آفتابنیوز : آفتاب: اقتصاد ایرانی نوشت: «اهمیتی ندارد که کاندیداهای ریاست جمهوری چه وعدههایی برای اقتصاد میدهند؛ چرا که امسال تنها تلاش آنها برای ورود به کاخ سفید و یا ماندن در آن به اندازه کافی برای اقتصاد آمریکا پربرکت بوده است.»
«پولهایی که نامزدها در فعالیتهای انتخاباتی خود هزینه میکنند، به عنوان محرکی برای اقتصاد آمریکا عمل میکند. مزیت دیگر این هزینهها، شیوه توزیع آن است؛ چرا که تقریبا در سراسر کشور هزینه میشوند و همچنین دامنه وسیعی از مشاغل را دربرمیگیرند. در نتیجه از مشاورانی که حق مشاوره بسیار بالایی میگیرند تا صاحبان کسب و کارهای کوچک، میتوانند رونق را در صورتحسابهایشان مشاهده کنند.
هزینههای کمپینهای انتخاباتی:
سفر: 61 میلیون دلار
هزینه سفرهای تبلیغاتی کاندیداها به چند بخش تقسیم میشود که طبق برآوردها 45 میلیون دلار آن بابت سفرهای هوایی است. البته کمپینها تلاش میکنند تا با خرید بلیطهای ارزان قیمتتر برای همراهان کاندیداها از این هزینه ها بکاهند. همچنین سه میلیون دلار نیز برای اجاره خودرو هزینه میشود. هزینه متوسط اجاره یک کاروان که شامل دو تا پنج خودرو و "ون" میشود، 1000 دلار در روز است و اگر کمپینها خوش شانس باشند، میتوانند برای این کاروانها از رانندههای داوطلب بهره بگیرند.
کارکنان: 65 میلیون دلار
صورت حسابی که بابت دستمزد کارمندان کمپینها پرداخت میشود، 54 میلیون دلار است که در این میان بیشترین دستمزد را مدیران کمپینها دریافت میکنند که حدود 200 هزار دلار در سال است که البته هزینههایی مانند وعدههای غذایی را نیز باید در این بخش گنجاند. علاوه بر این، مشاوران کمپینها که کارمند کمپین محسوب نمیشوند نیز برای هر انتخابات 150 هزار دلار دریافت میکنند.
تبلیغات 435 میلیون دلار
هزینهای که بابت پخش تبلیغات انتخاباتی از رسانهها پراخت میشود، 250 میلیون دلار است که حدود 225 میلیون دلار آن نصیب شرکتهایی میشود که مسوول تدوین استراتژی رسانهای کمپینها هستند. نرخ پخش تبلیغات در رسانههای مختلف متفاوت است، اما برای پخش یک آگهی 30 ثانیهای از نیویورک آن هم در برنامهای بسیار پرمخاطب باید رقمی حدود 500 هزار دلار را پرداخت کرد. هزینه ساخت هر کدام از تبلیغات نیز میتواند تا 50 هزار دلار افزایش یابد و در مجموع هزینهای بین 15 تا 20 میلیون دلار را به خود اختصاص دهد. 27 میلیون دلار نیز به تبلیغات اینترنتی اختصاص مییابد که بیش از یک سوم آن نصیب شرکت گوگل میشود. تبلیغات چاپی نیز 20 میلیون دلار هزینه خواهند داشت که البته برخی از آنها به دیگر زبانها از جمله زبان عبری و اسپانیولی چاپ میشوند. وسایل دیگری مانند نشانهای تبلیغاتی انتخاباتی نیز هشت میلیون دلار هزینه خواهند داشت. حتی خالکوبیهای موقتی که برای تبلیغات به کار گرفته میشوند نیز در مجموع 16هزار دلار هزینه دارند.
هزینه عملیاتی 54 میلیون دلار
هزینه اجاره ستادهای انتخاباتی 16 میلیون دلار خواهد شد؛ چرا که یک کمپین حدودا 700 دفتر در سراسر کشور نیاز دارد. البته در این میان حدود 11 میلیون دلار نیز صرفه جویی میشود؛ چرا که بسیاری از دفاتر توسط هواداران و بدون دریافت هزینه در اختیار کمپینها قرار میگیرد. تهیه تجهیزات اداری و کامپیوتری نیز نزدیک به پنج میلیون دلار هزینه خواهد داشت و البته فعالان انتخاباتی داوطلب نیز اگرچه حقوقی دریافت نمیکنند، اما سیر نگه داشتن آنها و البته برآورده کردن کافئین مورد نیاز آنها نیز 400 هزار دلار را به خود اختصاص خواهد داد.
هزینه جمع آوری کمک 30 میلیون دلار
هزینههای جمع آوری پول از طریق برنامههای تلویزیونی حدود 25 میلیون دلار است. همچنین کمپینها معمولا با افرادی که در دورههای قبل بیشترین کمک را به آنها کردهاند، تماس تلفنی میگیرند. برای برخی دیگر نیز نامه ارسال میشود. هزینه هر تماس تلفنی که به طور متوسط بین شش تا هشت دقیقه طول میکشد، 16 دلار است. سه میلیون دلار نیز صرف ارسال مستقیم نامه میشود. البته کمپینها از آن جا که نهادهایی غیرانتفاعی محسوب میشوند، میتوانند بابت هزینههای پستی تخیف بگیرند که مبلغ آن حدود 5 سنت برای هر مرسوله است. همچنین هزینه چاپ آدرسها، آماده کردن نامهها و تحویل آنها به پست نیز 40 دلار برای هر 1000 نامه است.
نظرسنجی 28 میلیون دلار
هرکدام از نظرسنجیهای تلفنی 25 هزار دلار هزینه دارند، چرا که تماس گیرندگان به طور میانگین با 800 نفر تماس میگیرند و 10 دقیقه نیز با او صحبت میکنند. همچنین نظرسنجیها بر روی گروههای خاصی از جامعه نیز بین 7 تا 20 هزار دلار هزینه دارد.
گردهماییها: 34 میلیون دلار
یک گردهمایی 5000 نفره حدود 75 هزار دلار هزینه خواهد داشت که 70 هزار دلار آن به پیمانکار برگزار کننده مراسم پرداخت میشود. پیمانکار مسوول ساخت صحنه، روشنایی، سیستمهای صوتی و نیروی کار برگزار کننده مراسم است که به ترتیب 15000، 5000، 17500 و 7500 دلار هزینه دارند. همچنین برای اجاره مکان برگزاری گردهمایی که میتواند از یک سالن عمومی گرفته تا یک مدرسه باشد، هرینهای از چند صد دلار تا چند هزار دلار پرداخت میشود. 2000 دلار نیز بابت سرویسهای بهداشتی متحرک هزینه میشود. همچنین مهمانیهای ویژه برای افرادی که قرار است مبالغ هنگفتی را به کمپین کمک کنند، میتواند حدود 20 هزار دلار هزینه داشته باشد.
منابع:
مجله Readers Digest - نسخه آمریکایی شماره ماه مه
مجله Atlantic شماره ژانویه و فوریه 2012»