کد خبر: ۱۷۳۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران

خط و نشان های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران 

یکی از اخباری که امروز در میان مطبوعات بین المللی بازتاب وسیعی پیدا کرده، تکذیب ارائه پیشنهادی جدید از سوی ایران درباره موضوع هسته ای است. روزنامه «نیویورک تایمز» چند روز پیش مدعی شده بود ایران پیشنهاد جدیدی را در این زمینه ارائه داده که در رویکردی گام به گام، تعلیق نهایی غنی سازی 20 درصدی را در مقابل برداشته شدن تحریم ها مدنظر قرار می دهد.


سایت خبری «آروتز شوا» ضمن اشاره به این موضوع، خبر تکذیب آن از سوی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان را منتشر کرده است. این سایت اشاره می کند که جلیلی گزارش ها درباره ارائه پیشنهاد مذکور از سوی ایران را «بی اساس» توصیف کرده است. وی تأکید کرده که پیشنهاد جدیدی خارج از چارچوب 1+5 در این زمینه ارائه نشده است. پیشتر، علی باقری، معاون جلیلی نیز اظهار داشته بود که پیشنهادهای ایران در قیاس با آن چه در مسکو ارائه شده بود، تغییری نکرده است.


«نیویورک تایمز»، «پاکستان آبزرور» و «نیوز اینترنشنال» از جمله دیگر روزنامه هایی هستند که صبح امروز اقدام به انتشار این خبر کرده اند.


اما روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی خبر داده که بر اساس گزارش های جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران بیش از یک سوم اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را به سوخت رآکتور و نیز مواد موردنیاز برای استفاده در تحقیقات پزشکی هسته ای تبدیل کرده است. این روزنامه، اقدام اخیر ایران را تلاشی برای کاهش نگرانی های بین المللی و نشان دادن حسن نیت به منظور از سرگیری مذاکرات معرفی می کند. به نوشته واشنگتن پست، این مسئله در گزارش فنی ماه اوت آژانس مورد اشاره قرار گرفته است.


با این حال، غرب همچنان بر تهدیدهای خود بر سر مسئله هسته ای ادامه می دهد. به نوشته «گاردین»، وزیر دفاع انگلیس طی اظهاراتی خارج از عرف متداول، خواستار تشدید بیش از پیش فشارها بر ایران شده و برنامه هسته ای ایران را «جنون آمیز» توصیف کرده است. «فیلیپ هاموند» اظهار داشته جامعه بین المللی باید آنچنان عرصه را بر ایران تنگ کند که این کشور ناچار شود برنامه هسته ای جنون آمیز خود را رها کند. وی همچنین به صراحت اظهار داشته هدف از تحریم ها، افزایش درد و رنج مردم است تا به این ترتیب، در میان آن ها نارضایتی پدیدار شود.


«لئون پانه تا»، وزیر دفاع آمریکا نیز اظهاراتی مشابه را درباره تحریم ها مطرح کرده است. در مطلبی که «تایمز اسرائیل» به نقل از وی منتشر کرده، نوشته جامعه بین المللی آماده است تا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب برساند. وی اظهار داشته در صورتی که ایران برای رفع نگرانی های موجود بر سر برنامه هسته ایش اقدام نکند، فشارهای اقتصادی بیشتری بر این کشور اعمال خواهد شد. پانه تا همچنین گفته ایران باید به طور جدی در زمینه رفع این نگرانی ها با جامعه بین المللی همکاری کند.


در نهایت، روزنامه «تایمز هند» به بررسی احتمال ایجاد مانع در پرداخت پول نفت وارداتی از سوی هند به ایران، در صورت تصویب تحریم های جدید ایالات متحده پرداخته است. به نوشته این روزنامه، تحریم های جدید که قرار است پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصویب شود، جلوی پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را که پیش از این از طریق یکی از بانک های ترکیه انجام می گرفت، خواهد بست. تایمز هند می نویسد در این صورت دولت این کشور به شدت نیازمند آن خواهد بود که معافیت موقت از تحریم ها که در حال حاضر از سوی آمریکا در اختیارش قرار گفته، تمدید شود. 

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
تو افق انجام شده خودی ها دارن دلار وسکه می فروشن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین