آفتابنیوز : در اين بيانيه آمده است: كشور عزيزمان بار ديگر با بحراني بزرگ و سرنوشتساز روبرو شده است، بحراني كه ابعاد و دامنههاي آن، در صورت پيشگيري نكردن از توسعه آن، به مراتب از بحرانهاي گذشته ـ همچون گروگانگيري و ادامه جنگ تحميلي بعد از فتح خرمشهر ـ عظيمتر و براي منافع و مصالح ملي خطرناكتر است.
اين بيانيه ميافزايد: نهضت آزادي ايران بار ديگر بر اين نكته تأكيد و تصريح ميكند كه ايران به عنوان عضو ان.پي.تي مانند هر كشور ديگر حق دارد كه درصدد كسب دانش و فناوري هستهاي براي مقاصد صلحآميز باشد و هيچ كشور، نهاد و قدرتي نميتواند ايران را از اين حق طبيعي و قانوني شناختهشده باز دارد اما ايران در عين حال پادمان را پذيرفته و نسبت به رعايت مقررات آن در فعاليتهاي هستهاي متعهد است. ايران پروتكل الحاقي را نيز پذيرفته و امضا كرده است، اگر چه اين پذيرش هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است.
در اين بيانيه با اشاره به اتهامات آژانس بينالمللي انرژياتمي به ايران مبني بر «پنهانكاري» فعاليتهاي هستهاي خويش و كوتاهي در گزارش اين فعاليتها به آژانس بر طبق مفاد پادمان، آمده است: متاسفانه، مقامات مسؤول ايران در سالهاي اخير پاسخهاي متفاوت و بعضاً متناقضي به پرسشهاي آژانس دادهاند كه نه تنها قانعكننده نبوده بلكه بر جو بدبيني و بياعتمادي بسي افزوده است، به گونهاي كه امروز محور اصلي بحران روابط ايران و آژانس بينالمللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا -كه آن را با صراحت بيان كردهاند- نبود اعتماد نسبت به مقاصد ايران و ضرورت اعتمادسازي از سوي ايران است البته بياعتماديهاي متقابل چندجانبه هم وجود دارد. دولت آمريكا در مورد فعاليتهاي هستهاي كشورهاي جهان معيارهاي دوگانه دارد. مثلاً در حالي كه با فعاليتهاي هستهاي ايران شديداً مخالف است، از اسرائيل با وجود دارا بودن زرادخانه بزرگ سلاحهاي هستهاي حمايت ميكند و در برابر سلاحهاي هستهاي پاكستان و هند تاكنون با چشمپوشي برخورد كردهاست اما در هر حال، سياست خارجي ايران و ادامه فعاليتهاي صلحآميز هستهاي آن بايد در چارچوب منافع و مصالح ملي و نه در تقابل با روشها و سياستهاي خصمانه و معيارهاي دوگانه دولتهاي ديگر تنظيم و اجرا شود.
اين بيانيه با اشاره به مذاكرات دو سال گذشته ايران و اروپا و سياست ايران براي پرهيز از تشديد بحران، ميافزايد: پس از روي كار آمدن دولت جديد ايران، با تغيير كامل اعضاي گروه گفتوگو كننده و اعلام يا تبليغ برخي مواضع تند و غيرواقعگرايانه، مانند تجديد فعاليت تأسيسات نطنز، تهديد به خروج از ان.پي.تي و پس گرفتن امضاي اوليه پروتكل الحاقي، نه تنها جو تفاهمي كه پديد آمده بود از ميان رفت بلكه بر دامنه بياعتماديها نيز افزوده شد.
اين بيانيه سياست دولت جديد در نگاه به شرق و باز كردن حساب تعاملات اقتصادي ـ سياسي با هند، روسيه، چين و آفريقاي جنوبي، به منظور جلب پشتيباني آنان در برابر آمريكا و اروپا را ناكارآمد توصيف ميكند و با اشاره به آخرين اقدام آژانس بينالمللي انرژي هستهاي، ميافزايد: به كارگيري اين سياست نشاندهنده نداشتن درك واقعبينانه از شرايط حاكم بر مناسبات جهاني بود. آنچه ناديده گرفته شد يا بهاي چنداني به آن داده نشد، اين است كه رفتارهاي سياسي ـ اقتصادي كشورها در مناسبات جهاني نه معطوف به ايمان بلكه مبتني بر منافع و مصالح ملي آنها است. بيتوجهي به اين واقعيتهاست كه برخي از سخنگويان جريان غالب را وادار به اظهارنظرهاي ضد و نقيض درباره بعضي از كشورها ـ از «دوست صديق ايران، با داشتن سوابق فرهنگي و تاريخي» تا «نوكر صهيونيسم» و «آلت دست استعمار بريتانيا»ـ ساخته است.
اين بيانيه با بيان اينكه اكنون، توپ در زمين ايران است، ميآورد: برپايه واكنشهايي كه در روزهاي پس از تصويب قطعنامه از سوي جريان حاكم نشان داده شده است، گزينه محتمل اين خواهد بود كه حاكمان به استقبال رويارويي بروند و به كارهاي تندي كه به صورتهاي گوناگون بيان شده است، دست بزنند. در اينصورت، بحران نه تنها فروكش نخواهد كرد، بلكه بر ابعادش افزوده خواهد شد و انزواي ايران در جامعه جهاني و اتفاق نظر عليه ايران به مراتب بيش از گذشته رخ خواهد نمود. پيشبيني پيامدهاي نگرانكننده و خطرناك چنين گزينهاي چندان دشوار نيست ولي گزينههاي ديگري قابل تصور و توجه است.
در اين بيانيه آمده است: نهضت آزادي ايران، بنابر احساس وظيفه ديني و ملي و مسؤوليت در برابر ملت، يادآوري نكات زير را به حاكمان و تصميمگيرندگان كشور لازم ميداند و اميدوار است كه مفيد واقع گردد:
1ـ ايران ميتواند، در فرصت كوتاهي كه وجود دارد، با استفاده از ظرافتهاي ديپلماتيك و پيشنهادهاي جديد، شرايط اتحاديه اروپا را بر اساس توافقنامههاي پاريس و سعدآباد بپذيرد و بحران كنوني را پشت سر گذارد.
2ـ با توجه به اينكه ايران تنها يك نيروگاه هستهاي در دست ساختمان دارد كه هنوز هم به كار نيفتاده است و تأسيسات غنيسازي اورانيوم در صورت اتمام بيش از نياز اين نيروگاه باشد، با قبول شرايط اتحاديه اروپا، ايران خواهد توانست شرايط مناسب براي راهاندازي نيروگاه هستهاي هزار مگاواتي بوشهر را - كه در 35 سال گذشته، ميلياردها دلار هزينه آن شده است- فراهم سازد.
3ـ با توجه به سرمايهگذاري عظيم ايران در تأسيسات هستهاي جديد و ضرورت حفظ و به كارگيري آنها، در صورتي كه ايران در دعوت خود از دولتها و شركتهاي خصوصي خارجي به مشاركت در فعاليت هستهاي ايران، از جمله توليد مستقل سوخت هستهاي و تأسيس نيروگاههاي هستهاي جديد جدي است، فضاي مساعدي كه پس از رسيدن به تفاهم و توافق با آژانس بينالمللي و عبور از بحران پديد خواهد آمد ميتواند زمينه مناسبي براي اجراي اين برنامه را فراهم كند و امكان عملي شدن پيشنهاد آقاي احمدينژاد را بسيار افزايش دهد.
4ـ جريان حاكم تنها با عبور از اين بحران خواهد توانست به پيگيري و اجراي برنامههاي اقتصادي خويش كه آنها را در راستاي اهداف چشم انداز بيست ساله ميداند، اميدوار باشد.
اين بيانيه ميافزايد: معنا و مفهوم علمي تدوين برنامههاي درازمدت با هدفهاي كلان اين است كه سياستهاي ملي و بينالمللي كشور بايد در خدمت اين اهداف و برنامهها و تابع آنها باشد. در صورت تشديد يا تداوم بحران كنوني و انتخاب گزينه رويارويي با جامعه جهاني، آيا پيامدهاي احتمالي آن اميدي به اجراي برنامههاي اعلام شده اقتصادي باقي خواهد گذاشت؟
اين بيانيه تصريح ميكند: نهضت آزادي ايران درباره خطر توسعه بحران هستهاي به تصميمگيرندگان، مسؤولان و دستاندركاران مشفقانه انذار ميدهد و توصيه ميكند كه با پرهيز از هر گونه افراط كاري و با خردورزي و سعه صدر، بحران كنوني را پشت سر گذارند و خطرات محتمل را دفع كنند.