کد خبر: ۱۷۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۵

صد و سومين نوبل پزشكی به ژاپن و انگلستان رفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جان گوردون از انگلستان و شينيا ياماناكا از ژاپن لحظاتي پيش به عنوان برنده اين جايزه اعلام شدند.

جايزه نوبل پزشكي سال گذشته به طور مشترك به بروس بوتلر و جولز هافمان براي اكتشافات آنها در مورد فعال‌سازي مصونيت ذاتي و رالف اشتاينمن براي كشف سلول‌هاي دندريتيك و نقش آن در ايمني تطبيقي اعطا شده بود.

رسانه‌هاي سوئدي در چند روز اخير كه بازار پيش‌بيني برندگان نوبل داغ بود از «ياماناكاي» و «گوردون» به دليل تحقيقاتشان در زمينه برنامه‌ريزي مجدد اتمي در انتقال سلولها به حالت اوليه سلول بنيادي و سپس استفاده از آنها براي توليد سلولها و بافتهاي مختلف در بدن به عنوان برنده احتمالي اين جايزه نام مي بردند.

همچنين نام «جيمز تيل» از كانادا نيز براي پژوهش‌هايي بر روي سلولهاي بنيادي خون در اين فهرست گمانه‌ها قرار داشت.

فردا و پس‌فردا نيز به اعلام برندگان جوايز نوبل فيزيك و شيمي اختصاص خواهد داشت كه در جاي خود علاقه‌مندان زيادي دارد.

از جمله احتمالات رو به يقين براي برنده نوبل فيزيك مي‌توان به كشف يك ذره بنيادي اشاره كرد كه در ماه جولاي پس از تلاش بسيار محققان در جهت شناسايي ذره گريزان بوزون هيگز بدست آمده و تصور مي‌شد خود اين ذره باشد. اين كشف يكي از بزرگترين دستاوردهاي نيم قرن گذشته در حوزه فيزيك به شمار مي‌رود.

به گزارش ايسنا با آغاز فصل جديدي از جايزه نوبل، خواندني‌‌هايي از وقايع مرتبط با جايزه نوبل فيزيولوژي يا پزشكي

منتشر شده است.

در روز 27 نوامبر 1895، «آلفرد نوبل» آخرين وصيت‌نامه خود را امضا كرده و بيشترين بخش از دارايي خود را به جوايز نوبل تخصيص داد. آن گونه كه در وصيت‌نامه نوبل ذكر شده، بخشي از اين دارايي به شخصي اهدا مي‌شود كه مهمترين اكتشافات را در حوزه پزشكي انجام داده باشد.

از سال 1901 تاكنون 103 جايزه نوبل در بخش پزشكي اهدا شده است.

تنها در 9 موقعيت، اين اتفاق نيفتاده كه شامل سالهاي 1915، 1916، 1917، 1918، 1921، 1925، 1940، 1941 و 1942 هستند. دليل عدم اهداي جايزه در اين سالها در اساسنامه بنياد نوبل به اين شكل توصيف شده است: اگر هيچ يك از كارهاي ارائه شده از اهميت ذكر شده در بخش اول اين اساسنامه برخوردار نباشند، جايزه بايد تا سال آينده محفوظ بماند. همچنين اين سالها مقارن با جنگ‌هاي جهاني اول و دوم بود كه جوايز كمتري در آنها اهدا شد.

طي 110 سال تاريخچه اهداي جوايز نوبل در بخش پزشكي، با احتساب برندگان نوبل پزشكي 2012 كه امروز معرفي شدند، 201 برنده اعلام شده است. طبق آمار، ميانگين سني برندگان اين جايزه 57 سال بوده و همچنين فردريك بانتينگ با 32 سال جوان‌ترين و ريتون روس با 87 سال سن پيرترين برندگان جايزه پزشكي بوده‌اند.

از ديگر واقعيت‌هاي اين جايزه بايد به اين امر اشاره كرد كه در ميان 201 برنده نوبل پزشكي تنها 10 زن وجود داشته‌اند كه در اين ميان تنها باربارا مك‌كلينتوك(1983) به تنهايي برنده اين جايزه بوده است.

ديگر برندگان زن شامل گتري كوري(1947)، روزلين يالو(1977)، ريتا لوي مونتالچيني (1986)، گرترود اليون (1988)، كريستيان نوسلين ولهارد(1995)، ليندا باك(2004)، فرانسوا باري سينوسي(2008) و اليزابت بلك‌برن و كارول گريدر(2009) بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین