کد خبر: ۱۷۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵

1 ساعت؛ مرز بیکاری مطلق و اشتغال

44 ساعت در هفته یعنی اشتغال کامل
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عادل آذر در ارتباط با انتقادات فراوانی که از سوی بدنه بازار کار در نحوه محاسبه نرخ بیکاری و شاغل یا بیکار دانستن افراد وجود دارد، گفت: ما در این زمینه برای اینکه بتوانیم آمارهای رسمی ارائه کنیم، باید از تعاریف بین المللی سازمان جهانی کار استفاده کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: نرخی که ما محاسبه و اعلام می کنیم بر اساس اشتغال ناقص است. به عبارتی 1 ساعتی که برای اعلام بیکار یا شاغل بودن افراد در نظر گرفته می شود، مرز بیکاری مطلق است.

آذر ادامه داد: اگر کسی زیر 1 ساعت در هفته شاغل باشد و خود هم بگوید که شغل دارد، مرکز آمار در محاسبه نرخ بیکاری این فرد را در ردیف بیکاران قرار خواهد داد. وی خاطر نشان کرد: از سویی اشتغال کامل آن است که فردی بتواند در هفته 44 ساعت کار داشته باشد.

رئیس مرکز آمار ایران درباره دلایل پایین بودن تفاوت بین اشتغال کامل و اشتغال ناقص در آمارها که به گفته مقامات این مرکز در کل نرخ بیکاری کشور حداکثر 1 درصد تاثیرگذار است، گفت: مبنای سوال و جواب ما از افراد، خوداظهاری است.

به گفته آذر، معمولا افراد اگر 3 تا 4 ساعت هم در هفته کار کنند می گوید من بیکار هستم و این نوع پرسش و آمارگیری در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و از یک سری سوالات مشخصی نتیجه گیری می شود.

وی تصریح کرد: هیچ وقت در آمارگیری از کارفرمای افراد برای راستی آزمایی اشتغال افراد پرسیده نمی شود و یا اینکه نمی توان کارت ساعت حضور و غیاب افراد را چک کرد. برای ارائه آمارهای بیکاری، مستقیما سراغ خود افراد می روند.

به گزارش مهر، موضوع مربوط به نحوه محاسبه نرخ بیکاری و استفاده از تعریف جهانی آن مبنی بر اینکه اگر فردی در هفته 1 ساعت کار داشته باشد، شاغل محسوب می شود همواره مورد انتقاد و محل بیان دیدگاه های مختلف مقامات بازار کار و اشتغال بوده است.

به گزارش مهر، کارشناسان بازار کار می گویند هیچ فردی در شرایط فعلی امکان تامین هزینه ها و معیشت خود و خانوار را با 1 ساعت کار در هفته ندارد و اساسا چنین مشاغلی که بتواند فقط با 1 ساعت اشتغال امکان زندگی را به افراد بدهد، وجود ندارد.

با این حال، مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه موظف به استفاده از استانداردها و تعاریف بین المللی در محاسبه نرخ بیکاری است و نمی تواند نوعی تعریف بومی و داخلی برای آن به کار گیرد، می گوید برخی مشاغل مانند وکالت و یا پزشکی دارای چنین شرایطی است.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، نرخ بیکاری تابستان امسال را 12.4 درصد و تعداد بیکاران کل کشور را بیش از 3 میلیون و 23 هزارنفر اعلام کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
در تعجبم فردی که کتاب آمار می نویسد وبا آمار اینگونه برخورد می کند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
اقایون در دنیا اگر فردی یک ساعت کار بکند در امد یا دستمزد اون کار میتواند هزینه یک هفته را پوشش بدهد که این کار را کردن ولی در ایران چی ؟ اگر یک ماه هم روزی هشت ساعت کار کنی هزینه یک هفته ات پوشش داده نمیشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
به نام خدا
جای تاسف داره که در کشوری با این همه ثروت و منابع طبیعی و با این تعریف بسیار دقیق !!!!! از اشتغال هنوز 12.5( در عمل بیشتر از این مقدار) از جمعیت فعالش بیکارن...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
ببین چه قدر اوضا فاجعه ست که 12.5 درصد ملت هفته ایی یک ساعت کار هم ندارن که به اصطلاح هزینه ی آب و برق و گاز و تلفن و اجاره خونه و لباس و پوشاک و...................
تامین کنه!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
مگر با یک ساعت کار در هفته می توان هزینه زندگی را داد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
من وخانمم هردو شاغل هستیم ( اشتباه نشود با این اشتغال زایی جدید شاغل نشدیم ها!! ) یعنی هردو در هفته نزدیک 100 کار می کنیم ولی از پس مخارج زندگی بر نمی آییم ( البته خریدهامان در آن کوچه معروف نیست)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
خداوند این مسئولین دانا فهیم وکار بلد را برای ملت ما حفظ کند.......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین