کد خبر: ۱۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۷:۱۲

مخالفان و موافقان كليات لايحه بودجه 84

آفتاب‌‌نیوز : محمدمهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق گزارش بودجه سال 84 را در صحن علني مطرح كرد و گفت كميسيون سعي كرده با توجه به رعايت همه جوانب لايحه بودجه را بررسي و رسيدگي كند.

در كميسيون تلفيق با بررسي درآمدهاي دولت به اين جمع بندي رسيديم كه افزايش ظرفيت يابد و بر اين اساس 3587 ميليارد تومان علاوه بر درآمدهاي پيش بيني شده دولت اضافه كرديم.

نماينده رزن افزود: ما در كميسيون تلفيق سعي كرديم عدم تحقق درآمدهايي كه طي سال گذشته با آن مواجه بوديم، احتمالش كاهش يابد زيرا كسري بودجه يكي از مواردي است كه آثار مخربي در بودجه دارد و كسري بودجه از عدم تحقق درآمدها ناشي مي شود.

مفتح اصلاح نظام ساختار مالي دولت را يكي ديگر از موارد بودجه كميسيون تلفيق عنوان كرد و گفت: دولت به برخي از سازمان ها و نهادها از جمله سازمان هاي تأمين اجتماعي و بهزيستي و آستان قدس رضوي بدهكار است كه در طول سال هاي قبل تلاش شده كه از طريق واگذاري سهام بدهي دولت به صفر برسد.

وي معتقد است با تغييراتي كه در بودجه به وجود آمده به سمت شكوفايي اقتصادي، رفاه بيشتر مردم و حركت به سمت نقطه مطلوب در اقتصاد صورت گيرد.

رجب رحماني نماينده تاكستان اولين مخالف كليات لايحه بودجه سال آينده بود و گفت: افزايش درآمدها در سال آينده از سوي كميسيون تلفيق بودجه غيرقابل وصول است.

وي اظهار داشت: كميسيون تلفيق امسال بيش از پنج هزار و 500 ميليارد تومان به درآمدها اضافه كرده است در حالي كه سه هزار و 500 ميليارد تومان آن مشكوك الوصول و دو هزار ميليارد تومان هم قابل وصول نيست.

ايرج نديمي نماينده لاهيجان اولين موافق كليات بودجه گفت: اشكالات موجود در لايحه بودجه سال 84 رفع شدني است.

وي با اشاره به اهدافي كه در برنامه هاي توسعه مدنظر بوده و ميزان عمل به اين اهداف گفت: در بحث پايه پولي در برنامه سوم اهدافي را تعريف كرديم كه ما را درخصوص توليد خالص داخلي يا در بخش خارجي صادرات نفت و گاز و صادرات غيرنفتي با مباحث مربوط به واردات به بسياري از اهداف موردنظر دست نيافتيم.

وي با بيان هزينه هايي كه در بودجه سال هاي گذشته موردنظر بوده و ميزان واقعي هزينه ها اظهار داشت: اين مسأله به خاطر اين بوده كه ما به فكر مطالبات مردم بوده ايم و ميزان مطالبات مردم را بالا برده ايم و اين در حالي است كه مي بايست به اهداف برنامه ها فكر مي كرديم.

نديمي با اشاره به انتقاداتي كه سازمان ها و ادارات مختلف به بودجه دارند گفت: ممكن است برخي ايرادات را به خاطر كسر شدن بودجه شان داشته باشند اما در كل لايحه بودجه اين تغييرات به نفع كشور بوده است.

محمدعلي مقنيان نماينده بيجار به عنوان دومين مخالف كليات بودجه سال 84 گفت: برآورد درآمدها بايد براساس كميت هاي مقداري و يا نزديكي دو يا چند عامل صورت گيرد و عملكرد سال 82 و 9 ماهه سال 83 براساس كميت مقداري مي تواند نمونه اي براي تلفيق درآمدها در بودجه سال 84 باشد.

وي اظهار داشت: تخصيص ها در لايحه بودجه به خصوص در طرح هاي عمراني به درستي صورت نگرفته است. دستيابي به ميزان پرداختي به طرح ها سخت است و سهم رديف ها از كل اعتبارات در بودجه 84، 5/15 درصد است در صورتي كه در بودجه 83 اين سهام 5/23 درصد بوده است.

مقنيان با اشاره به اين كه كسري بودجه قابل توجه است افزود: اين مسأله فكر مي كنم براي كليات بودجه 84 مشكل آفرين باشد.

اما حسن كامران نماينده اصفهان به عنوان دومين موافق كليات لايحه بودجه سال 84 گفت: در مقابل صندوق ذخيره ارزي بايد صندوق ذخيره ريالي داشته باشيم و اين در لايحه ديده شده است كه يكي از حسن هاي بودجه سال آينده است و حذف شش حكم در قالب لايحه اي كه به مجلس ارائه نشده است يكي از موارد خوب ديگر بوده است.

كامران افزود: در اختيار سران سه قوه پولي است كه خارج از شمول خرج مي كنند كه چطور نوبت ايثارگران مي رسد. تسهيلات كاهش مي يابد توجه به محرومان و مددجويان كميته امداد و بهزيستي در بودجه از موارد مهم لايحه بودجه است.

اما علي اكبر آقايي نماينده سلماس در مخالفت با كليات اين لايحه گفت: محقق نشدن درآمدها در اهداف دولت موجب از بين رفتن اميدها و آرزوهاي كشور مي شود.

رئيس كميسيون بحران افزود: اگر تعريف بودجه را در برنامه هاي دولت براي يك سال تلقي كنيم در حقيقت بودجه عمومي برنامه اي است براي طرح هاي سالانه كشور و شفاف نبودن و غيرعملياتي بودن بودجه و تورم زا بودن آن باعث نگراني جامعه است.

مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به كليات بودجه سال 84 از ساعت 14 و 15 دقيقه جلسه علني را ادامه داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین