کد خبر: ۱۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۴ - ۲۱:۰۴

بیانیه نهضت آزادی در باره پرونده هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : در اين بيانيه آمده است: كشور عزيزمان بار ديگر با بحراني بزرگ و سرنوشت‌‏ساز روبرو شده است، بحراني كه ابعاد و دامنه‌‏هاي آن، در صورت پيشگيري نكردن از توسعه آن، به مراتب از بحران‌‏هاي گذشته ـ همچون گروگانگيري و ادامه جنگ تحميلي بعد از فتح خرمشهر ـ عظيم‌‏تر و براي منافع و مصالح ملي خطرناك‌‏تر است. 

اين بيانيه مي‌‏افزايد: نهضت آزادي ايران بار ديگر بر اين نكته تأكيد و تصريح مي‌‏كند كه ايران به عنوان عضو ان.پي.تي مانند هر كشور ديگر حق دارد كه درصدد كسب دانش و فناوري هسته‌‏اي براي مقاصد صلح‌‏آميز باشد و هيچ كشور، نهاد و قدرتي نمي‌‏تواند ايران را از اين حق طبيعي و قانوني شناخته‌‏شده باز دارد اما ايران در عين حال پادمان را پذيرفته و نسبت به رعايت مقررات آن در فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي متعهد است. ايران پروتكل الحاقي را نيز پذيرفته و امضا كرده است، اگر چه اين پذيرش هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است. 

در اين بيانيه با اشاره به اتهامات آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي به ايران مبني بر «پنهان‌‏كاري» فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي خويش و كوتاهي در گزارش اين فعاليت‌‏ها به آژانس بر طبق مفاد پادمان، آمده است: متاسفانه، مقامات مسؤول ايران در سال‌‏هاي اخير پاسخ‌‏هاي متفاوت و بعضاً متناقضي به پرسش‌‏هاي آژانس داده‌‏اند كه نه تنها قانع‌‏كننده نبوده بلكه بر جو بدبيني و بي‌‏اعتمادي بسي افزوده است، به گونه‌‏اي كه امروز محور اصلي بحران روابط ايران و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا -كه آن را با صراحت بيان كرده‌‏اند- نبود اعتماد نسبت به مقاصد ايران و ضرورت اعتمادسازي از سوي ايران است البته بي‌‏اعتمادي‌‏هاي متقابل چندجانبه هم وجود دارد. دولت آمريكا در مورد فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي كشورهاي جهان معيارهاي دوگانه دارد. مثلاً در حالي كه با فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران شديداً مخالف است، از اسرائيل با وجود دارا بودن زرادخانه بزرگ سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي حمايت مي‌‏كند و در برابر سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي پاكستان و هند تاكنون با چشم‌‏پوشي برخورد كرده‌‏است اما در هر حال، سياست خارجي ايران و ادامه فعاليت‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي آن بايد در چارچوب منافع و مصالح ملي و نه در تقابل با روش‌‏ها و سياست‌‏هاي خصمانه و معيارهاي دوگانه دولت‌‏هاي ديگر تنظيم و اجرا شود. 

اين بيانيه با اشاره به مذاكرات دو سال گذشته ايران و اروپا و سياست ايران براي پرهيز از تشديد بحران، مي‌‏افزايد: پس از روي كار آمدن دولت جديد ايران، با تغيير كامل اعضاي گروه گفت‌‏وگو كننده و اعلام يا تبليغ برخي مواضع تند و غيرواقعگرايانه، مانند تجديد فعاليت تأسيسات نطنز، تهديد به خروج از ان.پي.تي و پس گرفتن امضاي اوليه پروتكل الحاقي، نه تنها جو تفاهمي كه پديد آمده بود از ميان رفت بلكه بر دامنه بي‌‏اعتمادي‌‏ها نيز افزوده شد. 

اين بيانيه سياست دولت جديد در نگاه به شرق و باز كردن حساب تعاملات اقتصادي ـ سياسي با هند، روسيه، چين و آفريقاي جنوبي، به منظور جلب پشتيباني آنان در برابر آمريكا و اروپا را ناكارآمد توصيف مي‌‏كند و با اشاره به آخرين اقدام آژانس بين‌‏المللي انرژي هسته‌‏اي، مي‌‏افزايد: به كارگيري اين سياست نشان‌‏دهنده نداشتن درك واقع‌‏بينانه از شرايط حاكم بر مناسبات جهاني بود. آنچه ناديده گرفته شد يا بهاي چنداني به آن داده نشد، اين است كه رفتارهاي سياسي ـ اقتصادي كشورها در مناسبات جهاني نه معطوف به ايمان بلكه مبتني بر منافع و مصالح ملي آنها است. بي‌‏توجهي به اين واقعيت‌‏هاست كه برخي از سخنگويان جريان غالب را وادار به اظهارنظرهاي ضد و نقيض درباره بعضي از كشورها ـ از «دوست صديق ايران، با داشتن سوابق فرهنگي و تاريخي» تا «نوكر صهيونيسم» و «آلت دست استعمار بريتانيا»ـ ساخته است. 

اين بيانيه با بيان اينكه اكنون، توپ در زمين ايران است، مي‌‏آورد: برپايه واكنش‌‏هايي كه در روزهاي پس از تصويب قطعنامه از سوي جريان حاكم نشان داده شده است، گزينه محتمل اين خواهد بود كه حاكمان به استقبال رويارويي بروند و به كارهاي تندي كه به صورت‌‏هاي گوناگون بيان شده است، دست بزنند. در اينصورت، بحران نه تنها فروكش نخواهد كرد، بلكه بر ابعادش افزوده خواهد شد و انزواي ايران در جامعه جهاني و اتفاق نظر عليه ايران به مراتب بيش از گذشته رخ خواهد نمود. پيش‌‏بيني پيامدهاي نگران‌‏كننده و خطرناك چنين گزينه‌‏اي چندان دشوار نيست ولي گزينه‌‏هاي ديگري قابل تصور و توجه است. 

در اين بيانيه آمده است: نهضت آزادي ايران، بنابر احساس وظيفه ديني و ملي و مسؤوليت در برابر ملت، يادآوري نكات زير را به حاكمان و تصميم‌‏گيرندگان كشور لازم مي‌‏داند و اميدوار است كه مفيد واقع گردد:
1ـ ايران مي‌‏تواند، در فرصت كوتاهي كه وجود دارد، با استفاده از ظرافت‌‏هاي ديپلماتيك و پيشنهادهاي جديد، شرايط اتحاديه اروپا را بر اساس توافقنامه‌‏هاي پاريس و سعدآباد بپذيرد و بحران كنوني را پشت سر گذارد. 

2ـ با توجه به اينكه ايران تنها يك نيروگاه هسته‌‏اي در دست ساختمان دارد كه هنوز هم به كار نيفتاده است و تأسيسات غني‌‏سازي اورانيوم در صورت اتمام بيش از نياز اين نيروگاه باشد، با قبول شرايط اتحاديه اروپا، ايران خواهد توانست شرايط مناسب براي راه‌‏اندازي نيروگاه هسته‌‏اي هزار مگاواتي بوشهر را - كه در 35 سال گذشته، ميلياردها دلار هزينه آن شده است- فراهم سازد. 

3ـ با توجه به سرمايه‌‏گذاري عظيم ايران در تأسيسات هسته‌‏اي جديد و ضرورت حفظ و به كارگيري آنها، در صورتي كه ايران در دعوت خود از دولت‌‏ها و شركت‌‏هاي خصوصي خارجي به مشاركت در فعاليت هسته‌‏اي ايران، از جمله توليد مستقل سوخت هسته‌‏اي و تأسيس نيروگاه‌‏هاي هسته‌‏اي جديد جدي است، فضاي مساعدي كه پس از رسيدن به تفاهم و توافق با آژانس بين‌‏المللي و عبور از بحران پديد خواهد آمد مي‌‏تواند زمينه مناسبي براي اجراي اين برنامه را فراهم كند و امكان عملي شدن پيشنهاد آقاي احمدي‌‏نژاد را بسيار افزايش دهد. 

4ـ جريان حاكم تنها با عبور از اين بحران خواهد توانست به پيگيري و اجراي برنامه‌‏هاي اقتصادي خويش كه آنها را در راستاي اهداف چشم انداز بيست ساله مي‌‏داند، اميدوار باشد. 

اين بيانيه مي‌‏افزايد: معنا و مفهوم علمي تدوين برنامه‌‏هاي درازمدت با هدف‌‏هاي كلان اين است كه سياست‌‏هاي ملي و بين‌‏المللي كشور بايد در خدمت اين اهداف و برنامه‌‏ها و تابع آنها باشد. در صورت تشديد يا تداوم بحران كنوني و انتخاب گزينه رويارويي با جامعه جهاني، آيا پيامدهاي احتمالي آن اميدي به اجراي برنامه‌‏هاي اعلام شده اقتصادي باقي خواهد گذاشت؟
اين بيانيه تصريح مي‌‏كند: نهضت آزادي ايران درباره خطر توسعه بحران هسته‌‏اي به تصميم‌‏گيرندگان، مسؤولان و دست‌‏اندركاران مشفقانه انذار مي‌‏دهد و توصيه مي‌‏كند كه با پرهيز از هر گونه افراط كاري و با خردورزي و سعه صدر، بحران كنوني را پشت سر گذارند و خطرات محتمل را دفع كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین