کد خبر: ۱۷۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳

رمضانی: اکران فیلم‌ها عادلانه نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجله تصویری هفت شب گذشته 12 آبانماه اختصاص به نقد و بررسی فیلم سینمایی"آینه های روبرو" با حضور نگار آذربایجانی کارگردان و فرشته طائر پور تهیه کننده فیلم داشت. همچنین داریوش ارجمند نیز بازیگر مهمان برنامه بود و درباره حضور بازیگران در سینما و بحران بازیگری صحبت کرد. گزارش ویزه هفت نیز اختصاص به معزل اکران فیلمهای کودک با حضور غلامرضا رمضانی داشت.

نظرسنجی برنامه نیز به طرح این سوال داشت که از میان نقش آفرینی های داریوش ارجمند در سینما و تلویزیون کدامیک را بیشتر می پسندید؟ در پایان برنامه نقش مالک اشتر در سریال "امام علی(ع)" بیش از 60 درصد آرا را از آن خود کرد.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه از حضورش در نمایشگاه مطبوعات و بازخوردهای برنامه هفت سخن گفت. وی درباره برخی اظهارات مبنی بر تسلط نداشتن مجری، محافظه کار بودن برنامه و سفارشی بودن مهمان ها توضیحاتی داد و عنوان کرد: امیدوارم برنامه هفت بستر و تریبون مناسبی برای همه اهالی سینما با گرایش های مختلف باشد و بتواند در ارتقا سینمای ایران موثر عمل کند.

در ادامه شفیع آقامحمدیان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم حقیقت روی خط آمد و درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد: همزمان با عید سعید غدیر خم جشنواره فیلم حقیقت آغاز به کار می کند. درسینماهای فلسطین، عصر جدید و سالن سینمای مستند و تجربی به مدت یکی هفته فیلم های مختلفی در بخش سینمای ایران و بین الملل به نمایش در می آیند. همچنین با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری این فیلم ها در 22 دانشگاه در سراسر کشور نیز نمایش داده می شوند.

وی درباره شایعه کلید خوردن فیلم"لاله" افزود: کلید خوردن فیلم "لاله" شایعه نبوده است. به دلیل برگزاری دو مسابقه بزرگ رالی گروه به همراه علیرضا زرین دست این مسابقات را ضبط کردند. به دلیل مطرح بودن مسائل اقتصادی ما نمی‌توانستیم این مسابقات را از دست بدهیم.

وی افزود: همچنین تغییر برخی از عوامل فیلم نیز به دلیل سرعت بخشیدن به تولید فیلم بوده است. در حال حاضر نیز پروانه پرتو به عنوان تهیه کننده با نیروهای جدیدی که معرفی کرده ان مشغول به کار هستند. استعفای عوامل قبلی هم ارتباطی با مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با فیلم ندارد چون تا به حال "لاله" همه مراحل قانونی را پشت سر گذاشته است.

وی درباره اعلام بازیگران فیلم گفت: به دلیل حاشیه سازی‌های به وجود آمده با برخی از بازیگرانی که برای حضور در فیلم پیش بینی کرده بودیم و سرمایه گذاران خارجی با مشکل مواجه شدیم اما با آمدن تیم جدید مذاکره با بازیگران خارجی آغاز شده و امیدوارم تا 10 روز آینده بازیگران و عوامل اصلی را اعلام کنیم.

داریوش ارجمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اولین مهمان حضوری برنامه بود. وی در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: در طول سالها فعالیتم به عنوان بازیگر فکر می کنم که بدهکار خودم نیستم و انچه را که در توان داشته ام خرج کرده ام.

وی درباره ایفای نقش مالک اشتر گفت: خوشبختانه در طول بیست سال گذشته بازخورد ایفای این نقش را در میان مردم دیده ام و اکثرا من را به نقش مالک اشتر به یاد می آورند در طول این سالها نیز تلاش کردم دین خودم را نسبت به این شخصیت به درستی ادا کنم.

وی افزود: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد وحشت کردم که نتوانم از عهده ایفای آن بربیایم بنابراین از قرآن و امام رضا(ع) در مشهد مقدس کمک گرفتم. معتقدم هنرمندی که مسلح و مزین نباشد به بارقه های الهی هیچ گاه در کارش موفق نمی شود. خداوند به ما قدرت بازآفرینی داده است. هنرمند خاطره و حافظه بهشت در ذهنش بیش از انسانهای دیگر جا افتاده و از قدرت باز آفرینی بیشتری بهره مند است اما باید به این مسئله توجه کنیم که جاودانگی هنر با مضحکه و لودگی سازگار نیست.

وی ادامه داد: جوهره رفتن به دنبال هنر باید در فرد به وجود بیاید. بازیگری سلوک دارد. بنابراین اصلا کار ساده ای نیست و با ادعا هم درست نمی شود.اما افرادی هم هستند که برای ارتزاق و کسب شهرت وارد این حرفه شده اند. باید هدف از ورود به این عرصه مشخص باشد. نوع هدف مسئله نیست اما برای رسیدن به آن باید بهترین بود.

وی درباره فاصله ای که بین بازیگران نسل قدیم و جدید به وجود آمده گفت: بازیگران جوان بسیار خوبی داریم که مشغول کار هستند. اما بازیگرانی هم هستند که حتی نمی توانند نقش خودشان را به درستی جلو دوربین بازی کنند چون خودشان را نمی شناسند. رابطه، ضابطه و باند بازی در همه جای دنیا وجود دارداین این افراد در تاریخ هنر ماندگار نمی شوند.

بازیگر"ناخدا خورشید" یادآور شد: متاسفانه سفره سینمای ایران برای حضور هنرمندان تنگ است. در سینمای اروپا با هر چهره ای که داشته باشید نقش برایتان وجود دارد اما در ایران برای بازیگر شدن ابتدا باید جراحی های زیبایی انجام داد. هنر کمی مناعت طبع و گذشت می خواهد. زیاده طلبی هنرمند را نابود می کند. آرزو می کنم کسانی که با رابطه در سینما کار می کنند و پولهای خوبی در می آورند پولهایشان را خرج سینما کنند و هنرمندان مستعد را به کار دعوت کنند.

حاشیه هفت اختصاص به حرف و حدیث هایی که برای فیلم"یک خانواده محترم" پیش آمده داشت. در همین رابطه مسعود بخشی کارگردان فیلم روی خط آمد و گفت: فیلمنامه این فیلم بر اساس قصه ازلی ابدی هابیل و قابیل 5 سال قبل نوشته شده است. من بیشتر قصد داشتم اتفاقات روی داده در زمان جنگ تحمیلی و فشارهایی را که به خانواده های ایرانی وارد شده به تصویر بکشم.

وی ادامه داد: این فیلم یک درام قصه گو است و بر اساس قواعد ژانر ساخته شده. بازتاب فیلم در جشنواره کن هم بسیار خوب و در راستای اهداف ما برای بازگو کردن صدماتی که در زمان جنگ به کشور وارد شد بوده است. دوستان قبل از دیدن فیلم نباید در ارتباط با آن قضاوت کنند.

بخشی اشاره کرد: این یک فیلم اجتماعی است و بعید نیست که انتقادات تندی را مطرح کند. من بدلیل نشانه ها و کدهای فرهنگی تاثیرگذار بر مخاطب عام اصلاحاتی را بر روی فیلم سینمایی یک خانواده محترم انجام دادم. اما در وهله اول مخاطب فیلم مردم ایران هستند و باید برای رشد فرهنگی مخاطب عام و البته آموزش خود من به عنوان کارگردان فیلم برای مردم نمایش داده شود.

بخش چهره ها اختصاص به معرفی فعالیتهای اصغر فرهادی، نگار جواهریان، چنگیز جلیلوند، ترانه علیدوستی، عزیزالله حمید نژاد، محمد مهدی عسگرپور و مهران احمدی داشت. همچنین مراسم تجلیل از پیشکسوتان لابراتوار در سینما نیز پخش شد.

فراستی: "آینه های روبرو" از پس موضوع حساسی که مطرح می کند به درستی برآمده است

نقد فیلم سینمایی"آینه های روبرو" بخش بعدی برنامه بود که نگار آذربایجانی کارگردان و فرشته طائر پور تهیه کننده فیلم و مسعود فراستی که بعد از یک هفته غیبت دوباره به عنوان منتقد در این قسمت برنامه حضور داشتند.

در ابتدا طائرپور بعد از اشاره به چگونگی شکل گیری فیلمنامه فیلم گفت: نگارش فیلمنامه"آینه های روبرو" به دلیل موضوع حساسیت برانگیزی که به ان می گرداخت یک سال و نیم طول کشید.موسسه ناجی هنر نیز در 10 درصد فیلم در ازا 50 میلیون تومان شریک شده است اما متاسفانه شایعاتی مبنی بر حمایت یک میلیاردی توسط این موسسه بر سر زبانها افتاده که نمی دانم چرا مدیر جدید ناجی هنر آن را تکذیب نمی کند.

نگار آذربایجانی نیز درباره دغدغه به تصویر کشیدن یک فرد ترنس توضیحاتی داد و گفت: به دلیل پر رنگ بودن خاطره داشتن دوستی ترنس در ایام نوجوانی ایده ساخت این فیلم به ذهن من رسید. رفتار افراد جامعه و خانواده و رفتار این شخص در اجتماع نیز همیشه ذهن من را به خود مشغول کرده بود.

وی افزود: به دلیل حساسیتی که در مورد این افراد در جامعه وجود دارد سخت ترین بخش فیلم نگارش فیلمنامه آن بود. اینکه چگونه بتوانم این شخصیت را به تصویر بکشم که مخاطب آن را پس نزند دغدغه اصلی من بود. من بیش از هرکس نگران تماشاگری بودم که قرار است فیلم را ببیند و اینکه نکند چیزی را که روی پرده می بیند با واقعیت فرق داشته باشد.

وی توضیح داد: همچنین نگران اشخاص ترنسی بودم که مخاطب این فیلم هستند. اما خوشبختانه تا امروز بازخوردهای خوبی از همین افراد دریافت کرده ام. خوشحالم که توانستم شخصیت قابل باوری از یک ترنس به تصویر بکشم.

فراستی درباره فیلم گفت: خوشبختانه فیلم توانسته از پس موضوعی که مطرح کرده بر بیاید. چون این مسئله موضوع خطرناکی است که به راحتی می توانست از دست برود.اما فیلم قصه خود را به درستی روایت می کندو مخاطب خودش را در درون فیلم می بیند. بازی بازیگر نقش رعنا نیز بسیار باورپذیر از کار درآمده است.

وی افزود: نقطه قوت فیلم نیز قرار گرفتن مخاطب به جای رعناو واکنش او نسبت به برخورد با یک ترنس است. این شخصیت با قدرت به نمایش درآمده است. اما در بخش دوم فیلم کمی احتیاط وجود دارد و شخصیتها شفاف نیستند. دردمندی شخصیت آدینه درست از آب در نیامده و کمتر درون او را می بینیم.

طائرپور در جواب گفت: این ترس و احتیاط در جامعه ما وجود دارد.همچنین شخصیت پدر فیلم نیز عقب افتاده نیست. واقعیت این است که اگر هر کدام از ما خودمان را جای خانواده این افراد بگذاریمهمین رفتار را بروز می دهیم. همه تلاش ما این بود که نشان دهیم چگونه باید با این افراد برخورد کرد.ضمن اینکه احتیاط ما به دلیل این نیز بد که نیم دانستیم قرار است چه برخوردی با فیلم از طرف منتقدان و مسئولان و مخاطبان شود.

فراستی عنوان کرد: "آینه های روبرو" بسیار چفت و بست دارد و منظم جلو می روداما در سکانس‌هایی به سمت ملودرام اشک انگیز گرایش پیدا کرده که در راستای فیلم نیست اما در نهایت جذاب از کار درآمده است.

در میانه این بحث محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر روی خط آمد و درباره فیلم"یک خانواده محترم" اظهار داشت:همه ایرانی هایی که در کن حضور داشتند و این فیلم را دیدند به شدت از فضایی که فیلم ارائه می دهد احساس انزجار کردند. متاسفانه این فیلم بدترین فیلمی است که علیه آرمان های انقلاب و اعتقادات مردم ساخته شده است. من خواهش می کنم که این فیلم را برای اصحاب رسانه به نمایش بگذارند تا تصویری که این فلیم از مردم ایران ارائه می دهد به درستی مشخص شود.

بخش پایانی برنامه اختصاص به بررسی پالش‌های اکران با حضور غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم"هم بازی"که این روزها در حال اکران است داشت.

رمضانی در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: قرار بود 15 مهرماه تنها فیلم"هم بازی" در حوزه کودک اکران شود و پخش کننده فیلم نیز این قول را گرفته بودکه اکران این فیلم همزمان با اکران فیلم کودک دیگری نباشد. اما متاسفانه همزمان با نمایش این فیلم فیلم"کلاه قرمزی و بچه ننه" بیشترین سینماها را در گروه آزاد در اختیار داشت و فیلم های کودک"اختاپوس"،" سلام بر فرشتگان" و "یک فراری از بگبو" نیز اکران شدند.

وی افزود: باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه انجام گیرد. یک خانواده در نهایت یک فیلم را برای دیدن انتخاب می کند. اما سانس های مناسبی نیز برای اکران به فیلم من داده نشده و این مسئله به فروش فیلم لطمه می زند. کدام خانواده سانس 12:30 و 22:30 را برای سینما بردن فرزندش انتخاب می کند.عدالتی و نظمی در تقسیم بندی اکران سینما وجود ندارد.

در میانه این بحث حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش روی خط آمد و در این باره گفت: اکران این نوع فیلم ها در بخش آزاد به پیشنهاد سازندگان فیلم ها است و ضرر و زیان آن را نیز خودشان بر عهده می گیرند.ما تنها دو فیلم کودک اکران کردیم و بقیه ادامه اکرانشان را پشت سر می گذارند.متاسفانه عرضه فیلم ها زیاد بوده اما مخاطب مناسبی نداشتیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته ما 120 درصد جذب تماشاگر داشتیم اما امسال به دلیل آشفتگی که در اکران نوروز پیش آمد کنترل اکران از دست رفت و نتوانستیم مخاطب زیادی را جذب کنیم.این آشفتگی به دلیل لج و لجبازی همچنان وجود دارد. حتی مدیریت سینما هم دچار اختلال شده است. الان سینما به صورت ملک الطوایفی اداره می شود.

وی ادامه داد: 6 ماه یا یک سال دیگر نیز وضع بر همین منوال است و بدتر هم خواهد شد. متاسفانه این روزها به دلیل ترس از حوزه هنری فیلمنامه ها در وزارت ارشاد با مشکل روبرو هستند و فیلمسازان ما دچار خودسانسوری شده اند.

به گزارش مهر؛ در ادامه جواد هاشمی نیز روی خط آمد و درباره مشکلاتی که برای اکران فیلمش به وجود آمده گفت: فیلم"اختاپوس" در بخش خصوصی تولید شده و من با این وضع شرمنده سرمایه گذارم شده ام. الان 20 سینما بهترین سالنها و سانس‌هایشان را به "کلاه قرمزی و بچه ننه" اختصاص داده اند که این درست نیست. کاش می گذاشتیم اکران این فیلم تمام شود بعد فیلم های کودک دیگر را اکران می کردیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین