کد خبر: ۱۷۴۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷

افزایش کلاهبرداری در نیمه نخست سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیروی انتظامی، از افزایش 26 درصدی پرونده های کلاهبرداری و افزایش 3 درصدی دستگیری متهمان در شش ماه گذشته خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرهنگ امیدی، رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیروی انتظامی در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: در این مدت 9 هزار و 700 پرونده رسیدگی شد که 68% آن به شناسایی و دستگیری کلاهبرداران منجر شده است.


وی با اشاره به دستگیری 6 هزار کلاهبردار گفت: 39% پرونده های کلاهبرداری مربوط به خرید و فروش و اجاره ملک (زمین، تجاری و مسکونی)، 29% فعالیت های بازرگانی و تجاری، 10% خرید و فروش خودرو، 7% واسطه گری در امور اداری و قضایی، 5% خرید و فروش اجناس بدلی و تقلبی، 3% استخدام و کاریابی، 2% رمالی و فالگیری، 1% خرید و فروش تلفن همراه و 4% امور خیریه، فرهنگی، ازدواج، اخذ ویزا بوده است.


امیدی افزود: بیشترین کلاهبرداری ها به ترتیب در استان های تهران، البرز و آذربایجان شرقی و کمترین آنها در استان های ایلام، زنجان و سیستان و بلوچستان انجام شده است.


پلمپ 31 دفتر شرکت های هرمی


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیروی انتظامی همچنین از پلمپ 31 دفتر فعالیت های هرمی در شش ماه گذشته خبر داد و گفت: با شدت یافتن عملیات نیروهای انتظامی در تهران، فعالیت این شرکت ها به استان ها و مناطق اطراف تهران سوق پیدا کرده است.


سرهنگ امیدی افزود: در این مدت 13 دفتر شرکت های هرمی در استان البرز به ویژه در کرج، 6 دفتر در تهران، 5 دفتر در مازندران، 4 دفتر در منطقه انتظامی غرب تهران( رباط کریم و شهر قدس)، 2 دفتر در اصفهان و یک دفتر در گیلان شناسایی و پلمپ شد.


وی با بیان اینکه امسال به 500 پرونده شکایت مربوط شرکت های هرمی رسیدگی شده است گفت: بیشترین شکایت های مردمی از این شرکت ها در تهران، اصفهان و البرز ثبت شده است.


سرهنگ امیدی با اشاره به شکایت 518 مالباخته افزود: تاکنون حدود یک هزار مظنون به فعالیت در شرکت های هرمی دستگیر و برای 46% آنان که علاوه بر عضویت زیرشاخه داشته اند، قرار قانونی صادر شده است.


وی به یکی از این پرونده ها به نام "گاوانت" اشاره کرد و گفت: این شرکت که در اصفهان فعالیت می کرد، خرداد امسال شناسایی و منهدم شد و 22 نفر از افراد آن که 7 نفرشان از بنیانگذاران این شرکت جدیدالتاسیس بودند، دستگیر شدند.


سرهنگ امیدی افزود: در این شرکت جدیدالتاسیس 83 هزار نفر عضویت داشتند.


وی با اشاره به تمرکز این شرکت ها در اطراف تهران به ویژه کرج، اسلامشهر، رباط کریم و ورامین گفت: شیوه این کلاهبرداران همان شیوه های قدیمی است و اعضای خود را به بهانه کاریابی و بازاریابی در دفاتر خود متمرکز می کنند.


وی افزود: اعضای این شرکت ها نیز به بهانه های اجازه منزل و کار، از والدین خود طلب وجه نقد می کنند.


سرهنگ امیدی از خانواده ها خواست هنگام واریز مبالغ وجه نقد به حساب فرزندانشان با حساسیت بیشتری عمل کنند تا دچار وضع مال باختگان شرکت های هرمی که امیدی به بازگشت سرمایه هایشان ندارند، نشوند.


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا گفت: فرزند یکی از اهالی تبریز که به امید کاریابی به تهران آمده بود در دام این شرکت ها افتاد؛ این فرد در یک مرحله از خانواده اش 6 میلیون تومان پول درخواست کرد و پس از 6 ماه بی خبری خانواده از وی و طرح شکایت، مشخص شد که او در یکی از دفاتر شرکت های هرمی در غرب تهران (رباط کریم) فعالیت می کند که پس از شناسایی این دفتر، 40 تن دستگیر شدند.


افزایش 17 درصدی کلاهبرداری تلفنی و پیامکی


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیروی انتظامی با اشاره به افزایش 26 درصدی کلاهبرداری در 6 ماه گذشته گفت: 17 درصد این میزان مربوط به کلاهبرداری از طریق تلفن و پیامک بوده است.


سرهنگ امیدی در نشست خبری با بیان اینکه نگران حوزه کلاهبرداری هستیم، افزود: این نوع از کلاهبرداری در یک سال و نیم گذشته به ویژه امسال افزایش بیشتری یافته است و مردم باید بدانند که تلفن وسیله مطمئنی نیست.


وی به وجود 50 میلیون تلفن همراه که 50 درصد آن اعتباری و بدون مشخصات است، 200 میلیون کارت بانکی، 27 هزار خودپرداز و دو میلیون دستگاه پایانه پرداخت در کشور اشاره کرد و گفت: اسباب کلاهبرداری در کشور مهیاست.


سرهنگ امیدی به برخی شیوه های کلاهبرداری تلفنی اشاره کرد و افزود: برخی کلاهبرداران با تماس با مشاغل مختلف درخواست واریز پول از طریق خودپرداز می کنند و با استفاده از غفلت صاحبان مشاغل آنان را به پای دستگاههای خودپرداز می کشانند و از طریق راهنمایی های گمراه کننده سرمایه آنان را به حساب خود واریز می کنند، در حالی که برای واریز وجه نقد به حساب خود نیازی به این کار نیست و فقط باید موجودی حساب را چک کرد.


وی گفت: دراستان البرز درزمینه انتقال وجه از طریق کارت به کارت 2 پرونده تشکیل شد که تاکنون 6 نفر در این رابطه دستگیر شده اند.


سرهنگ امیدی با بیان اینکه برخی ازاین متهمان که به صورت شبکه ای فعالیت می کردند در زندان اقدام به کلاهبرداری می کردند، افزود: متهمان به 900 فقره کلاهبرداری به این شیوه اعتراف کرده اند و برای هر کدام از آنان حدود یک میلیارد تومان قرار صادر شده است.


وی گفت: برخی دیگر خود را شرکت بین المللی معرفی و با راهنمایی طعمه های خود به منوی انگلیسی از آنان کلاهبرداری می کنند.


سرهنگ امیدی، ارائه سیم کارت های سوخته به جای سیم کارت مشابه شماره افراد، دریافت کرایه پیک که ارزش آن بیشتر از جوایز قرعه کشی است، از شیوه های دیگر کلاهبرداران تلفنی برشمرد و افزود: اکنون نیز تقلید صدای مشتریان بانک و گمراه کردن متصدیان بانک ها برای واریز پول به حساب کلاهبرداران جدیدترین شیوه آنان است.


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا همچنین به کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک فروش سکه های طلا و عتیقه گفت: پارسال 344 نفر فریب این پیامک ها را خورده اند و در ازای میلیون ها تومان پول نقد سکه های برنجی و مجسمه های تقلبی عایدشان شده است.


سرهنگ امیدی افزود: 228 فقره از این پرونده ها کشف و 240 نفر دستگیر و 250 هزار قطعه سکه و 12 هزار شی ء تقلبی کشف و ضبط شده است.


وی درباره کلاهبرداران حوزه ارز خبری اعلام نکرد و هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه را به ستاد ویژه اخلال درنظام بانکی محول کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین