کد خبر: ۱۷۷۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶

معاون اتاق ایران: بورس کالا جای مشتی دلال شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون امور تشکل‏های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به فعال شدن بورس کالا در کشور گفت: این بورس فقط جای مشتی دلال شده است.

علی‏ اصغر جمعه‏ ای یکشنبه شب در نشست با شماری از مسئولان اقتصادی استان سمنان اضافه کرد: باید بررسی شود که تولیدکنندگان بزرگ و واحدهای حاضر در بورس کالا چرا طبق آمار تولیدشان در بازار بورس، کالا عرضه نمی‏ کنند و تنها آن را در اختیار عده‏ای خاص می‏ گذارند.

وی تصریح کرد: این مواد در اختیار کارخانه ‏ها و واحدهای تولیدی نیازمند قرار نمی‏ گیرد و فقط عده‏ای مشخص از آن بهره ‏مند می‏ شوند.

معاون امور تشکل‏های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: در این زمینه، باید عملکرد واحدها و تولیدات فولاد، پتروشیمی، سیمان، آلومینیوم و . . . بررسی شود.

جمعه‏ ای گفت: باید در بورس کالا، همه کالاهای تولیدی ارائه شود و مشتری اصلی آن نیز مصرف‏ کننده واقعی باشد؛ نه اینکه دلال‏ ها آن را بخرند و در بازار توزیع کنند و بدین ترتیب قیمت کالاها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در صورتی که به این نکته توجه شود، قادر خواهیم بود تا جلوی قیمت‏ های افسار گسیخته را در جامعه بگیریم.

جلوی صادرات 52 قلم کالای تولیدی گرفته شده است

معاون امور تشکل‏های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین اضافه کرد: دولت یک‏شبه جلوی صادرات 52 قلم کالای تولیدی داخل را می‏گیرد و تولیدکنندگان درخواست دارند تا مجوز صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای صادرکنندگان ارائه شود و چند متولی در این زمینه دخالت نکنند.

جمعه‏ ای گفت: باید دانست که چرا در جامعه با دست خود چالش ایجاد می‏ کنیم و بازارهایی را که با خون دل دست‏ اندرکاران نظام اسلامی و هزینه‏ های بسیار سنگین به دست آمده است، از بین می‏ بریم.

وی با بیان اینکه در برهه کنونی فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان روا داشته می‏شود و این درست نیست، اظهار داشت: در راستای تحقق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و پس از تلاش‏های بسیار، بازار نسبی در خارج از کشور برای کالاهای ایرانی ایجاد می‏شود و ناگهان آن را از بین می‏برند.

به گزارش فارس،معاون امور تشکل‏های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: باید دانست که جای تدبیر در تصمیم‏ گیری‏ های اخیر کجاست و چرا تصمیم‏ گیری‏ در زمینه صادرات در نهادهای مختلف انجام می‏ شود و متولی اصلی صادرات مشخص نیست.

جمعه ‏ای با بیان اینکه تمام تصمیمات در حوزه تجارت خارجی و صادرات باید در مرکز توسعه تجارت گرفته شود، افزود: دستگاه‏های دیگر به اصطلاح دلسوزی می‏ کنند و متاسفانه بعد از دریافت عوارض این دلسوزی‏ ها، به سختی می‏ توان از نتایج آن رها شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
0
لازم بود امتحان کنید تا بفهمید؟! فساد اداری و اقتصادی تا حدی بود که همه ی کارشناسان می دانستند که همین می شود و برای همین هم با این طرح مخالف بودند تا بانک ها ارز را به متقاضیان بدون پارتی بازی نفروشند و مشکل حواله های ارزی حل نشود همین است
فلان بانک وقتی ارز بگیرد به مشتری های خودش می دهد فلان بانک به هیچ کسی نمی دهد و در بازار می فروشد
فلان تاجر که در ترکیه حساب ارزی دارد بالاتر از نرخ بازار آزاد برایت پول حواله می کند فلان وارد کننده ارز را می گیرد و به متقاضیان می فروشد
فلان صرافی ارز را از من می خرد ۳۲۰۰ تومان و می فروشد ۳۸۵۰ تومان
فلان صراف برای حواله ی ۳۰۰۰ پوند ۱۵۰ پوند هم اضافه چیتیل می گیرد چون گردنش کلفت است رسید هم نمی دهد می خوای بخواه نمی خوای هم نخواه!
اینها چیزهایی است که قیمت ارز را بالا می برد اگر بانک ها حواله ارز را در اختیار بگیرند و به همه این امکان را بدهند که برای مصارف خود ارز حواله یا خریداری کنند نه فقط به خواص و سرمایه داران و برای کنترل بازار ارز هم از جابجایی های بزرگ ارز مالیات بگیرند یعنی به جای این که حامی سرمایه داران کلان باشند که در این بازار سود کلان به جیب می زنند حامی کسانی باشند که برای مصارف خدماتی به ارز احتیاج دارند نه سرمایه ای از مملکت خارج می شود و نه بازار سیاهی ایجاد می شود
مشکل این است که دنیا اساس اقتصاد این است که در سرمایه گذاری های کلان سرمایه گذاران به سود کم و گردش پول بیشتر قانعند ولی در مملکت ما همه چیز برعکس است و سرمایه گذار کلان می خواهد همان سود سرمایه گذار خرده پا را روی سرمایه گذاری اش ببرد
وقتی ارز به خارج حواله می شود یک کارمزد بانکی دارد قبول اما باید بین کسی که ۵۰۰۰ دلار حواله می کند با کسی که ۱۰۰۰۰۰ دلار حواله می کند فرق باشد تا مقادیر کم می شود مالیات نگرفت اما برای مقادیر زیاد حواله دولت حتما باید مالیات بگیرد کسی هم نمی تواند مثلا ده بار حواله کند چون کارمزد ۱۰ دفعه حواله کردن پول باید طوری باشد که با دادن مالیات برای کل حواله در یک مرتبه یکسان یا بیشتر باشد
ضمنا تسهیل حواله های بانکی به این معنی خواهد بود که کسی اسکناس نمی خرد و در خانه نگه نمی دارد و مانند قبل باید اسکناس گران تر از حواله باشد نه این که ارزان تر!
وقتی اسکناس از حواله ارزان تر است یعنی همین سیگنال که بدانید ارز گران می شود! و این وارونگی الان مدتی است که رخ داده قبلا این طور نبود
ریشه ی آن هم تحریم های بانکی است
دولت باید با مذاکره این تحریم ها را لغو کند و ببیند که برای اقتصاد کشور در این مقطع چه چیزی به نفع است؟ داشتن برق هسته ای که نداریم یا کاهش تحریم ها ... دولت باید بتواند مشکل های سیاست خارجی اش را با مذاکره حل کند
این هم دانش سیاسی می خواهد نه رمل و اسطرلاب و جن گیر و دستور این و آن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین