کد خبر: ۱۷۶۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲

واکنش نماینده اسکانیا در ایران به گزارش پلیس درباره حادثه "راهیان نور": اتوبوس برای کله معلق زدن نیست!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی که منجر به کشته شدن 26 نفر شد ، پلیس راه ، یکی از مقصران حادثه را شرکت سازنده اتوبوس اعلام کرد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس‌راه کشور دراین باره اعلام کرد: یکی از علل حادثه ، عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا است که به علت ضعف ستون‌های اتصال سقف با بدنه اتوبوس بیشترین علت ضربات وارده به سر و گردن مسافران در این بخش بوده است.

به گزارش عصرایران،با توجه به این موضوع ، انتظار می رود تولید این اتوبوس تا رفع عیب به حالت تعلیق در آید و نیز اتوبوس های موجود برای رفع این عیب مرگبار فراخوان شوند.
با این حال ، مسوولان شرکت عقاب افشان که اتوبوس های اسکانیا را در ایران تولید می کنند ، گزارش پلیس را رد و بر استاندارد بودن محصول خود تاکید دارند.

مدیر صادرات شرکت عقاب‌افشان که اتوبوس‌های مسافری را روی شاسی‌های اسکانیا تولید می‌کند، در واکنش به اعلام ضعف ستون‌های اتوبوس به‌عنوان عامل کشته شدن دانش‌آموزان کاروان راهیان نور به خبرنگار عصرایران می گوید: این شرکت تولید خودروی استاندارد را وظیفه خود می‌داند و بر این اساس، همه اتوبوس‌های تولید ما از استاندارد اجباری برخوردارند.

محمود غلامی با بیان این‌که این اتوبوس شش سال است که در سبد محصولات عقاب افشان قرار دارد و تاکنون سه‌هزار دستگاه از آن تولید شده است، می افزاید: سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانیان با این خودرو سفر می‌کنند و هیچ مشکلی نیز برای آنان پیش نمی‌آید.

غلامی با تأکید بر این‌که اسکلت اتوبوس اسکانیا از نظر جرم، ابعاد، سازه و... از تأییدیه استاندارد ایران و نیز مهندسان اسکانیا برخوردار است، مقصر اصلی این حادثه را راننده اتوبوس می داند و می گوید: وزن شاسی و محورهای این اتوبوس نزدیک به 8 تن است که با وزن بقیه قسمت‌ها، مسافران و بار به حدود 10 تن می‌رسد و با توجه به سرعت 114 تا 120 کیلومتر در ساعت آن که در هنگام فرود روی سقف داشته، متأسفانه چنین عواقبی ناگزیر بوده است.

وی با بیان این‌که اتوبوس نه برای کله‌معلق زدن است و نه خودروی زرهی که سقف و ستونش بیش از این تحمل وزن و سرعت به هنگام واژگونی داشته باشد، می گوید: عکس‌های واژگونی لندکروز وزیر راه نیز مؤید همین نکته است و در آن حادثه نیز با این‌که لندکروز از ایمن‌ترین خودروهای جهان است، تنها ایربک مانع از تلفات جانی شد.

حال با توجه به سخنان این مسوول در شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا در ایران ، باید گفت قضیه از سه حال خارج نیست:

- پلیس در گزارش خود سازنده اتوبوس را به ناحق مقصر دانسته است که انتظار می رود گزارش خود را اصلاح نماید.

- گزارش پلیس کارشناسی شده است و اتویوس مذکور ، ایمنی لازم را نداشته که در این فرض ادامه تولید این اتوبوس به شیوه کنونی ، مترادف با مرگ احتمالی هموطنان دیگرمان است و باید تعلیق شود.

- حالت سوم نیز این است که ادعای شرکت تولید کننده مبنی بر کسب گواهی استاندارد درست است ولی برغم این تاییدیه ، در عمل اتوبوس استاندارد نیست که در این صورت ، باید پای موسسه استاندارد را به میان کشید و از مسوولان آن به طور جدی توضیح خواست و برخورد قانونی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
بنا به دلایلی هرهفته مسافر اتوبوس های بین شهری هستم باتوجه به سیستم ایمنی این دسته از خودروها تنها مقصر اصلی راننده خودرو بوده چراکه قبل از از کارافتادن سیستم ترمز به راننده اخطار داده شده که مشخص هستش که ایشان اصلا توجه نکرده وبا سرعت غیر مجاز رانندگی کرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
نکته جالب اینه که اتوبوس آسیب دیده از نوع B9 ساخت رانیران بوده و نه اسکانیای ساخت عقاب افشان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
جای بسی تاسفه که اون همه بچه رو کشتن بعد میگن اتوبوس مشکل داره مسلما این خودرو قبل از تولید انبوه یک سری آزمایش ها رو میگذرونه تا تأییدیه فنی و استاندارد بگیره
جالبه این آقای سرهنگ باسواد چطور و با چه آزمایشی تونسته این موضوع رو کشف کنه؟ این موضوع نیاز به انجام آزمایش های فنی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
همه ی این حرفا بازیه تا مردم و خانواده داغدار صدمه دیده این مسئله رو به حال خودش رها کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
خیلی جالبه از این همه هوش و زکاوت پلیس . شرکت اسکانیا که جزو بهترین و پرفروش نرین خوردرو سازهای سنگین جهان مطرح است توسط پلیس ما عیب یابی شده . اما هنوز قادر به عیب یابی خودروهای داخلی نیستیم و طبق گزارشات اکثر تصادفات با خودروهای ایرانی به دلیل بی احتیاطی راننده می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
خیلی جالبه که آقای رئیس پلیس به این نکته که این اتوبوس بدون راننده کمکی از بروجن حرکت کرده و راننده در روز حادثه حداقل 12 ساعت پشت فرمان اتوبوس بوده و حداقل 10 مورد تخلف سرعتی ثبت شده داشته و باز هم کمتر از یک ساعت قبل از حادثه دفترچه رانندگیش تو پاسگاه مهر میخوره و حتی یک برگ جریمه براش صادر نشده اشاره ای نکرده ، چون پای خودش وسط میومده
باز جای شکرش باقیه اون موقع که سرعت ثبت شده 129 داشته چپ نکرده والا هیچکدومشون زنده نمیموندن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین