کد خبر: ۱۷۶۷۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴

رونالدو برزیل را «باربی» می‌سازد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رونالدو در دوران فوتبالش عنوان های زیادی داشت؛ از "مریخی" گرفته تا "چاق". او با پیراهن بارسلونا، رئال مادرید، اینتر و میلان چهارصد بار گلزنی کرد. سه بار توپ طلای فوتبال جهان را از آن خود کرد و پس از قهرمانی در جام‌های جهانی 1994 آمریکا و 2002 کره و ژاپن در سرزمینش چهره‌ای دوست داشتنی به شمار می‌آید. از این گذشته بروز برخی نارسایی‌های غددی باعث شد تا بازیکنی که روزگاری بسیار "چابک" و "تکنیکی" بود و عنوان "پدیده" را به همراه داشت، به شکلی نادر و باز هم "پدیده وار" اضافه وزن یافته و چاق شود.

از قرار معلوم رونالدو باید به برگزاری جام جهانی 2014 در برزیل کمک کند و یکی از اعضای کمیته‌ محلی میزبانی این رقابت‌هاست. با این همه داشتن 118.4 کیلوگرم وزن و 1.84 قامت، 25.5 درصد چربی و دور شکم 107 سانتیمتری در کنار کلسترول خون 283 باعث می‌شود تا رفتن به هر یک از پروژه‌های مربوط به جام جهانی از جمله ورزشگاه‌های میزبان جام بیستم برای او به عذابی سنگین تبدیل شود. بر اساس یک ارزیابی بدنی (Body-Mass-Index) رونالدو نه تنها اضافه وزن دارد که حتی با "چاقی مفرط" دست به گریبان است. همه برزیل از بیماری رونالدو با خبر هستند؛ چرا که میلیون‌ها تن تست پزشکی او را از تصاویر زنده تلویزیونی پیگیری می‌کردند. اکنون قرار است این بازیکن بازنشسته در برنامه‌ای تلویزیونی آشکارا وزنش را کاهش دهد.

این برنامه که در شبکه "Globo" برزیل پخش می‌شود، «Medida Certa » نام دارد که به معنای "اندازه مناسب" است. برزیلی‌ها برای سه ماه تمام می‌توانند شاهد لاغرشدن ستاره خود باشند و ببیند او شنا و پیاده روی می‌کند، می دود، مشت و در نهایت رکاب می‌زند. در وب‌سایت این برنامه هم می‌توان شاهد روند پیشرفت روزانه کاهش وزن رونالدو بود. پدیده می‌خواهد 18 کیلوگرم از وزن خود را کم کند و در این راه روی هیچ چیز سرپوش نگذاشته و هیچ پرده پوشی در کار نخواهد بود: "ترازو = تروما"

به گزارش ایسنا، جمله‌هایی که برزیلی‌های پرشماری باید آن را تکرار و رونویسی کنند. سرزمینی که کشور "قهوه" و "شکر" خوانده می‌شد، اکنون در شیرینی شکرش غرق شده است. "کافه زینیو"، نوشیدنی رایج برزیل از 50 درصد شکر تشکیل و فروشش در چند سال گذشته چند برابر شده است. این نوشیدنی از میوه‌های شیرین و شکر ترکیب می‌شود. بررسی آماری موسسه IBGE در سال 2005 نشان داد، 40 درصد تمام بزرگسالان برزیلی اضافه وزن دارند و یک تن از هر 10 برزیلی "چاق" است. معضلی که صدای همه را در آورده و به نوشته روزنامه‌ آمریکایی نیویورک تایمز صنعت پردرآمد گردشگری این کشور را از رونق انداخته است. این روزنامه‌ حتی از "اپیدمی چاقی برزیلی" نوشته است. روزنامه‌های محلی به این دست انتقادها حمله ور شدند. حتی رییس جمهور وقت، "لولا داسیلوا" در آمارهای این موسسه تردید وارد کرد؛ نه تنها از آن رو که خود را در آینه‌های ساختمان ریاست جمهوری یکی از مردان چاق کشورش می دید که این آمار و ارقام آرزوی بزرگ او یعنی مبارزه با گرسنگی را به صورت رسمی زیر سوال می‌برد. او همچنین گفته بود، کودکان هنوز هم در کشورش دچار سوء تغذیه هستند و جایی در این آمار و ارقام ندارند.

گرسنگی و اضافه وزن برزیلی‌ها!

برزیل، سرزمین تضادها و تناقض هاست: فقر و ثروت، زیبایی و زشتی، نژادپرستی و نوع دوستی. درست از همین رو گرسنگی و اضافه وزن همزمان در این کشور دور از ذهن به شمار نمی‌آید. فقرای این کشور از دسترسی به سبزیجات و رژیم غذایی سرشار از ویتامین محروم هستند؛ چرا که در سرزمین‌های آمریکای جنوبی این دسته از خوردنی‌ها به طور متوسط گرانند. همزمان، مردم از پیامدهای اضافه وزن می میرند نه از فقر غذایی!

در سال جاری آمار و ارقام تازه‌ای منتشر شده که بر اساس آنها نزدیک به 49 درصد برزیلیان اضافه وزن داشته و 15.8 درصدشان همانند رونالدو "چاق" هستند. به این ترتیب آمریکای لاتینی‌ها در مدتی اندک به همتایان آلمانی خود رسیده‌اند. در سال 2009، 51 درصد جمعیت ژرمن‌ها دارای اضافه وزن و 15 درصدشان هم چاق بودند. وزیر سلامت برزیل نسبت به الگوی نامناسب آمریکایی هشدار می‌دهد. کارشناسان ارزیابی می‌کنند، مردم برزیل با ادامه روند کنونی در یک دهه آینده می‌توانند به جای آمریکا، چاق‌ترین ملت جهان خوانده شوند.

رشد به شکلی نامطلوب و ناخواسته بزرگ‌ترین معضل برزیلی است که پیش از دهه 70 ، 80 درصد مردمانش در روستا زندگی کرده و به کار بدنی می پرداختند. در حال حاضر اما 80 درصد برزیلی‌ها شهرنشین شده‌اند؛ آن گونه که در شهرها جایی برای پارک یا مکان‌های ورزشی وجود ندارد. دوچرخه‌سواران در ریودوژانیرو و سائوپائولو از زندگی بیزار شده‌اند. برزیلی‌ها آمدوشد با ماشین و موتور و مترو را به وسایل ورزشی ترجیح می‌دهند. رژیم غذایی پرکالری هم به معضل سلامت برزیلی‌ها بیش از پیش دامن می‌زند.

رونالدو اکنون باید سرزمینش را نجات دهد. او که روزگاری نه چندان دور بهترین فوتبالیست جهان بود، هنوز هم محبوب برزیلی‌هاست و این محبوبیت به دلیل کیلوهایی که از دست می‌دهد، بیشتر هم خواهد شد. او می‌خواهد نمادی برای همه آنهایی باشد که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند: "فکر نمی‌کنم کار ساده‌ای باشد. هر کسی که پیش از این یک بار تلاش کرده تا وزن کم کند، می‌داند، این کار چه اراده‌ای می‌خواهد."

به نوشته روزنامه‌ای محلی، رونالدو 2.25 میلیون یورو دریافت و آن را صرف هزینه‌های عمومی خواهد کرد. هر هزار گرم کاهش وزن 125 هزار یورو می‌ارزد. با این پول می‌توان کلی خوراکی خرید و خورد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین