کد خبر: ۱۷۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
مهمترین اخبار روزنامه جهان درباره ایران

محتوای گفت‌وگوی احمدی‌نژاد و اردوغان در باکو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمترین اخبار روزنامه جهان درباره ایران 

روزنامه «حریت» ترکیه با اشاره به این دیدار چهل دقیقه‌ای نوشته موضوع اصلی گفت‌و‌گوی طرفین در این دیدار، بحران سوریه بوده است.

بنا بر گزارش این روزنامه، احمدی‌نژاد و اردوغان درباره سفر اخیر «اخضر ابراهیمی»، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به کشورهایشان گفت‌و‌گو کرده و بر افزایش تلاش‌ها برای متوقف کردن خونریزی‌ها در سوریه تأکید کرده‌اند.

حریت می‌نویسد، در این دیدار، احمد داود اوغلو، وزیر خارجه و «نعمان کورتولموش»، معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه نیز حضور داشته‌اند. در این دیدار، احمدی نژاد حمایت خود را از ترکیه در موضوع حملات تروریستی اخیر در «آقچا قلعه» ابراز داشته است. 


«تودی زمان»
، دیگر روزنامه انگلیسی زبان ترکیه نیز اخباری را درباره دیدار احمدی‌نژاد و اردوغان منتشر کرده و نوشته، اردوغان در این دیدار بر ادامه گفت‌و‌گوهای گروه سه‌جانبه منطقه ای، شامل ایران، ترکیه و مصر به منظور حل بحران سوریه تأکید کرده است.

این گروه در آغاز به پیشنهاد مصر تشکیل شده و عربستان را نیز شامل می‌شد؛ اما دولت سعودی تاکنون از شرکت در نشست‌های آن خودداری کرده است. البته اردوغان پیشنهاد تشکیل دو گروه منطقه‌ای دیگر، یکی شامل ترکیه، روسیه، ایران و دیگری شامل ترکیه، مصر و عربستان سعودی را نیز مطرح کرده است. وی همچنین حمایت خود را از برنامه‌های اخضر ابراهیمی درباره سوریه ابراز کرده است. 


اما فارغ از بحث ایران و ترکیه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» یکی ازمطالب امروز خود را به مباحث موجود درباره نفوذ پهپادهای ایرانی به عمق سرزمین‌های اشغالی اختصاص داده است. این روزنامه به نقل از مقامات ایرانی نوشته، پهپادهای ایرانی تاکنون چندین بار توانسته‌اند به سرزمین‌های اشغالی وارد شوند؛ اما می‌افزاید که مقامات اسرائیلی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

این روزنامه در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن موضوع، به ویژه در اوضاع کنونی و پس از نفوذ پهپاد ایرانی توسط حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی، سخنان مقامات ایرانی را «بخشی از راهبرد رو به گسترش ایران جهت اغراق در پیشرفت‌های نظامی خود» معرفی می‌کند. 


در خبر دیگری مرتبط با رژیم صهیونیستی، روزنامه «دیلی استار» لبنان از استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داده است. وی که بار دیگر ایران را «بزرگترین تهدید برای صلح» خوانده، از اقدام اتحادیه اروپا تقدیر کرده و تحریم‌های جدید را «تحریم‌هایی جدی» خوانده است.

وی ابراز امیدواری کرده که این تحریم ها سبب توقف کار سانتریفیوژها و تعلیق برنامه هسته‌ای ایران شود و گفته در این صورت است که می‌توان گفت، این تحریم‌ها در دستیابی به هدف خود موفق بوده‌‌اند. 


در پایان، روزنامه «گالف نیوز» امارات از برنامه‌ها برای ساخت فیلمی از زندگی ایرانیان ساکن در امارات خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان ایرانی که که برای شرکت در فستیوال بین‌المللی فیلم ابوظبی به امارات سفر کرده، گفته تصمیمی دارد، فیلمی را با مضمون مذکور کارگردانی کند و فیلمبرداری آن را نیز از ماه مارس آغار خواهد کرد. وی اظهار داشته هم‌اکنون مشغول تدارک مراحل مقدماتی ساخت این فیلم است. 

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین