کد خبر: ۱۷۵۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱

برخی از جوانان دچار نوعی بیماری به نام بیماری عشق می‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، در این همایش با بیان مضرات تصمیم‌گیری عاشقانه در ازدواج، اظهار داشت: برخی از جوانان دچار نوعی بیماری به نام بیماری عشق می‌شوند و اثرات آن بدین‌گونه است که فرد در این مکانیسم چنان شیفته طرف مقابل خود می‌شود که هاله‌ای در مقابل چشمان او شکل می‌گیرد که در پی آن فرد بیمار قادر به مشاهده معایب اخلاقی طرف مقابل خود نیست و نمی‌تواند بدی‌ها و خوبی‌های او را از یکدیگر متمایز کند.

وی با بیان تفاوت ازدواج عاقلانه با ازدواج عاشقانه گفت: اگر جوان ازدواج عاقلانه‌ای داشته باشد در نتیجه زندگی عاشقانه‌ای برای او حاصل خواهد شد اما اگر در ابتدا به دنبال ازدواج عاشقانه باشد نتیجه آن تزلزل زندگی مشترک خواهد بود.

مرعشی با طرح این سوال که چرا ازدواج‌های سنتی دوام بیشتری دارند تصریح کرد: ازدواج‌های سنتی به دلیل اینکه عقلانی و آگاهانه صورت می‌گیرند و در آن‌ها شتابزدگی و احساسات آنی دخیل نیست از پایبندی و تعهد دوطرفه‌ بیشتری برخوردار هستند و مردان در این‌گونه ازدواج‌ها احساس مسئولیت بیشتری دارند. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نحوه پاسخگویی به تمایلات و غرایز در دوران جوانی اظهارداشت: افراد در پاسخ به تمایلات به سه گونه برخورد می‌کنند؛ اول اینکه به همه تمایلات خود پاسخ مثبت می‌دهند که این به‌هیچ‌وجه روشی منطقی و عقلانی نیست و در زمینه ازدواج منجر به متلاشی شدن نظام خانواده و به دنبال آن فقر عاطفی فرزندان آن خانواده خواهد شد.

وی افزود: روش دوم این‌ است که فرد خواسته‌های خود را سرکوب می‌کند که باز هم روشی منطقی محسوب نمی‌شود، چرا که این روش بیماری‌زا خواهد بود زیرا خداوند بین دو جنس مخالف جاذبه قرار داده است و سرکوب کردن غرایز ذاتی به منزله عمل کردن بر خلاف طبیعت است. اما روش سوم روشی بین این دو است بدین معنی که فرد تمایلات خود را در زمان مناسب و با تسلط کامل خرد و منطق پاسخ می‌دهد. 

مرعشی خاطرنشان کرد: برای به تعویق انداختن پاسخ‌دهی به تمایلات و انجام آن‌ها در زمان و شرایط مناسب باید تمرینات روحی، جسمی و فکری کرد که در میان تمام مخلوقات نیز دستیابی به این قدرت، مختص نوع بشر است.

وی افزود: این تمرین می‌تواند در قالب تمارین دینی هم باشد؛ برای مثال روزه گرفتن تمرینی است که هم به لحاظ روحی و هم جسمی فرد را صبور و بردبار کرده و او را در به تعویق انداختن پاسخ‌گویی به تمایلات یاری می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران با اشاره به روابط سازماندهی نشده‌ پسر و دختر، گفت: پیشنهادهایی چون برقراری ارتباط بدون اطلاع خانواده‌ها، گذراندن چند ماه یا حتی چند سال جهت آشنایی بدون وعده ازدواج و… از سوی برخی پسران، هرگز به سرانجام نخواهد رسید و نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی طرف مقابل است و چنانچه به ازدواج هم منجر شود دیری نخواهد پایید که این‌دسته از زوج‌ها را در مراکز مشاوره، دادگاه‌ها و کلینیک‌های مشاوره خانواده خواهیم دید.

مرعشی در بیان عواقب این‌گونه ارتباط‌ها افزود: ازدواج‌های ناموفق، صدمات روحی و آشفتگی‌های ذهنی از نتایج ازدواج‌های عاشقانه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش مراحل رشد روانشناختی انسان را در 5 دسته خلاصه کرد و گفت: مرحله نخست مرحله گیرندگی غیرفعال، مرحله دوم گیرندگی فعال، مرحله سوم کنترل عضلانی، مرحله چهارم آغاز تشخیص هویت جنسی و مرحله پنجم کمال هویت جنسی است.

مرعشی در خصوص تفاوت مرحله چهارم و پنجم گفت: در گروه چهارم پسران در پی جلب نظر تمام گروه دختران از هر طیفی هستند و دختران نیز به‌عکس به دنبال جلب توجه تمام گروه پسران هستند اما در مرحله پنجم است که این خصیصه ذاتی تعدیل و اصلاح می‌شود بدین‌گونه که دختر تنها در پی نگه داشتن یک پسر و بالعکس است اما متاسفانه گروه اندکی از مرحله چهارم به مرحله کمال هویت جنسی راه می‌یابند.

وی افزود: این پیشرفت در مراحل تکامل با تمرین حاصل می‌شود و بهترین تمرین نیز برای پسران حفظ نگاه و برای دختران حفظ حجاب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در پایان در خصوص روابط پسران و دختران در محیط دانشگاه نیز گفت: اگر در دانشگاه که یک محیط کاملا علمی است، روابط دو جنس با هدفی غیر از تبادل اطلاعات علمی باشد باعث خارج شدن فضای دانشگاه‌ها از دانش‌محوری خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
0
یکی به میخ یکی به نعل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
0
با سلام به همه دوستان،من به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه و کسی که به مدت 22سال با جوانان بوده و از نزدیک با خصوصیات آنان آشنا می باشم، سخنان این همکار محترم را تایید می کنم اما انتخاب تیتر را کمی مغرضانه می دانم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
0
0
سلام ،ازدواج چنانچه هدف باشد فرد براي رسيدن به هدف از خيلي از خواسته هاي خود صرف نظر ميکند وپس از اينکه به هدف خود رسيد خواسته هايي که از آنها صرف نظر کرده است برايش بزرگ وعمده مي شود واهميت پيدا مي کند وسر منشاء اختلافات خانوادگي وجدايي مي شودهمچنين خيلي ازجوانان هنگام ازدواج به جلب نظر والدينشان توجه نمي کنند وازدواجشان را بزور به والدينشان تحميل مي کنندوموجب بي توجهي والدينشان به فرد مورد علاقه شان مي شوند که اين مسئله نيز از عوامل اصلي جدايي وطلاق در بين زن وشوهر هاست.عشق بر اساس تحقيقات روانپزشکان نوعي احساس افراطي وبي منطق ونوعي جنون است لذا به جوانان عزيز توصيه مي کنم اولا در ازدواج اگر خواسته شان داراي اهميت است از آن نگذرند دوما حتما رضايت پدر ومادرشان را بگيرند وخواسته شان را به آنها تحميل نکنند سوما با منطق وحساب وکتاب ازدواج کنند واحساسات را کنار بگذارند که زندگي شان را به باد مي دهند چهارما عشق وعشقبازي را کنار بگذارند که آنهارا دچار اشتباه در تشخيص ميکند وموجب مي شود مسير اشتباه بروند ودچار عقب افتادگي در زندگي بشوند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین