کد خبر: ۱۷۳۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶

راز طول عمر پیرمرد 115 ساله خراسانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همه کنجکاو هستند که راز عمر طولانی آنها را کشف کنند به همین منظور پای حرفهای مردی می‌نشینم که تاکنون 115 بهار را پشت سر گذاشته است « مصطفی آمیغ» معروف به «خالو مصطفی» از شهروندان نصرآبادی از توابع خراسان رضوی است که از سلامتی نسبی جسمی و روانی برخوردار است.

او در گفت وگو با خبرنگار ما راز سلامتی‌اش را استفاده از غذاهای سنتی، قناعت و تلاش برای کسب روزی حلال عنوان می کند و می‌گوید: تاکنون فقط سه روز در بیمارستان بستری بوده‌ام و یکی از چشمانم ضعف بینایی دارد این در حالی است که بیشتر عمرم را به شغل مقنی گری (حفر چاه) مشغول بوده‌ام.

او می‌افزاید: به دلیل آنکه آن زمانها چاه‌های عمیقی می‌کندم، مأمور ثبت احوال نام خانوادگی‌ام را آمیغ گذاشت.

این پیرمرد 115 ساله که شرایط سختی را در زندگی تجربه کرده است ادامه می‌دهد: در 4 سالگی پدر و در 6 سالگی مادرم را از دست داده‌ام، اما از همان کودکی از توکل به خدا و تلاش در کسب روزی حلال دست برنداشتم و در 15 سالگی ازدواج کردم که از همسر اولم 5 فرزند دارم و بعد از فوت همسرم 7 سال پیش مجدداً ازدواج کردم.

«مصطفی آمیغ» که از حافظه خوبی برخوردار است، از زمان حمله روسها به ایران کلمات و اصطلاحات روسی زیادی را یادگرفته و به زبان می‌آورد و همچنین خاطرات شنیدنی از دوران حکومت محمدعلی و احمد شاه قاجار بیان می‌کند و می‌ گوید: در آن زمان کوه‌های منطقه پوشیده از سروهای کوهی و دشت آنجا مملو از انواع حیوانات وحشی بویژه آهو بود، ولی روس‌ها با شکار بی رویه حیوانات و ترغیب روستاییان برای کندن درختان و خرید چوب آنها به بهای ناچیز روزانه کامیون‌های زیادی از گوشت و چوب درختان را بارگیری و با خود می‌بردند.

وی عشق به ولایت علی (ع) را بزرگترین افتخار خود عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون به زیارت عتبات عالیات و مکه و مدینه به علت ضعف مالی مشرف نشده‌ام و تنها آرزویم این است که خداوند در دنیا زیارت قبور پیامبر (ص) و ائمه (ع) را نصیب من کند. «مصطفی آمیغ» در پایان اظهار می‌دارد: در طول عمرم ثروتمندان زیادی را دیده‌ام که آخر با تنگدستی مرده‌اند وامروز نامی از آنها نیست کسانی هستند که روزگاری فقیر بودند اما امروز صاحب ثروت و مقام شده‌اند و تنها ایمان به خداست که به زندگی آدمها آرامش می‌دهد و صحبت‌هایش را این گونه پایان می‌دهد که:

تا خدا یار است با سلطان مپیچ
گر خدا برگشت صد سلطان به هیچ 

قدس آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
0
ناز نفست همچون كساني بايد الگو ومثال زدني باشنداگه ميخوايم كشور هم عمر طولاني داشته باشه روزي حلال خيلي مهمه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین