کد خبر: ۱۷۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲

رفیق‌دوست: اختیار اموال بنیاد مستضعفان در دست ولی فقیه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: او در گفت‌وگو با «آی پسند» به تشریح فعالیت‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان پرداخت و گفت که اختیار اموال بنیاد در دست ولی فقیه است.

برخی ها می گویند بنیاد 30 درصد فعالیت اقتصادی کشور را در اختیار دارد.... 

من فکر نمی‌کنم که سه در هزار هم باشد.

الان بیشتر روی چه بخش‌هایی تمرکز دارند. 

شما گردش کار مملکت را چقدر می‌دانید؟ 

نمی‌دانم. 

چند صد هزار میلیارد. بنیاد همین چند وقت پیش که به اصطلاح مجمع داشتیم، 9 هزار و هفتصد میلیارد تومان گردش کارش در یک سال بود.

عملکردش سود آور است دیگر؟ 

بله. خیلی سود کمی هم دارد.

الان بیشتر در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند؟

بنیاد عملاً در جاهایی می‌رود که مثلاً‌ ایرانسل شرکت کرده است. کارخانه برق در جاهایی که دولت درخواست می‌کند می‌سازد. یا هنوز هم پروژه آزاد راه تهران -شمال را با دولت کشتی می‌گیرند.

چرا کشتی‌ می‌گیرند؟ 

چون خیلی تغییرات کرده است، دو تا فاز اول و آخر یعنی یک و چهار انجام می‌شود، فاز 2 و سه هم مشکل است ......

چینی‌ها هم هستند هنوز.

بله. آنها هم هستند. اماهنوز تمام نشده. است.

فعالیت های دیگر اقتصادی چطور...

من اطلاع ریز ندارم و الان کاری که دارد انجام می‌دهد تقریباً بیشتر کارهای بزرگی است که توسط مردم انجام نمی‌شود.

در مراودات اقتصادی خارج از ایران که مثلاً ممکن است بخش خصوصی بخواهد به خاطر تحریم‌ها نتواند اقدام کند، ... 

من ندیدم خارج از کشور کار کند. من عضو هیات امنای بنیاد هستم. در گزارشات‌ ندیده‌ام با خارج از کشور کار کنند.

یعنی سرمایه‌گذاری‌های .... 

با کارهای عمرانی در خارج از کشور شرکت می‌کنند.

پروژه مشترک عمرانی؟ 

بله. در پاکستان یا آفریقا یا ونزوئلا بنیاد هم مثل بقیه می‌رود و شرکت می‌کند. آنها منعی ندارد. بقیه هم می‌روند. از کشورهای دیگر هم می‌روند. ولی اینکه مثلاً سرمایه‌گذاری بکنند در خارج از کشور خیر. نه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

درآمدش را خرج چه چیزی می‌کند؟ یعنی سود بنیاد به مستضعفان می‌رسد؟ 

یک بخش عمده‌ای اش بحث محرومیت زدایی است.

پس این اعداد و درآمدهایش کم.... 

700-800 هزار است

آنچنان به چشم نمی‌آید... 

به زودی شاید بازدهی بنیاد بیشتر شود. چون خیلی کارهای بزرگ در دست دارد.

مردم برنده یا مالک اصلی بنیاد هنوز حساب می‌شوند یا نه؟ 

بله.

واقعاً اینطوری است؟ 

بله.

خب می‌شود به مردم به شکل سهامی واگذار شود شبیه سهام عدالت... 

این را باید از آقا سوال کرد.

خودتان چه فکر می‌کنید؟ اگر اینطور بود شفاف‌تر نمی‌شد؟ 

اولاً تقریباً خیلی از جاهایی که داشته و می‌شده این کار را بکند، این کار را کرده است. یعنی بانک سینا، الان سهم بنیاد در این بانک زیر 30 درصد آمده است. همینطور بیمه سینا. یکی از کارخانه ها هم همینطور و سهامش رادر بورس فروخته است این کار را دارد انجام می دهد. ولی حتی مثلاً‌ نیروگاه‌هایی که در حال ساخت دارد، در برنامه‌اش این است که سهامش را به مردم واگذار کند. اما مقام‌معظم رهبری تصمیم گیر اصلی است.

سهامی که واگذار می‌کنند پول در عوض می‌گیرند.. 

مجانی بدهد؟

به هر حال بنیاد دارایی دارد. در دارایی‌های بنیاد چه کسانی سهیم هستند؟ مردم که سهیم نیستند؟ 

مال مردم است.

اگر مال مردم است شکل سهام نمی‌تواند.... 

ببینید. ما در مملکت دو تا بحث داریم. یک بحث دولت داریم. یک بحث حکومت داریم.همین الان من از شما سوال می‌کنم. کالای قاچاق که میگیرند، کجا می‌رود؟ می‌دانید؟

آخرش در بازار فروخته می‌شود دیگر..... 

نه دولت می گیرد.

به کی‌ می‌دهند؟ 

پولش را هرجایی که آقا دستور بدهد، می‌دهند. چون اموال بلاوارث، بلامالک و مشکوک المالک همه اینها در نظام اسلامی در اختیار حاکم است. حاکم است که می‌گوید که این پول را چه کار کنند. الان چند سال است که در مملکت ما با همت آقای قرائتی یکی از احکام تعطیل شده اسلام،‌احیا شد یعنی زکات

حالا درباره بنیاد صحبت کنیم. 

اجازه دهید. این زکات را چه می‌کنند؟ اقا دستور می‌دهند که زیر نظر کمیته امداد در همانجایی که زکات می‌دهند. قانونش هم همین است. همانجا هر چقدر که مردم محل لازم دارند بسازند. بنیاد هم از اموال حکومت است. یعنی نه مال دولت است. نه مال ملت نه مال شخص آقا. از اموال حکومت است. اختیار اموال حکومت مثل اموال قاچاق و اموال مشکوک المالک در اختیار ولی فقیه است. ایشان دستور می‌دهند.

در کشورهایی مثل سوریه و فلسطین که منافع ایران در خارج از کشور ... یعنی اینکه فعالیت‌های بنیاد برای کمک به دولت بشار اسد و .... 

اصلا بنیاد در آنجاها نیست. بنیاد خارج از ایران نیست. دولت ایران است. بله وقتی ما همان اوایل پیروزی انقلاب و آزادی خرمشهر و اشغال لبنان لشکر کشیدیم و رفتیم لبنان، من یکی از مسوولین اصلی‌اش بودم. بعد که امام متوجه شد گفت که برگردید و آن عده‌ای که باید بمانند، بمانند و لبنانی‌ها را آموزش دهند. بله. حزب‌الله پیدا شده از سپاه است. هر چند الان خیلی خودش را از ما جدا کرده است و در دنیا شاید یکی از خوش‌نام ترین افراد در دنیای عرب است. لذا بله این کمک‌ها را سپاه می‌کند اما بنیاد که اصلا در این عوالم نیست. ولی در داخل کشور ماموریت‌های زیادی را انجام می‌دهد. من وقتی رئیس بنیاد بودم آقا گفتند که بروید در نقاط محروم مدرسه بسازید. یک جایی هست به نام بازوفت. یک منطقه‌ای است در چهار محال و بختیاری که من رفتم آنجا یک مجتمع آموزشی ساختم. با خوابگاه. با خانه معلم.

چرا این کارها برای جایی مثل سیستان، ‌چابهار و .... نمی‌شود؟ 

دارد می‌شود.

کپر نشین‌های چابهار.... 

همین الان دارد می‌شود.


چند روز پیش که آنجا بودیم باورم نمی‌شد که در جمهوری اسلامی هنوز کپر نشین داشته باشد.
 
شما قبلش را ندیدید. ببینید اگر شما بشاگرد سال 58 را دیده بودید، و بشاگرد الان را هم دیده بودید که من فکر می‌کنم که بشاگرد از روستاهای اطراف....

من رفته ام بشاگرد... 

از دهات اطراف شهرری آبادتر است. توجه می‌کنید.مگر ما همه شعارهایی را که دادیم همه را عمل کردیم. بخشی‌شان را عمل کردیم. بخشی‌اش مانده. وقتی که انقلاب شد، در کشورما که آن موقع می‌گفتند که 65 هزار، الان می‌گویند 90 هزار روستا دارد، 3هزار تا روستای خان نشین برق داشت. وقتی الان می‌گوییم که روستای 5 خانوار هم برق دارد، یعنی جمهوری اسلامی رفته است و خیلی چیزها را برده جاهایی که کسی فکر آن را نمی‌کردند. یعنی اگر برق نداشت، یخچال هم نمی‌خواست، جاروبرقی، پنکه و ... نمی‌خواست. لذا خیلی کار شده است. همه دولت‌ها هم کرده اند. از اول انقلاب. همه در حدی که توانسته‌اند خدمت کرده‌اند. ولی خیلی کارها هم مانده است. خیلی کارها.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
1
چرا نپرسیدید سی سال قبل از انقلاب پایتخت ایران هم برق نداشته و خیلی چیزهای دیگر ولی در 57 برق داشته قطار داشته و .........یعنی در قرن 21 ایرانی با کلی ثروت برقدار بودن روستا ها افتخار دارد؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین