کد خبر: ۱۷۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳

واردات لپ‌تاپ 27 درصد كاهش يافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واردات انواع نوت‌بوك (لپ تاپ) به كشور در پنج ماه نخست سال جاري از نظر ارزشي بيش از 10 درصد و از نظر وزني نزديك به 27 درصد كاهش يافت.

به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرك ايران در پنج ماهه امسال بالغ بر 176.5 ميليون دلار انواع نوت‌بوك به وزن تقريبي 1320 تن وارد كشور شد. اين ميزان واردات از نظر ارزشي نسبت به مدت مشابه در سال قبل كاهش 10.7 درصدي و از نظر وزني كاهش 26.8 درصدي را نشان مي‌دهد.

امارات مبدا اصلي نوت‌بوكهاي وارداتي به كشور بوده؛ به‌ طوري كه بيش از 90 درصد از واردات اين محصول به ايران از طريق اين كشور انجام مي‌شود. واردات انواع نوت‌بوك در سال گذشته با رشد 50 درصدي به بيش از 487 ميليون دلار رسيده بود. وزن نوت‌بوكهاي وارداتي به كشور نيز با افزايش 28 درصدي به بيش از 4500 تن رسيده بود.

در همين حال دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌‌اي كشور گفته كه ايجاد محدوديت در واردات نوت‌بوك به كشور زمينه را براي تشديد قاچاق و حضور نوت‌بوك‌هاي بي‌كيفيت و بدون نام و نشان در بازار داخلي فراهم مي‌كند.

به گفته حميدرضا قمي، وجود محدوديت در حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوك‌هاي وارداتي مي‌تواند راه را براي ورود اجناس تقلبي و قاچاق باز كند.

قمي اين‌را هم گفته كه مدتي بود نوت‌بوك و آيفونها در حال تبديل شدن به يكي از ابزار‌آلات لازم در سبد خانواده‌ها بودند، اما هم‌اكنون با اين شرايط تقاضا كاهش پيدا كرده است و نوسانات قيمت ارز شرايط را به گونه‌اي پيش برده كه ديگر واردات براي وارد‌كنندگان مقرون به صرفه نيست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین