کد خبر: ۱۷۵۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۶

مصرف دارو بیش از مقدار تعیین شده، شایع ترین علت مسمومیت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : مصرف دارو بیش از مقدار تعیین شده ، شایع ترین علت مسمومیت محسوب می شود.

ˈ ابراهیم صالحی فر ˈ روز جمعه با اشاره به این که اول تا هفتم آبان هفته پیشگیری از مسمومیت نامگذاری شده ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو ، یاداشت کردن دفعات مصرف و یا قرار دادن قرص ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده بر حسب صبح ، عصر و شب است.

وی ادامه داد : بروز مسمومیت از طریق مصرف بعضی داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نشود ، ولی مصرف مقادیر زیادی از آنها می تواند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

صالحی فر بیان داشت : در مسمومیت های ناشی از مصرف دارو ، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه ، هرچه سریع تر باید با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره تلفن 1490 تماس گرفته شود.

وی با اظهار این که کودکان زیر پنج سال بیش از هر گروه سنی دیگر در معرض مسمومیت دارویی قرار دارند ، گفت : در عین حال مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناک تر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : باید سالمندان را هنگام مراجعه به پزشک و دریافت دارو از داروخانه همراهی کرد و از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شد.

وی از مسمومیت با مونوکسیدکربن به عنوان مرگبارترین نوع مسمومیت‌ها یاد کرد و افزود : سردرد ، گیجی ، ضربان شدید شقیقه‌ها ، وزوز گوش و خواب آلودگی از علائم این گونه مسمومیت محسوب می شود.

صالحی فر همچنین با تشریح برنامه های هفته پیشگیری از مسمومیت ، گفت : پیشگیری از مسوومیت ناشی از داروها ، پیشگیری از بروز مسمومیته ا در اطفال و سالمندان ، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و مونوکسید کربن ، پیشگیری از مسمومیت های ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی ، پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی ، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها و پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در جوانان به ترتیب نام روزهای این هفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین