کد خبر: ۱۷۶۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۲

انتشار کتابی جدید توسط مرکز تحقیقات استراتژیک درباره وضعیت منابع آب جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کتاب «منابع آب در جهان و منطقه خاورمیانه با تاملی بر وضعیت ایران»، از سوی گروه پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی منتشر شد.

به گزارش آفتاب، این اثر که توسط مسعود شفیعی؛ پژوهشگر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک نوشته شده، به ارائه تصویری جامع از وضعیت منابع آب جهان با تمرکز بر شرایط منطقه خاورمیانه می‌پردازد. 

در مقدمه این کتاب با اشاره به این‌که تاکنون بیشتر اطلاعاتی که درباره منابع آب ایران ارائه شده، صرفاً وضعیت منابع داخلی را مورد توجه قرار داده و مطالعه روندهای جهانی و بررسی‌های مقایسه‌ای با سایر کشورها، کمتر مورد توجه بوده‌‌‌ آمده است: «از این‌رو در شرایط فعلی که با افزایش جمعیت، مصارف صنعتی، کشاورزی و عمومی آب، فزونی یافته، ارزیابی دقیق وضعیت منابع آب کشور در مقیاس جهانی و منطقه‌ای بیش از گذشته ضروری به‌نظر می‌رسد». 

با این نگرش، پژوهش حاضر که تمامی داده‌های آن مبتنی بر تازه‌ترین گزارشات مراکز معتبر بین‌المللی است، برای ارائه تصویری واقع‌بینانه از وضعیت منابع آب کشور و ارائه تحلیل‌های متکی بر داده‌های آماری صحیح و جدید، انجام شده‌‌‌است. 

در این اثر، جدیدترین اطلاعات مربوط به منابع آبی در کشورهای مختلف و مخصوصاً منطقه خاورنزدیک و خاورمیانه که موسسات معتبر جهانی در گزارشات خود طی سال‌های 2005 تا 2011 ارائه کرده‌اند، جمع‌آوری٬ خلاصه‌سازی و تحلیل شده‌است. 

اطلاعات ارائه شده در این کتاب که در قالب فصولی با عناوین «جایگاه آمار و اطلاعات در مباحث مرتبط یا منابع آب»، «مفاهیم و تعاریف»، «روش به‌کار رفته در محاسبه منابع آب کشورها»، «وضعیت منابع آب جهان به تفکیک کشورها»، «مرور منطقه‌ای منابع آب جهان»، «نگاه تفصیلی به منابع آب در خاورنزدیک و خاورمیانه» و «وضعیت منابع آب در ایران» تنظیم شده‌است، می‌تواند به عنوان یک مرجع سهل‌الوصول مورد استفاده متخصصین و سیاست‌گذاران حوزه آب در کشور قرار گرفته و هم‌چنین برای ارتقای آگاهی‌های عمومی در زمینه منابع آب، استفاده شود.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک؛ به نشانی تهران، انتهای خیابان پاسداران، ضلع جنوبی بوستان نیاوران، شماره 802 و یا خیابان انقلاب اسلامی، روبروی دانشگاه تهران، مجتمع تجاری فروزنده، طبقه اول، واحد 420 مراجعه نموده و یا با شماره تلفن‌های 22802525 و 66465964 تماس حاصل نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین