کد خبر: ۱۷۷۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

بازتاب احداث پایگاه دریایی جدید ایران در خلیج فارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از اخباری که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی، به ویژه مطبوعات کشورهای منطقه قرار گرفته، احداث یک پایگاه دریایی جدید از سوی ایران در خلیج فارس است.

روزنامه «تودی زمان» با اشاره به این خبر نوشته سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه یک پایگاه دریایی جدید را احداث کرده تا اقتدار خود را بر جزایر سه گانه خلیج فارس تحکیم نماید. این روزنامه با اشاره به مختصات جغرافیایی پایگاه مذکور که در نزدیکی بندر لنگه قرار دارد، اشاره می کند که این پنجمین پایگاه دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس است. تودی زمان در ادامه به بیان موقعیت استراتژیک منطقه ای که این پایگاه جدید در آن احداث شده، به ویژه نزدیکی آن به تنگه هرمز و همچنین جزایر سه گانه ای که امارات در مورد حاکمیت آن ها ادعا دارد، پرداخته است. در این مطلب همچنین به سابقه ای از جدیدترین اختلافات میان ایران و امارات بر سر جزایر، از جمله سفر چند ماه پیش احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اشاره شده است.

روزنامه های «عرب نیوز» عربستان و «گالف دیلی نیوز» بحرین، این خبر را با جانبداری کامل از امارات منتشر کرده اند و روزنامه «جروزالم پست» رژیم صهیونیستی بر نزدیکی آن بر تنگه استراتژیک هرمز تأکید کرده است.


خبر دستاورد جدید ایران در حوزه ساخت پهپادها، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات، به ویژه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است. سایت خبری «آروتز شوا»، به نقل از خبرگزاری های داخلی ایران از ساخت پهپادی توسط ایران خبر داده که از قابلیت برخاستن و فرود به صورت عمودی برخوردار است. این سایت همچنین با اشاره به سخنان کارشناسان این پروژه می نویسد پهپاد جدید بی صدا بوده و نیازی به باند برای از زمین برخاستن و فرود آمدن ندارد. آروتز شوا در ادامه ضمن اشاره به نفوذ پهپاد ایرانی توسط حزب الله به سرزمین های اشغالی، سخنان سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران را یادآور شده که گفته بود آن پهپاد، آخرین فناوری ایران نیست و موارد پیشرفته تری در این زمینه در راه است.


روزنامه «عرب نیوز» در گزارشی از دیدار روز گذشته ملک عبدالله با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، محور این دیدار کوتاه که در پی سفر چهار ساعته اولاند به جده انجام شده، رسیدن به توافقی برای حمایت از گروه های مخالف سوری جهت برانداختن بشار اسد بوده است. با این حال، بر اساس این گزارش، در دیدار عبدالله و اولاند موضوع ایران نیز مورد بحث قرار گرفته؛ زیرا در پایان این دیدار، اولاند اظهار داشته دو طرف بر اینکه «تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای»، تهدیدی برای جهان است، توافق داشته اند. وی همچنین گفته دو طرف موافق بوده اند که برای جلوگیری از وقوع چنین امری، تحریم های بیشتری باید علیه ایران وضع شود.


اما در ادامه اخبار مربوط به انفجار کارخانه اسلحه سازی در سودان و سیاست های سودان در قبال ایران و دیگر اعضای «محور مقاومت»، روزنامه «دیلی استار» لبنان از ادامه حمایت سودان از حماس، به رغم تهدیدات و حمله رژیم صهیونیستی خبر داده است. این روزنامه به نقل از یکی از مقامات بلندپایه سودانی نوشته این کشور از حمایت خود از حماس دست برنخواهد داشت. دیلی استار در مطلب خود به اعزام دو کشتی جنگی ایرانی به سواحل سودان که چند روز پیش انجام شد نیز اشاره کرده و احتمال اینکه این موضوع در ادامه مسیر پیشین سیاست های دولت سودان موثر بوده باشد را بعید ندانسته است.


در نهایت، امروز برخی مطبوعات و خبرگزاری ها، از جمله «گالف تایمز» قطر موضوع سوال مجلس از احمدی نژاد را مورد توجه قرار داده اند. گالف تایمز می نویسد نمایندگان مجلس ایران از احمدی نژاد خواسته اند ظرف یک ماه به منظور توضیح درباره سیاست های اقتصادی در زمان بحران، در مجلس حاضر شود. این روزنامه در ادامه به طور مختصر به مسائل اقتصادی اخیر ایران، به ویژه کاهش ارزش ریال پرداخته و به موارد قبلی تلاش برای طرح سوال از احمدی نژاد نیز اشاره کرده است. 

تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
0
چشم دشمن کور.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین