کد خبر: ۱۷۵۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۸
خداحافظی مردم با امنیت اقتصادی

خطر کمبود کالا در اواخر سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش‌های میدانی نیزحکایت از افزایش روزانه قیمت لوازم خانگی به بهانه افزایش نرخ دلار دارد. در حالی برخی برندهای داخلی امسال 8 الی10 بار افزایش قیمت داده‌اند که دولت هیچ نظارتی بر آنها ندارد.

اما داستان از اینجا شروع شد که به دنبال افزایش نرخ ارز در بازار آزاد در سال گذشته دیگر قاچاق کالا از صرفه اقتصادی لازم برخوردار نبود شاید آن روز‌ها که مسئولین افزایش یک شبه نرخ ارز را مثبت تلقی می‌‌ کردند فراموش کرده بودند که این تغییر یک شبه به زودی رخ عوض خواهد کرد و از عاملی برای رونق تولید به یک تهدید ملی تبدیل می‌شود.افزایش نرخ ارزی که به اذعان کارشناسان باید به مروز زمان در هشت سال گذشته صورت می‌‌ گرفت تا تاثیر مثبنی بر عملکرد تولید و صادرات داشته باشد در کمتر از شش ماه اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرد. تغییرات غیر منتظره ارز به دلیل وابستگی شدید به واردات و نبود فضای رقابتی بین واحدهای تولیدی و افزایش گستره تحریم‌ها سبب شد قیمت همه کالا‌ها درست یا نادرست روند صعودی به خود گیرند. در این بین بازار لوازم خانگی نیز نمی‌خواست از این تغییرات بی‌بهره باشند. اما زمانی افزایش قیمت لوازم خانگی روند نجومی به خود گرفت که اولویت بندی ده گانه کالاها و سهمیه بندی در تخصیص ارز در دستور کار دولت قرار گرفت. بر اساس دسته بندی صورت گرفته لوازم خانگی در دو گروه 9 و 10 قرار داشتند. 

در حالی براساس دسته بندی صورت گرفته لوازم خانگی در زمره کالاهای لوکس قرار گرفتند که به گفته رییس مجمع عالی واردات 40 درصد از نیاز کشور در این بخش از محل واردات تامین می‌‌ شود. در چنین شرایطی که به استناد آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران روند واردات و ثبت و سفارش لوازم خانگی کاهشی بوده ، برخی منابع خبری از توقف ثبت و سفارش لوازم خانگی خبر می‌دهند.

در همین رابطه محمد حسین برخوردار رییس مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با «آی‌پسند» با بیان این مطلب که ثبت و سفارش لوازم خانگی متوقف نشده و واردات آنها طبق روال گذشته در حال انجام است، تاكید كرد:باید توجه داشت که ممنوعیت ثبت سفارش به معنای ضعیف شدن واردکنندگان قانونی و شناسنامه‌دار و در مقابل توانمند شدن افرادی است که بدون هیچگونه محدودیتی و بدون رعایت ضوابط و استانداردهای لازم،بدون لحاظ کردن شرایط حمل و نقل اصولی و بدون ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی‌های معتبر،اقدام به واردات غیر قانونی کالاهای مورد نیاز مردم می‌‌ کنند و علاوه بر اینکه حقوق گمرکی و سایر حقوق دولت را پرداخت نمی‌کنند. 

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ضرورت مقابله با واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری را مورد تاکید قرار داد و با بیان این مطلب که اندوخته ارزی کشور نباید صرف واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس که مشتری آنها تنها قشر خاص و محدودی هستند شود ، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که موضوع مدیریت واردات،موضوع حساس و دقیقی است و نمی‌توان بدون مطالعه آثار و تبعات ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالاها یکباره اقدام به ممنوعیت واردات برخی از کالاها کنیم چرا که در مدیریت یکی از مواردی که باید بدان توجه شود واکنش بازار و مشتری به تغییرات است چرا که هر گونه تصمیم نادرستی در این خصوص به طور قطع مصرف کنندگان را با مخاطرات بسیاری مواجه خواهد کرد. 

او از رده بندی لوازم خانگی در مجمع عالی واردات خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های صورت گرفته همه اقلام نمی‌تواند از ارزی که قیمت آن در مرکز مبادله تعیین می‌شود برخوردار شوند بر همین اساس مقرر شده تا بررسی‌های لازم در رابطه با درجه اولویت و ضرورت این اقلام صورت گیرد و نتایج آن جهت اعمال ضوابط به سازمان توسعه تجارت اعلام شود.
برخوردار معتقد است در تصمیم گیری در خصوص واردات باید سه نکته اساسی همواره مورد توجه قرار گیرد اولین نکته حمایت از تولیدات داخلی است که از اولویت‌های اصلی این دولت به شمار می‌‌ آید تامین نیاز مصرف کنندگان و همچنین جلوگیری از هدر رفت ارز کشور برای واردات کالاهای لوکس دو نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد .

افزایش عرضه برای ایجاد تعادل
رییس مجمع عالی واردات در ادامه سخنان خود از افزایش عرضه به بازار برای ایجاد تعادل خبر داد و افزود : باید توجه داشت که حدود 40 درصد از نیاز کشور در بخش لوازم خانگی و صوتی و تصویری از محل واردات تامین می‌شود بر همین اساس نمی‌توان تاثیر افزایش نرخ ارز را در قیمت لوازم خانگی نادیده گرفت ضمن اینکه بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته برخی از لوازم خانگی در فهرست کالاهای لوکس قرار داشته و ارز مبادله‌ای نیز به آن اختصاص نمی‌یابد. 

او خاطر نشان کرد : البته واردات برخی از کالاها همچون یخچال معمولی ، کولر آبی ، جارو برقی و ماشین لباسشویی یا برخی از تلویزیون‌ها بر اساس ارز مبادله‌ای صورت می‌‌ گیرد. 

برخوردار در پاسخ به این سئوال که برخی از محصولات که واردات آن‌ها بر اسا س ارز مرجع صورت گرفته است بر اساس نرخ آزاد به فروش می‌‌ رسد، گفت : تخصیص ارز مرجع به واردات لوازم خانگی تا پایان فصل بهار ادامه داشت ولی حالا بیش از چهار ماه از آن زمان گذشته است و تقریبا دیگرمحصولی که بر اساس ارز مرجع وارد شده باشد در انبارها باقی نمانده است. 

او خاطر نشان کرد: از طرفی اگر بر اساس نرخ ارز مرجع نیز گشایش اعتبار صورت گرفته باشد مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مرکز مبادله از بانک‌ها از واردکنندگان دریافت شده است.

بازخوانی سیاست‌ها
رییس مجمع عالی واردات در واکنش به این اقدام بانک‌ها گفت : به عبارتی بانک‌ها خود به تحریم‌کنندگان اقتصاد ایران تبدیل شده‌اند، ضمن اینکه سیاست‌گذاری بانک‌های عامل در خصوص مباحث ارزی، نیازمند بازخوانی منطبق با شرایط تحریم‌ها است.

او با اشاره به تعهدنامه‌ای که به تازگی برخی بانک‌های عامل از تولیدکنندگان و واردکنندگان برای ارایه تسهیلات اخذ می‌کنند، گفت: چنین رویه‌هایی، نتیجه‌ای جز تخریب دستاوردهای ملی در حوزه تولید، بهبود فضای کسب و کار و دامن زدن به خودتحریمی‌ها ندارد و در نهایت، افزایش بیکاری را سبب خواهد شد. 

برخوردار خاطرنشان کرد: سیاستگذاری بانک‌های عامل در خصوص مباحث ارزی، نیازمند بازخوانی منطبق با شرایط تحریم‌ها است؛ چراکه هم اکنون به ابزارهای نوین مالی و بانکی برای مدیریت فشار تحریم‌ها و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی نیاز داریم، نه به افزودن یک محدودیت داخلی بر محدودیت‌های خارجی که دردسرساز باشد.

نمی‌توان واقعیت را انکار کرد
او از برخورد با هر گونه گران فروشی و تغییر قیمت منطقی خبر داد و تصریح کرد : به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توان واقعیت‌های جامعه را انکار کنیم.مسلما فرصت طلبانی که سودآوری خود را برپایه واردات زیرزمینی و قاچاق بنا کرده اند،بدلیل آنکه محدودیتی در مقابل خود نمی‌بینند، بیشترین بهره برداری را از اقبال عمومی خواهند داشت و این هشداری است که باید بصور جدی مورد اهتمام قرار گیرد.

اول بگویید معیار تشخیص کالای لوکس چیست
با وجود اینکه رییس مجمع عالی واردات از تخصیص ارز مبادله‌ای به برخی از محصولات لوازم خانگی خبر داده است رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌‌ گوید : حتی یک ریال هم ارز مبادله‌ای دریافت نکرده‌ایم.
محمد طهان پور با اشاره به عدم تخصیص ارز مرجع و مبادله‌ای به لوازم خانگی به عنوان کالای لوکس،به «آی پسند» گفت : مسئولان در ابتدا برای ما مشخص کنند که تعریف و معیار تشخیص کالای لوکس چیست. 

او با بیان این مطلب که برخی از لوازم خانگی همچون تلویزیون 60 اینچ و یخچال فریزر با قیمت بالای شش میلیون تومان لوکس به شمار می‌آید اما بسیاری از محصولات در این بخش از اقلامی ضروری جامعه هستند،توضیح داد: در حالی قیمت لوازم خانگی داخلی و وارداتی به شدت افزایش یافته است که مشتری بسیاری از این کالاها قشر ضعیف و کم درآمد جامعه هستند . 

او با طرح این سئوال که مصرف کننده لباسشویی دو قلو چه قشری از جامعه است، گفت : چرا قیمت لباسشویی که پیش از این با قیمت 150 هزار تومان عرضه می‌‌شده است به بیش از 450 هزار تومان افزایش یافته است این در حالی است که قیمت این محصول در سایر کشور کمتر از 60 دلار است.

رشد 120 درصدی قیمت‌ها
رییس اتحادیه لوازم خانگی از رشد 70 تا 120 درصدی قیمت محصولات داخلی خبر داد و افزود: افزایش قیمت محصولات خارجی نیز کمتر از 50 درصد نبوده است. 

به گفته او قیمت یک عدد لباسشویی غیر لوکس ایرانی از 400 هزار تومان در شش ماه گذشته به یک میلیون و 400 هزار تومان یا یک عدد یخچال فریزر داخلی از 330 هزار تومان به 680 هزار تومان افزایش یافته است. 

قیمت‌ها با دلار 4 هزار تومانی هم نباید اینطور باشد
او بر این باور است که در شرایط فعلی به گونه‌ای فضای سودجویی برای بسیاری از افراد فراهم شده است در غیر این صورت چه دلیلی دارد که قیمت یک اجاق گاز معمولی به یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش یابد.اگرمواد اولیه و قطعات مورد نیاز آن با دلار چهار هزار تومانی هم وارد می‌‌ شد نباید چنین قیمیتی برای یک اجاق گاز تعیین شود. 

طهان پور با بیان این مطلب که به هیچ یک از اقلام لوازم خانگی در مکز مبادله، ارزی تخصیص داده نشده است، تصریح کرد : عدم تخصیص ارز مرکز مبادله‌ای به لوازم خانگی را بهانه‌ای بیش نیست.

مردم ناچار به خرید هستند، توان خرید ندارند
او با اشاره به آغاز فصل سرما گفت: چرا باید قیمت یک بخاری که پیش از این قیمن 130 هزار تومان بوده است به 250 هزار تومان افزایش یابد .
طهان پور معتقد است که لوازم خانگی از اقلامی ضروری و اولویت اول بسیاری از خانوار است. 

رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان تقاضا در بازار وجود دارد ، گفت : مردم ناچار به خرید هستند و این به این معنا نیست که توان خرید آن را ندارند.

خداحافظی مردم با امنیت اقتصادی
او می‌‌ گوید : سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خانوار برای خرید جهزیه به بازار مراجعه می‌‌ کنند اما شرایط اقتصادی وافزایش روزانه قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است به گونه‌ای که مردم دیگر هیچ گونه امنیت اقتصادی و حتی اجتماعی برای خود متصور نیستند . 

خطر کمبود کالا در اواخر سال
او با بیان این جمله که "امروز با همه شرایط روزهای خوش مردم است" ، گفت : در صورت تداوم این وضعیت شرایط بسیار بدتری در اقتصادمان به وجود خواهد آمد چنانچه اگر به هشدارهای داده شده از سوی فعالان این بخش نشود در بهمن و اسفند دیگر کالایی در بازار وجود نخواهد داشت و بر همین اساس بسیاری از واحدهای تولیدی و صنفی تعطیل خواهند شد.

عرضه قطره چکانی به بازار
رییس اتحادیه لوازم خانگی می‌‌ افزاید: در حال حاضر بسیاری از اقلام مورد نیاز واحدهای صنفی در بازار وجود ندارد و عرضه شرکت‌های تولید کننده و واردکنندگان به صورت قطره چکانی در حال انجام است . 

او در رابطه با نقش سازمان حمایت در برخورد با سودجویی‌ها ،این سازمان را به پلیس تشبیه کرد و گفت : چرا ما انتظار داریم هر مشکلی که پیش می‌‌آید ماموران پلیس با آن برخورد کنند مگر سازمان حمایت چقدر توانایی مقابله با افزایش قیمت‌های منطقی را دارد ،ریشه مشکل در جایی دیگر است بهتر آن را بیابیم. 

طهان پور اضافه می‌‌ کند: برخی نقاب به چهره دارند و زبان به تملق می‌‌ گشایند و برای حفظ جایگاه و موقعیت خود از مطرح کردن مشکلات و واقیعت‌های سرباز می‌‌ زنند.

کسانی که مدعی بودن تحریم کاغذ پاره است ،جواب گرانی‌ها را بدهند
او بر این باور است هر سازمان دیگری نیز در جایگاه سازمان حمایت قرار داشت نمی‌توان با این افزایش قیمت‌ها مقابله کند چرا شرایط امروز قابل قیاس با گذشته نیست شاید در گذشته یک بخش یا چند کارخانه قیمت محصولات خود را افزایش می‌‌ دادند ولی در حال حاضر تمامی کارخانه و تمامی بخش‌ها از کاغذ، محصولات فولادی، صنایع پتروشیمی، فولاد و مسکن و راه سازی همه و همه با مشکل مواجه شدند. 

طهان پور از کاهش میزان واردات و ثبت و سفارش لوازم خانگی و ادامه این روند خبر داد و افزایش گستره تحریم‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش اعلام کرد و افزود : کسانی که زمانی مدعی بودند که تحریم کاغذ پاره بیش نیست امروز باید جواب مردم را دررابطه با گرانی‌ها بدهند.

شوخی‌ها را هم باید جدی گرفت
او بر این باور است که حتی باید شوخی‌ ملت‌های غربی دیگر را نیز جدی بگیرند چه برسد به این تهدید‌های اقتصادی. 

به گزارش آی پسند، این فعال صنفی خطاب به مقامات دولتی گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که این قشر ضعیف جامعه است که متضرر می‌‌ شوند همان قشری که همواره در انتخابات و راهپیمایی‌ها همراه دولت بوده اند.آیا زمان آن نرسیده که قدمی در راه خواسته‌ها و نیاز این افراد برداشته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
بعنوان یک فعال کوچک اقتصادی عینا نظرات وزین جناب آقای طهان پور راتایید می کنم آرزو میکنم مسئولان مملکت درکنار آرمان گرایی کمی هم واقع بین باشند ...به امید ان روز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
آفرين بر شما كه واقعا حرف دل مردم را ميزنيد..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
تبعات همین گرانیها در لوازم خانگی را از همین حالا میتوان دید به تعویق افتادن ازدواجها وتردید در ازدواج جوانهاواختلافات بین خانواده ها وخیلی مشکلات دیگر .مسئولین تو رو به خدا کمی به فکر مردم باشید کمر مردم زیر بار گرانی شکسته سونامی فقر و فساد و تباهی در راه است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین