کد خبر: ۱۷۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۳
آصفي:

دست انگليس در عراق رو شده است

آفتاب‌‌نیوز : حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، با دروغ خواندن اين اظهارات، حضور ارتش بريتانيا در عراق را عامل بی ثباتی در اين کشور خواند و از دولت بريتانيا خواست که اگر شواهدی در مورد کمک تسليحاتی جمهوری اسلامی به گروه های مسلح جنوب عراق در اختيار دارد آنها را انتشار دهد.

وی اظهار داشت "روشن است آنان مدرکی ندارند، چرا که خود عامل تداوم نا امنی، بی ‌ثباتی و منشأ بحران در عراقند و سعی در سناريو نويسی و ايراد اتهام به ديگران دارند."

به گفته مقام بريتانيايی، جمهوری اسلامی سلاح در اختيار گروه های شيع مخالف حضور نظامی بريتانيا در جنوب عراق می گذارد و به اين ترتيب، در حمله به سربازان بريتانيايی در عراق نقش داشته است.

آصفی گفت "دست انگليس در عراق رو شده است و رسوايی مفتضحانه در عراق باعث شده لندن به دروغ پراکنی رو بياورد."

سخنگوی وزارت خارجه ايران سياست دولت خود در عراق را سازنده و مثبت خواند و گفت که مسئولان مختلف عراقی، به گفته وی، بر آنچه نقش سازنده ايران است اذعان دارند.

مقام بريتانيايی که ايران را به کمک تسليحاتی به گروههای مسلح عراقی محکوم کرده گفته است که اين موضوع با مقامهای دولت ايران در ميان گذاشته شده و از دولت عراق نيز خواسته شده است تدابير امنيتی در مرز خود با ايران را تقويت کند.

به گفته وی، اين سوء ظن وجود دارد که هر هشت نظامی بريتانيايی که از ماه مه گذشته تاکنون در حوالی شهر بصره در جنوب عراق کشته شده اند هدف سلاحهايی قرار گرفته باشند که با کمک ايران به عراق قاچاق شده است.

دولت بريتانيا اعتقاد دارد که سلاحهای ضد زره که برای هدف قراردادن سربازان اين کشور در جنوب عراق به کار برده شده، از جانب گروه شيعه حزب الله لبنان، که مورد حمايت دولت ايران است، به عراق رسيده است.

مناطق عمدتا شيعه نشين جنوب عراق، از جمله شهر بصره، که تحت نظارت نيروهای بريتانيايی قرار دارد، تا هفته های اخير در مقايسه با ساير نقاط عراق آرام تر بود اما اخيرا با نا آرامی هايی دست به گريبان بوده که به گروه های تندرو شيعه نسبت داده شده است.

بريتانيا پيش از اين نيز ايران را به قاچاق اسلحه به عراق متهم کرده و در مقابل، دولت ايران نيز گفته بود که ماموران بريتانيايی عاملان درگيريهای قومی بهار گذشته در استان خوزستان را در خاک عراق آموزش داده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین