کد خبر: ۱۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۵:۱۲
سخنگوی وزارت امور خارجه:

درخواست توقف دائمی غنی سازی خلاف توافقنامه پاریس است

آفتاب‌‌نیوز :  
آصفى : توقف دائمى غنى سازى اورانيوم مورد قبول ايران نيست
آصفى پس از اشاره به انتقادهایی که در مورد نحوه اطلاع رسانی در مورد پرونده هسته ای گقت: اطلاع رسانى در مورد مذاکرات هسته اى در وقت مناسب خود انجام خواهد شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در تشریح مهمترین هدف در مذاکرات گفت : مهم ترين نکته درحال حاضر اين است که راه بينابينى پيدا شود تاهم نگرانى اروپاييها برطرف و هم خواسته هاى به حق ما تامين شود. دراين شرايط هنر طرفين اين است که مذاکرات به بن بست نرسد. 

سخنگوى وزارت امورخارجه درعين حال اعلام کرد : آماده هستيم که اگر اروپاييها پيشنهادى دراين زمينه دارند آن را بشنويم تا هم ما غنى سازى را انجام دهيم هم آنها نگرانى نداشته باشند. 

سخنگوى وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات اروپايى ها درخصوص توقف غنى سازى از سوى ايران در قبال برخى امتيازات ،گفت : اروپايى ها تصور مى کردند که شايد طولانى شدن موضوع ما را منصرف کند و يا با ارايه برخى امتيازات ما از موضع خود عقب نشينى کنيم . 

آصفى باتاکيد براينکه ما دنبال امتياز نيستيم و حقوق خود را
مى خواهيم ، گفت : در سفر حسن روحانى دبير شوراى عالى امنيت ملى و کمال خرازى وزير امور خارجه به اروپا، پيام ما به روشنى به آنها منتقل شد که نه ادامه مذاکرات پذيرفتنى است و نه ارايه امتياز بجاى حقوق جمهورى اسلامى ايران ، کارساز خواهد بود. البته آصفی اظهار اميدوارى کرد که درپايان اين دور مذاکرات در اواسط ماه مارس و با ارايه گزارش کميته راهبرى به يک دستاورد ملموسى دست يابيم . 

وی در خصوص سخنان دبير شوراى عالى امنيت ملى مبنى استقبال از کمک آمريکا در پيشبرد مذاکرات هسته اى ايران و اروپا گفت:کمک آمريکا الزاما حضور در مذاکرات نيست ، منظور آقاى روحانى نيز استقبال از حضور آمريکا در مذاکرات نبوده است ، زيرا يک کمک آمريکا می تواند اين باشد که وارد مذاکرات نشود .
آصفى تاکيد کرد : البته اگر اروپاييها و آمريکاييها سازوکارى را
طراحى کنند که مذاکرات زودتر به نتيجه برسد، ما از آن استقبال مى کنيم . 

سخنگوى وزارت امورخارجه در خصوص لغو سفر دبير شوراى عالى امنيت ملى به انگليس ، گفت : لغو اين سفر به دليل تنظيم نشدن برنامه ها بود، قرار شد اين سفر بعد از تنظيم برنامه ها انجام شود همچنين خبر انجام ملاقات دبير شوراى امنيت ملى با يک هيات عالى رتبه آمريکايى در کشور تونس در جريان سفر به اين کشور را نیز نادرست خواند. 

سخنگوى وزارت امورخارجه در پاسخ به سووالى در خصوص وجود اختلاف در امضاى قرارداد انتقال سوخت با روسها، گفت : مذاکرات براى امضاى موافقتنامه در جريان است و اختلاف جدى مطرح نيست . اختلاف تنها درمورد زمان انتقال سوخت است و به احتمال زياد قرارداد امروز امضا خواهد شد. 

خبرنگارى از سخنگوى وزارت امور خارجه پرسيد، باتوجه به قرارداد خريد سوخت از روسيه ، انگيزه ايران براى توليد سوخت در ايران براى چيست؟که آصفى درپاسخ گفت : بحث توليدسوخت و چرخه سوخت ، تلاش کارشناسان ارزشمند ايران است . 

آصفى افزود : ما دراين زمينه به يک دستاورد جدى رسيده ايم و نمى خواهيم آن را از دست بدهيم و ما مى خواهيم در۱۵ سال آينده جزو بازيگران مهم در عرصه توليد و ارايه چرخه سوخت باشيم . وى باتاکيد براينکه ما نبايد در اين زمينه متکى به کسى باشيم و اينکه اگر روزى به ما سوخت ندهند چه بايد بکنيم ،اظهار داشت : اينکه کشورى امکانات خود را کنار بگذارد و دست نياز به طرف ديگران دراز کند با هيچ عقل و منطقى سازگارى ندارد. 

سخنگوى وزارت امور خارجه درپاسخ به سووالى درخصوص اظهارات رييس جمهورى روسيه مبنى بر اينکه ايران نبايد سلاح اتمى داشته باشد، گفت : اين يک موضع بديعى نيست و مقامات عالى رتبه جمهورى اسلامى ايران نيز بارهااعلام کرده اند که دستيابى به سلاحهاى هسته اى در دکترين دفاعى ما جايى ندارد. 

آصفى خاطرنشان کرد : حرف ما هم همين است و الان توپ در زمين آنها است که فرمولى ارايه دهند که چگونه ما مانند خيلى از کشورهاى ديگر که فناورى هسته اى را دارند، اين فناورى را داشته باشيم و در اين زمينه بهانه تراشى پذيرفتنى نيست 

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حمله احتمالی آمریکا به ایران ایران را با بوش هم عقیده دانست و گفت : همانطورى که خود رييس جمهورى آمريکا نيز گفت ،حمله نظامى به ايران مضحک است و ما در اين يک موضوع با رييس جمهورى آمريکا اتفاق نظر داريم .
آصفى درخصوص لابى صهيونيستها و تاثير آن بر مذاکرات هسته اى ايران با کشورهاى اروپايى، گفت : اگر مشکل ما فنى و تکنيکى باشد قابل حل است و آژانس نيز بارها اعلام کرده که ما از مقاصد صلح آميز هيچ انحرافى نداشته ايم . 

وى با اشاره به اين که برخى محافل و در صدر آنها رژيم صهيونسيتى درصدد بحران سازى از اين موضوع هستند، گفت : اجرا کردن پروتکل الحاقى و "ان . پى. تى." و بازبودن درهاى تاسيسات هسته اى ايران به روى بازرسان آژانس انرژى اتمى نشان دهنده اين است ، که ما قصد غير صلح آميز نداريم و اهداف جمهورى اسلامى ايران روشن است . 

سخنگوى وزارت امور خارجه درپاسخ به سووالى درخصوص روابط
سياسى با کشور مصر در حد تبادل سفير، با توجه به سفر وزير مصرى به تهران ، گفت : چنين موضوعى در دستور کار مذاکرات ما با وزير مصرى نيست . 

خبرنگارى از سخنگوى وزارت امور خارجه درخصوص خبر دستگيرى برخى از اعضاى القاعده درشهر کرمان و انتقال آنها به تهران سووال کرد که آصفى بدون اشاره به تکذیبیه خبر از سوی رییس کل دادگستری کرمان در پاسخ گفت : وزارت اطلاعات نوع جرايم اين افراد را بررسى مى کند تعيين شود که وضعيت پرونده اين افراد چگونه است تا تصميم گيرى شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین