کد خبر: ۱۷۶۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۲

آغاز راند دوم افزایش قیمت‌ مواد شوینده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این عضو کابینه دهم که گرانی را متفاوت با گرانفرشی می‌داند، درباره دومین ریشه گرانی یعنی بورس کالا می‌گوید: در بورس کالا فولاد از اول سال تا حالا 2 برابر و پتروشیمی 3 برابر شده است و به اصطلاح ظاهر کارشان قانونی است چون بورس کالا است هر قیمتی می‌تواند بیرون دهد، کسی نیست اعتراض کند. 

در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش بی رویه قیمت کالاها در بورس و رشد شاخص به این دلیل را در وضعیت کنونی نشانه رشد نامتوازن اقتصاد می داند که بسیاری از تولید کنندگان خواستار افزایش قیمت محصولات خود به دلیل بالا رفت قیمت مواد اولیه در بورس کالا هستند به عنوان نمونه با وجود اینکه سازمان حمایت به تازگی با افزایش 20 درصدی قیمت محصولات شوینده موافقت کرده است فعالان این صنعت، تولید بر اساس نرخ‌های فعلی را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند و خواستار دوباره افزایش قیمت‌ها هستند. 

مدیر کل دفتر نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام این که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت پودر شوینده 20 درصد افزایش یافته است به «آی‌پسند» گفت: با این وجود تولیدکنندگان پودر شوینده معتقدند این افزایش قیمت نمی‌تواند هزینه‌های آن‌ها را تامین کنند و خواستار افزایش دوباره قیمت‌ها هستند. 

علیرضا رفیعی در پاسخ به افزایش روزانه قیمت کالا‎ها گفت: هر گونه تغییر قیمت باید بر اساس تفاهم با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان صورت گیرد در غیر این صورت تخلف محسوب شده و باید برخوردهای لازم با آن صورت گیرد.
او با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و تولید کالا گفت : قیمت تمام شده تولید کالا به دلایل مختلفی از جمله تغییر قیمت دلار و مشکلات موجود در رابطه با واردات به شدت افزایش یافته است. 

به گفته رفیعی، تولیدکنندگان پودر شوینده معتقدند این بلاتکلیفی در تخصیص ارز وارداتی باعث شده هزینه‌های آن‌ها بیش از پیش افزایش یابد البته هم اکنون تولیدکنندگان پودرشوینده در حال رایزنی هستند تا بتوانند مشکل تامین ارز را به نوعی حل کنند.

کاهش عرضه پودر در فروشگاه‌ها 

او در ادامه در رابطه با کمبود پودر در بازار گفت: درحال حاضر هیچ خللی در عرضه این محصول در بازار ایجاد نشده است ولی بنا به دلایلی میزان عرضه در فروشگاه‌های زنجیره ای کمی کاهش پیدا کرده است. 

به گفته این مقام مسئول در سازمان حمایت برخی از فروشگاه‌های زنجیره ای خواستار خرید محصول با حاشیه سود بالا از کارخانه‌های تولیدی هستند که این امر تا قبل از این به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده تولید امکان پذیر بود ولی در شرایطی که خود واحدهای تولیدی درصد سود خود را کاهش داده اند این

خواسته، خواسته غیر منطقی است 

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به جلسه امروز تولید‌کنندگان محصولات شوینده با مسئولان ستاد تنظیم بازار داشت و گفت : در این جلسه تولید‌کنندگان مکلف شدند که با حداکثر توان خود اقدام به تولید و توزیع پودر و سایر محصولات شوینده کنند ولی باید توجه داشت که برخی مواقع به دلیل کمبود مواد اولیه تولید روند کاهشی به خود می‌گیرد. 

معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت در خصوص افزایش قیمت شوینده‌ها, رابطه مستقیم شوینده‌ها با محصولات پتروشیمی را مورد توجه قرار داد و گفت : قانون جدید محصولات پتروشیمی و همچنین رفتار بازار بورس این محصولات باعث شده است تا قیمت این محصولات شناور باشد بنابر این قیمت محصولات شوینده‌ها نیز به طبع آن نمی‌تواند تثبیت شده باشد.

افزایش سهم بسته‌بندی در قیمت تمام شده 

او در ادامه افزایش روزانه قیمت محصولات پتروشیمی در بورس را مورد انتقاد قرار داده و از ضرورت اتخاذ سازو کاری مناسب در این رابطه سخن گفته و می‌افزاید: قیمت محصولات پتروشیمی که روی تابلوی بورس می‌رود همواره روند افزایشی دارد که این امر موجب بروز مشکل در تامین مواد اولیه و ایجاد نگرانی در تهیه این مواد در صنایع غذایی شده است. 

به گفته رفیعی برخی فروشندگان در یکی دو ماه اخیر و در پی افزایش نرخ ارز ، سودهای کلانی را از عرضه‌های کم محصولاتشان در بورس و رشد هر هفته ای قیمت‌ها کسب کرده اند و اکنون نمی‌خواهند قبول کنند که با این اقدام، عملا قیمت‌های بالاتری را به خریداران تحمیل کرده‌اند.
این مقام مسئول در سازمان حمایت با بیان این مطلب که صنایع غذایی حداقل برای بسته بندی خود نیازمند استفاده از محصولات پتروشیمی هستند, گفت : شاید اگر در ماه‌های قبل بسته بندی 5 درصد هزینه تولید یک کالا را به خود اختصاص می‌داد به دلیل افزایش روزانه قیمت برخی محصولات در بورس این میزان هم اکنون به 20 درصد افزایش یافته است.
قیمت‌ها واقع بینانه تعیین شود 

گفتنی است چندی پیش جمشید فروزش دبیرشورای تولید کنندگان پودر شوینده اعلام کرده بود که تولید کنندگان در بحث قیمت شوینده‌ها با سازمان حمایت توافق ندارند و بهای تمام شده واحدهای تولیدی ارقامی بیش از این است. 

او با اشاره به این نکته که بیش از 40درصد تولید در پودرهای شوینده دستی و 52درصد تولید در پودرهای شوینده ماشینی به واردات وابسته است و مابقی مواد تولید در داخل تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: برآورد قیمت گذاری برای تولید کنندگان ارز مبادلاتی اتاق ارزی بود که براساس آن درخواست افزایش قیمت 57درصدی پودر دستی و 68درصدی پودر ماشینی به سازمان حمایت ارایه شد ، اما تنها با 20درصد افزایش قیمت شوینده‌ها موافقت شده و هر دو محصول زیان ده هستند. 

فروزش که خواستار بازنگری در قیمت پودرهای شوینده است، معتقد است که قیمت‌ها باید واقع بینانه تعیین و اعلام شود چرا که در این صورت بسیاری از واحدهای تولیدی به ورطه نابودی و تعطیلی کشیده خواهند شد چیزی که این روزها در اقتصاد کشور به کررات شاهد آن هستیم.
 
افزایش قیمت واردات مواد اولیه و مشکل در گشایش ال سی یکی دیگر از عواملی است که صنایع کشور را با چالش مواجه کرده است ، به طوری که به گفته دبیرشورای تولید کنندگان پودر شوینده، آنزیم ،اسانس و برخی از مواد اولیه تولید پودرهای شوینده باید از اروپا وارد شود که در خصوص نقل و انتقال ارزی آن دشواری هایی وجود دارد. 

دبیرشورای تولید کنندگان پودر شوینده اظهارکرده بود که برخی از مواد اختصاصی نیاز به واردات از کشورهای اروپایی است که در خصوص نقل و انتقالات پولی آن پیش‌بینی‌هایی انجام شده که تولید کنندگان منتظر آثار اجرایی این پیش بینی‌ها در هفته جاری هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
پس حقوق كارگران بيچاره كي متناسب با مخارجشان ميشود هفت ساله كه كارگران در بدترين شرايط زندگي ميكنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
اقای رییس جمهور! تحویل بگیر...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
هر کاری دلتان میخواد بکنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین