کد خبر: ۱۷۷۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹

محسن رضایی: اقتصاد کشور باید تحریم ناپذیر شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محسن رضایی در نشست دانشجویی "اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس" که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در محل سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد با تبیین شرایط کنونی کشور، اقتصاد مقاومتی را یک گفتمان ، الگو و سبک اقتصادی برای جلوگیری از آسیب پذیری اقتصاد ملی، دورزدن و خنثی کردن تحریمها و تبدیل این تهدید به فرصت هایی برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، وی در ابتدای این نشست با تعیین سه مرحله رویارویی غرب با جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تاکنون اظهار داشت: رویارویی سوم از دوران بوش آغاز شد و از دو سال پیش این مسئله با بروز تحریمها، شکل جدیدی به خود گرفت.

محسن رضایی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، با رویکرد جهادی و مقاومتی؛ اولا سرزمینهای اشغال شده را باز پس گرفتیم و مهمتر از آن به حدی از بازدارندگی و خودکفایی نظامی رسیدیم که کشور شکست ناپذیر شد، افزود: در دوران کنونی نیز باید به جایی برسیم که علاوه بر رفع اثرات وضعی تحریمها، کشور را به شرایط تحریم ناپذیر برسانیم.

وی افزود: پس در اقتصاد مقاومتی هم باید معضل اقتصاد استعماری و عقب ماندگی تاریخی را حل کنیم و هم باید تحریم ها که ظلم مضاعف به ایران اسلامی است را کنارزده و به جلو حرکت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دفاع مقدس نیز علاوه بر آزاد سازی تمامی سرزمین هایمان قدرت بازدارندگی ایران احیا شد به طوری که بنابر اسناد موجود پس از پایان جنگ تحمیلی، قدرت بازدارندگی ایران جلوی سه تا چهار جنگ را گرفته و رژیم صهیونیستی و آمریکا با آن که خواستند اما نتوانستند به ایران حمله کنند. دو بار آقای بوش و یک بار نتانیاهو قصد حمله به ایران داشتند و دستور حمله را هم داده بودند ولی قدرت بازدارندگی ایران و افشاگری های انسان های آزادیخواه مانع شد.

وی افزود: قدرت بازدارندگی ایران در همان زمان دفاع مقدس ساخته شد و سپر امنیتی آن همچنان بالای سر ملت ایران قرار دارد.

دکتر رضایی افزود: حال در اقتصاد مقاومتی نیز اگر تنها تحریم ها را خنثی کنیم از کجا معلوم که چند سال بعد دوباره تحریم نشویم ؟ لذا باید کاری کنیم که دشمنان دیگر به فکر تحریم ایران نیافتند و اقتصاد ایران را باید آنقدر پیشرفت داد که تحریم ناپذیر شود..

دکتر محسن رضایی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) 10 اصل برای اقتصاد مقاومتی بر شمرد که عبارت است از: مردمی شدن اقتصاد و ایجاد انگیزه در روحیه و فرهنگ جهادی در اقتصاد ایران، صرفه جویی که قطعا به معنای ریاضت نیست بلکه به معنای درست و به اندازه و بدون اسراف مصرف کردن است، اصلاح و تقویت مدیریت کشور، بازآرایی بازارهای مالی، بالا بردن کیفیت کالای ایرانی و رقابت در قیمت ها، کیفیت و سلامت همچنین خوداتکایی و تبدیل ایران به کریدور تجاری حمل و نقل شمال و جنوب، حمایت از کار آفرینان، عدم تمرکز و نقش هدایتی دولت در اقتصاد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: اما برای ایجاد و اجرای اقتصاد مقاومتی مشکل بیشتر در داخل است تا خارج، چون بینش ها در اقتصاد ایران اغلب سوسیالیستی یا سرمایه داری است و یک فرهنگ اقتصادی قدیمی و استعماری در ایران وجود دارد که باید کنار زده شود، همانطور که در دوران دفاع مقدس تا مانع بنی صدر برکنار نشد وجنگ انقلابی جایگزین جنگ کلاسیک نشد، پیروزیها بدست نیامد.

دکتر محسن رضایی افزود: الان هم تجارت و اقتصادمان را اشغال می کنند و این رویارویی شاید چند سال به طول انجامد لذا ضروری است اقتصاد مقاومتی جایگزین اقتصاد استعماری به ارث رسیده از گذشته شود، همانطور که جنگ انقلابی در دفاع مقدس جایگزین جنگ کلاسیک شد.

دکتر رضایی تصریح کرد: نسل سوم و چهارم انقلاب باید مهمترین فرماندهان و مسئولان اقتصادی باشند و با پرهیز از شعار زدگی با منطق و تدبیر و دور اندیشی و با استفاده از علوم و فنون اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند.

دکتر رضایی همچنین در بخش دوم این برنامه به سوالات دانشحویان حاضر پاسخ داد، وی در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت وقت در دوره دفاع مقدس در اقتصاد گفت: دولت دوران جنگ هر چند از محیطی شدن جلوگیری کرد ولی فرصت بسیار طلایی برای مردمی کردن اقتصاد را از دست داد و اقتصاد به جای مردمی شدن، دولتی شد، در حالی که آن موقع مردم در پشت جبهه ها نیز خیلی انگیزه داشتند که در تولید و نوآوری تحول ایجاد کنند، اما دولت فرصت بزرگی را از دست داد. در حالی که کشورهایی مثل آلمان و ژاپن مهمترین پیشرفت هایشان در زمان جنگ بوده است و بنز و تویوتای آنها سابقه در اسلحه سازی دوره جنگ دارد.

رضایی درباره تمرکزگرایی در اقتصاد ایران گفت: در سابقه تاریخی، ایران به صورت فدرال اداره شده است اما رضا شاه تمرکز در اقتصاد ایجاد کرد و کشور را به پادگان بزرگی تبدیل کرد و هدف بقا بجای پیشرفت قرار گرفت و بدبینی و سوءظن و جنبه های امنیتی را جایگزین توسعه زیربنایی کرد.

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره پایان جنگ در جمع دانشجویان گفت: تعبیر جام زهر معامله ای بود که امام (ره) با خداوند انجام داد و معنای شکست ندارد، چون در روزها وهفته های آخر جنگ جوانان ما در جبهه ها ورق را برگرداندند و بعد از دفع تجاوزهای صدام آماده فتح بصره شدند اما امام (ره) دستور دادند جلوتر نرویم، در روزهای پایانی جنگ فرماندهان از طریق مقام معظم رهبری تقاضای حمله به بصره را کردند ولی امام نپذیرفتند و همگان دیدند که سرنوشت جنگ ومنطقه و صدام چگونه شد. وی افزود: در حال حاضر هم کاربرد برخی عبارات چون جام زهر برای شرایط کنونی کشور درست نیست، ما باید از یکطرف با دیپلماسی تحریم ها را برطرف کنیم و از طرف دیگر با تدبیر و اتکا به توانایی های خود به نتایج درخشان در شکوفایی اقتصاد برسیم و ایران اسلامی از این مرحله حساس با سربلندی عبور کند و به قله های سعادت برسد.

دکتر محسن رضایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره نسبت مقاومت و پیشرفت گفت: قدرت های غربی مباحث استراتژیک را فدای سیاست های زودگذر نمی کنند، از این رو با توجه به موقعیت ایران در همه حالت ها و حتی در رژیم شاه برای پیشرفت ایران حد و مرزی قایل شده اند تا چه برسد به امروز. از این رو ما بدون مقاومت نمی توانیم پیشرفت کنیم، البته مقاومت و ایستادگی باید توام با تدبیر و منطق باشد.

دکتر رضایی افزود: ما نه با انفعال و نه با ماجراجویی پیشرفت نمی کنیم و آمریکا از ما این دو را می خواهد.

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری با حفظ ارزش ها باید از میان موانع راه عبور پیدا کنیم و برای عبور از گذر تاریخی به مدیریت، دوراندیشی و زیرکی نیاز داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
0
0
اقتصاد تحریم ناپذیر یعنی اقتصاد بدون نفت و آنهم یعنی

خداحاقظی با اقتصاد رانتی و آنهم یعنی مفت خوری ممنوع !!

بنظر شما به مذاق بعضی ها خوش خواهد آمد؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
آقا محسن ، ما در جنگ خیلی رشادت ها کردیم تا توان خود را حفظ کنیم ولی شما هم میدانید که بخش اعظم پیشرفت تکنیکال ما بعد از جنگ و در دوره آرامش اقتصادی و سیاسی ، رشد کرد . زیرا بودجه مناسب تزریق شد و با ارتباط با دنیای خارج توانستیم به بسیاری از علوم روز دست پیدا کنیم.
برای نجات اقتصاد بنظر من ما به آرامش سیاسی و پرهیز از درگیری نیاز داریم ، بنطر ساده انگاری می آید که تصور کنیم در یک فضای نا آرام بتوان به اقتصاد مولد دست یافت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین