت‌وگو با شبكه‌هاي PBS (پي.بي.اس) و CBS (سي.بي.اس) آمريكا، با تاکيد بر لزوم توقف کشتار و درگيري‌ها در سوريه و زمينه‌سازي براي ايجاد روند گفت‌وگو، تفاهم و برگزاري انتخابات آزاد در اين کشور، در پاسخ به اين پرسش كه ايران چه كمكي مي‌تواند به پايان درگيري‌ها در سوريه داشته باشد؟ گفت: شرايط امروز سوريه بسيار پيچيده شده و عوامل متعددي به ايفاي نقش منفي در اين كشور اصرار دارند اما جمهوري اسلامي ايران ديدگاه روشني درباره اين كشور داشته و معتقد است ملت سوريه حق دارند از آزادي، عدالت، احترام و حق انتخاب برخوردار باشند.


وي با بيان اينكه ايران بيش از زمان فعلي، نگران آينده سوريه است، افزود: بر اساس تكليف جنبش عدم تعهد جمهوري اسلامي ايران به دنبال تشكيل يك گروه تماس براي رايزني با طرف هاي درگير در سوريه بوده و تلاش مي‌كند علاوه بر كشورهاي ايران، مصر، تركيه و عربستان كشورهاي ديگر را نيز به اين گروه ملحق كند.


احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه آيا از سوي ايران به سوريه سلاح ارسال مي‌شود؟ اظهار كرد: اگر سوريه بخواهد سلاح تهيه كند، دوستان بسيار زيادي در عرصه بين المللي دارد كه قبل از ايران اين كار را انجام مي‌دهند؛ ايران روابط تاريخي و بسيار نزديكي با سوريه دارد و معتقد است هر كسي در هر يك از طرف هاي درگير كشته شود يكي از دوستان ايران بوده است.


رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا زماني فرا خواهد رسيد كه ايران، روسيه و چين از رييس‌جمهور سوريه بخواهند كه از قدرت كناره گيري كند؟ تصريح كرد: آيا شما معتقد هستيد ديگران بايد براي سوريه و آينده اين كشور تعيين تكليف كنند؟ ايران معتقد است بهترين كمك به سوريه آن است كه گروه‌هاي درگير را به تفاهم رسانده و مقدمات برگزاري يك انتخابات آزاد فراهم شود تا مردم سوريه درباره آينده خود تصميم بگيرند.


وي در واكنش به اين موضوع كه كشورهاي غربي ايران را متهم به ارسال پول و سلاح به سوريه مي‌كنند، خاطرنشان كرد: در محيط بين الملل هر كسي مي تواند ديگري را به راحتي متهم كند اما به نظر شما آيا اين كار كمكي به حل مشكل خواهد كرد؟ جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه راضي نمي شود ملت سوريه كه داراي اشتراكات فرهنگي و مذهبي با ملت ايران است در درگيري ها كشته شوند. وقتي طرف هاي درگير در سوريه يكديگر را مي‌كشند ديگر مهم اين نيست كه چه كسي پشتيبان كدام طرف است؛ بلكه مهم اين است كه درگيري ها و كشتار هر چه سريعتر متوقف شده و سوريه به ميدان تسويه حساب ديگران تبديل نشود.


احمدي‌نژاد در برابر اين پرسش كه آيا اگر دولت كنوني سوريه سقوط كند، ايران بهترين دوست خود را در منطقه از دست داده است؟ پاسخ داد: ايران با تمام كشورهاي منطقه دوست بوده و امروز دوستان جديدي نيز در منطقه پيدا كرده است. ايران كشور بزرگي بوده و نگران آن است كه جنگ طايفه اي در سوريه به اين زودي ها پايان نيافته و به كشورهاي همسايه مثل تركيه، اردن و ديگر كشورها تسري يابد.


رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چشم انداز گفت‌وگوها با 1+5 را چگونه مي‌بينيد؟ اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران اگر اميدي به موفقيت اين گفت‌وگوها نداشت در آنها شركت نمي‌كرد، اما معتقديم اين موضوع با بحث هاي فني و حقوقي به نتيجه نمي رسد، چراكه موضوع هسته‌اي ايران سياسي بوده و فني و حقوقي نيست.


وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر ايران براي ساخت سلاح هسته‌يي تلاش نمي‌كند، چرا بازرسي‌هاي آژانس را محدود كرده است؟ تصريح كرد: به نظر شما امروز بمب اتم به چه دردي مي خورد و آيا اين عاقلانه است كه كشوري تصور كند با ساختن يك بمب اتم مي تواند با هزاران بمب اتم مدرن آمريكا مقابله كند؟ ايران هم به لحاظ اخلاقي و اعتقادي و هم به لحاظ سياسي با ساخت بمب اتم مخالف است.


رييس‌جمهور افزود: آژانس بين المللي انرژي اتمي مكرراً از تاسيسات هسته‌يي ايران بازرسي كرده ولي بالاخره كار آژانس هم بايد تابع قانون باشد و اين نهاد بين المللي نمي تواند فراقانوني عمل كند در حالي كه درخواست هاي آژانس از ايران فراقانوني است.


احمدي‌نژاد تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده كه انرژي هسته اي را فقط براي مصارف صلح آميز مي خواهد و اگر تعدادي از سران كشورهاي غربي اين حرف را قبول نمي‌كنند اصراري بر قانع كردن آنان وجود ندارد چرا كه اين دولت ها از 33 سال پيش به مقابله با ملت ايران برخاسته‌اند و مخالفت‌هاي آنان پديده جديدي نيست .


رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه اگر گفتگوهاي ايران با 1+5 به نتيجه نرسد و رژيم صهيونيستي بخواهد به ايران حمله كند واكنش متقابل ايران چه خواهد بود، گفت: ايران كاملاً قادر به دفاع از خودش است و اساساً صهيونيست ها را در محاسبات سياسي خود به حساب نمي آورد.


وي با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي به طور مداوم ايران را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: اين سوال وجود دارد كه چرا جامعه جهاني در برابر اين تهديدها سكوت كرده و اجازه مي دهد رژيم صهيونيستي براي ديگران تعيين تكليف كرده و خط قرمز ترسيم كند.


رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ساكنان سرزمين هاي اشغالي تصور مي كنند ايران مي خواهد آنها را از بين ببرد، آيا اين واقعيت دارد؟ با طرح اين موضوع كه آيا هر كس مي تواند بر اساس تصورات خود ديگران را متهم كند؟ اظهار داشت: ايران هيچگاه صهيونيست ها را تهديد نكرده بلكه خواسته ملت ايران آن است كه اشغالگري، جنگ افروزي، كشتن زنان و كودكان و آواره كردن مردم از سرزمينشان در فلسطين بايد تمام شود.


احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه اگر رژيم صهيونيستي به ايران حمله كند آيا ايران تلافي اين حمله را بر سر آمريكا خواهد آورد؟ تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اصلاً اين تهديدات را به حساب نمي آورد اما اين نكته نيز براي ما غير قابل درك است كه بالاخره آمريكا تابع رژيم صهيونيستي است يا اين رژيم تابع آمريكاست و اين دو چه ربطي به يكديگر دارند؟


وي در پاسخ به اين موضوع كه سخنان شما مبني بر بي‌ريشه بودن رژيم صهيونيستي از سوي مقامات آمريكايي محكوم شده و آيا به خاطر اين سخنان عذرخواهي نخواهيد كرد ؟ خاطر نشان كرد: بيان اين موضوع برپايه يك حرف علمي و منطقي است و اگر شما مدعي هستيد كه رژيم صهيونيستي ، رژيمي ريشه دار است، بايد آن را اثبات كنيد؛ بيان يك سخن علمي و منطقي نياز به عذرخواهي ندارد.


احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه تهديدات رژيم صهيونيستي از نظر ايران اهميتي ندارد، گفت: نکته مهم اين است که نظمي که در آن چنين رژيمي به خود اجازه مي دهد ديگران را تهديد کند، قابل تداوم نيست. اين نظم دوگانه‌ي يکجانبه گرا بايد اصلاح شود و آمريکا بايد در اين زمينه پيشگام باشد.


رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که به نظر شما آمريکا براي اصلاح شرايط حاکم بر جهان چه گامهايي مي تواند بردارد؟ اظهار داشت: ملت ايران توانسته بر فشارهاي آمريکا فائق آمده و روند پيشرفت خود را تسريع بخشد، اما ادامه شرايط فعلي بيش از هر کس به زيان خود آمريکائيهاست، چرا که با تداوم شرايط فعلي ذهنيتهاي منفي نسبت به آمريکا هر روز تشديد مي شود.


احمدي‌نژاد افزود: در اعتراضات ملتهاي مختلف به فيلم موهن عليه پيامبر گرامي اسلام (ص) پيکان اعتراضها به سوي آمريکا بود، در حالي که بنده هم باور نمي کنم که دولت آمريکا مستقيما در ساخت اين اثر دخالت داشته باشد، اما اين اتفاق ناشي از عملکرد سياستمداران و دولتمردان آمريکاست که به ايجاد و تشديد ذهنيت منفي عمومي عليه اين کشور دامن زده است.


وي با بيان اينکه حاکميت آمريکا بايد در رفتارهايش تجديدنظر کند، تصريح کرد: امروز سران رژيم صهيونيستي هر کاري مي‌خواهند انجام داده و ديگران را به راحتي و بدون مانعي تهديد مي کنند و لازم است دولت آمريکا اين روند را محکوم و کنترل کند.


احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز اين ايران نيست که در منطقه مشکل بوجود مي‌آورد، بلکه ملت ايران زندگي خود را كرده و به سرعت در حال پيشرفت است اما اين آمريکاست که دائماً در منطقه مشکل ايجاد مي‌كند و بايد رفتار خود را اصلاح کند تا مشکلاتش حل شوند.


رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که تحريم هاي آمريکا تا چه ميزان ايران را با مشکل مواجه کرده است؟ گفت: بالاخره اين تحريم ها مشکل آفرين هستند اما آمريکايي‌ها بايد بدانند که تحريم نمي‌تواند ايران را درهم بشكند؛ ايران کشور قوي و بزرگي است و اگر کسي اين حرف را باور ندارد، کافي است مقداري صبر کند تا حقيقت بر همه آشکار شود.


وي ادامه داد: آمريکايي ها از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همه روابط اقتصادي خود را با ايران قطع کردند و وقتي از پنج سال قبل ايران را تحريم کردند در واقع اروپايي ها را مورد تحريم قرار دادند چرا که خودشان ارتباطي با ايران نداشتند که قطع شود و امروز به راحتي قابل مقايسه است که تحريم ها بر ايران بيشتر تاثير گذاشته يا اروپا؟


رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که اگر ايالات متحده در سال 1388 از معترضين به انتخابات ايران حمايت بيشتري مي کرد، چه اتفاقي مي افتاد؟ اظهار داشت: مگر آمريکايي ها از اين افراد پشتيباني نکردند؟ اين مسئله فقط باعث تشديد ذهنيت منفي مردم ايران نسبت به آمريکايي ها شد.


احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا امروز و در دوره رييس‌جمهور فعلي آمريكا روابط ايران و آمريکا بهتر از قبل است يا نه؟ تصريح کرد: نمي‌خواهم سخني بگويم که به هر ترتيب در انتخابات آمريکا که امري داخلي است، دخالت کرده باشم. آيا دولت آمريکا از نوع روابط خود در 33 سال گذشته با ايران سودي برده است؟ اگر اينگونه نيست چرا اين رويه ادامه مي يابد؟ چرا توان خود را صرف تعامل با يکديگر نکنيم؟


احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال که ايران براي تفاهم با آمريکا چه کرده است؟ خاطرنشان کرد: ايران گامهاي بلندي براي تبديل تقابل بين ايران و آمريکا به تعامل برداشته که يکي از آنها در عرصه مساله هسته‌يي بوده است. اين مساله ديگر از روال منطقي خود خارج شده و به روالي خسته کننده تبديل شده است و اگر آمريکايي ها اراده کنند که اين مساله تمام شود، کمک بزرگي به تفاهم خواهد بود.


رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره التهابات موجود در منطقه خليج فارس گفت: خليج فارس هزاران سال با مديريت ايران کاملاً امنيت داشته است و فقط از زماني که بيگانگان به اين منطقه آمده اند شاهد ناامني است؛ امنيت تنگه هرمز به‌عنوان قسمتي از سرزمين ايران بيش از هر کس به نفع ايران است و يقيناً از سوي ايران اقدامي براي ناامن شدن آن نخواهد شد.


وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا با توجه به ترور دانشمندان هسته اي ايران و حملات سايبري به اين كشور، جنگي مخفي عليه ايران جريان دارد؟ اظهار داشت: ايران همواره مظلوم و قرباني ترور بوده و امروز نيز اين وضعيت ادامه دارد.


رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا ايران نمي خواهد کاري کند که کشورهاي غربي را درباره بي خطر بودن فعاليتهاي هسته اي خود قانع کند؟ تصريح کرد: اقناع فاقد مبناي حقوقي و امري نسبي بوده و نمي‌شود در مسائل اختلافي، دشمن را اقناع کرد.


وي با بيان اينکه مسئله هسته اي ايران کاملاً سياسي است و بايد در عرصه حل و فصل مشکلات ميان ايران و آمريکا حل شود، خاطرنشان کرد: آمريکا بايد از موضعي که در قبال ايران دارد کوتاه بيايد تا مسائل حل شود و اين به معناي آن است که به اين درک رسيده که ادامه روند فعلي اشتباه است.


احمدي‌نژاد در پاسخ سوالي مبني بر اينكه سخنراني سال گذشته وي در مجمع عمومي سازمان ملل تحريک کننده بوده است، گفت: آن سخنراني چه کسي را تحريک کرد؟ مگر رييس جمهور آمريکا در سخنراني خود در مجمع عمومي سخنان نامناسبي عليه ايران مطرح نکرد؟ بايد تحمل خود را بالا ببريم و آزادي را بپذيريم چرا که مجمع عمومي مکاني براي طرح آزادانه نظرات ملتهاست.


رييس‌جمهور در پايان تاکيد کرد: رنجي که امروز ملت آمريکا متحمل مي شوند ناشي از رفتارهاي دولت اين کشور است که بايد اين رفتارها سريع تر و بدون ترس از اينکه کسي بگويد آمريکا شکست خورده، اصلاح شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین