کد خبر: ۱۷۳۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷

گندم کردستان را دلالان به یغما بردند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در سال زراعی جاری میزان 90 هزار تن گندم از اراضی شهرستان سقز برداشت شده که از این میزان فقط 20 هزار تن آن از طریق بخش خصوصی جذب شد و مابقی آن به دست دلالان افتاد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز در گفتگو با ایانا گفت: باتوجه به وضعیت جوی مناسب امسال، سطح زیر کشت گندم که حدود 80 هزار هکتار بود که از این میزان سطح زیر کشت، 90 هزار تن گندم از اراضی این شهرستان برداشت شده است.

محمد پیشداد به خرید گندم کشاورزان سقزی اشاره کرد و افزود: مقدار خرید تضمینی در سال زراعی گذشته 60 هزار تن بود که خرید توسط بخش خصوصی در سال جاری 20 هزار تن بود که تفاوت موجود ناشی از بالاتر بودن قیمت گندم در بازار به نسبت قیمت خرید تضمینی بوده است.

سهم سیلوها از خرید گندم، فقط 12 تن

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از 90 هزار تن گندم برداشت شده کشاورزان، مقدار 27 هزار و 711 تن آن به‌صورت توافقی توسط کارخانه‌های آرد​سازی، مقدار 927 تن به‌صورت توافقی توسط مراکز خرید سازمان تعاون روستایی و مقدار 12 تن آن نیز با قیمت خرید تضمینی توسط دولت و از طریق سیلوها خریداری شده و مقدار 61 هزار و 350 تن آن نیز در دست کشاورزان و یا در بازار به‌وسیله واسطه​ها خریداری شده است.

پیشداد ادامه داد: وضعیت نسبتاً مناسب جوی در سال زراعی جاری تولیدات کشاورزی به‌ویژه گندم، در سقز مناسب بوده به‌طوری​که برداشت دستی در مزارع از اول تیرماه و برداشت مکانیزه هم از تاریخ ششم تیرماه آغاز شده و تا 18 مردادماه ادامه داشت.

وی تصریح کرد: در برداشت مکانیزه از مزارع گندم شهرستان سقز تعداد 154 دستگاه کمباین فعالیت داشتند که 116 دستگاه آن بومی و 38 دستگاه آن نیز غیر​بومی بودند.

پیشداد یادآور شد: در راستای کارسازی برای عدم توقف فعالیت آنها مقدار 838 هزار لیتر نفت گاز از محل سهمیه​های موجود و بر اساس کارکرد کمباین اختصاص یافت.

قوت اصلی مردم به دست دلالان افتاد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شهرستان سنندج در گفتگویی اختصاصی با ایانا گفت: اینجانب به‌عنوان نماینده کشاورزان در خانه کشاورز نسبت به هجوم دلالان به مزارع و سیلوهای گندم جهت خرید گندم برای مصرف کارخانه‌های دام و طیور هشدار داده و اگر دولت تدبیری برای این مورد نداشته باشد قوت اصلی مردم که نان است به خطر می​افتد.

حسن محمدی افزود: دلالان با قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی خرید گندم و پیش​خرید به​صورت نقدی اقدام به خرید قوت مردم برای مصرف دام و طیور می​کنند.

وی خاطرنشان کرد: با​ توجه به بازار آشفته نهاده​های دامی، کنجاله سویا، علوفه و کاه سود​جویان در جهت کسب منفعت بیشتر به این بخش مهم و استراتژیک کشور آسیب جدی وارد می​کنند که اگر تداوم داشته باشد به ضرر همه آحاد مردم خواهد بود.

محمدی ادامه داد: اگر وضع به همین منوال پیش رود در آینده نزدیک باید گندم را از بازار خارجی و به قیمت چند برابر قیمت تضمینی خرید گندم تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: گندمی که غذای اصلی مردم ماست اگر صرف خوراک دام و طیور گردد و بهانه تولید بیشتر گوشت و مرغ وارد دامداری​ها و کارخانجات شود کشور و مردم را دچار مشکلات عدیده​ای می​کند.

این مقام مسئول یادآور شد: با​توجه به مشکلات فراوان تولید گندم، مبارزه با آفت سن گندم، ارتقاء تولید کمی و کیفی این محصول ارزشمند و مقدس در کشور ما نباید به این راحتی کوتاه آمد.

محمدی تأکید کرد: دولت، مسئولان و تشکل​ها باید پای کار بیایند و با خرید گندم کشاورزان به بهای واقعی آن دست دلالان، واسطه​ها و سوداگران را کوتاه و از کشاورزان به‌عنوان سرمایه​های ملی در راستای تولیدی ملی حمایت کنند.

سیلو​ها و انبار​های گندم کردستان خالی ماند

چندی پیش نیز استاندار کردستان در دیدار با جمعی از سیلوداران بخش خصوصی استان پتانسیل‌های خوب استان کردستان در تولید گندم و وجود سیلوهای بخش خصوصی و دولتی جهت ذخیره گندم ایجاب می‌کند تا کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های معین ذخیره گندم کشور معرفی شود.

علیرضا شهبازی دولت را متعهد به کمک به بخش خصوصی در شرایط اقتصادی کنونی دانست و گفت: حمایت از سیلوسازی بخش خصوصی، یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 در کشور است.

وی افزود: با توجه به آزاد شدن قیمت گندم از سوی دولت، سیلوسازان می‌توانند نقش مؤثری را در خرید گندم و نگهداری آن تا تحویل به چرخه مصرف ایفا کنند.

شهبازی با استقبال از ارائه راهکارهای عملی در راستای کمک به حل مشکلات پیش روی سیلوداران استان خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تعامل و همکاری آنان با سیلوداران در راستای خرید گندم و ذخیره‌سازی آن می‌تواند به‌عنوان یک راهکار کمکی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

حال با وجود این همه مشکلات سیلوسازی و انبارسازی وقتی گندمی برای انبارکردن و نگهداری وجود ندارد، چه کمکی به وضعیت آشفته بازار گندم خواهد کرد؟ حال که تمام تلاش کشاورزان و بخش تولید در راستای بهبود تولید گندم، مبارزه با سن و آفات، هزینه‌های اولیه کشاورز و سختی​های مراحل کاشت، داشت و برداشت روانه دامداری​ها و مرغداری​ها شده است آیا مسئولان برای این وضعیت ناگوار تدابیری خواهند داشت؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
0
0
اسم محل درج گزارش و نویسنده گزارش رو ننوشتین
لطفا کامل ذکر منبع کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین