کد خبر: ۱۷۷۳۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸

متن جدل کلامی جنجالی زیباکلام و شاگرد آیت الله مصباح در تلویزیون

به گزارش خبرآنلاین،
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنامه تلویزیونی «زاویه» مناظره‌ای رو در رو میان صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، درباره آسیب‌شناسی روشنفکری در ایران ترتیب داده بود.

در این برنامه که از شبکه چهار سیما پخش شد، به غربزدگی روشنفکران در ایران انتقاد کرده و به تضاد میان روشنفکری دینی و روشنفکری غربی پرداخته شد. گرته برداری از فرهنگ غرب مورد انتقاد خسروپناه قرار گرفت. این موضوع با واکنش زیباکلام مواجه شد که خطاب به ویی گفت: اصل تفکیک قوا هم از غرب آمده است. مگر شما آن را از «قال الباقر» آورده اید؟ مگر اصل تفکیک قوا، اساس نظام جمهوری اسلامی نیست؟ پس اصل این نظام از غرب آمده است!

خسروپناه که می گفت همه چیز غرب بد نیست، در پاسخ به وی گفت: غرب هم چیزهای خوبی از اسلام گرفته است. همچون تجربه‌گرایی. ما هم تفکیک قوا را از غرب بگیریم. این چه ایرادی دارد؟

زیباکلام پاسخ داد: ته حرف شما و اسلام گرایان این است که اگر از شما بپرسیم، اسلام برای چه آمده؟ می گویید آمده که انسان ها را خوشبخت کند. بعد اگر بگوییم که چطور یک عده بدون اینکه از خدا و کلیسا و وحی کمک بگیرند، زندگی می کنند و وضعشان هم بد نیست؟ چطور عده ای دین را کنار گذاشتند اما خوشبختند؟ پاسختان چیست؟ او بی آنکه به خسروپناه اجازه پاسخ به این سوال را بدهد، خودش از جانب وی و اسلام گرایان اینگونه پاسخ داد: شماها چاره ای ندارید جز اینکه بگویید آنها توهم خوشبختی دارند و اتفاقا خیلی هم بدبختند! آنها بحران هویت دارند، هم جنس بازند و به گاو پرستی رسیده اند و از این حرف ها...! مساله این است که طی 150 سال گذشته میلیون ها نفر از این طرف به غرب رفته اند، اما حتی 20 نفر هم از انجا نیامده، اینجا زندگی بکند!

زیباکلام که می گفت غزالی به این سوال پاسخ داده و به همین دلیل هم او مهمترین کتابش را تقدیم به غزالی کرده است، گفت: غزالی چشم مرا باز کرد و گفت «کجا گفته شده که اسلام آمده تا بانکداری و ...برای من ایجاد کند؟ اسلام آمده که بگوید آخرت و معاد و خدا هم هست». همین.

مجری برنامه کوشید که برنامه را از حالت مونولوگ خارج کرده و فرصت پاسخگویی برای خسروپناه ایجاد کند. او هم با بیان اینکه «من نمی‌دانم غزالی کی این حرف را زده؟» ادامه داد: آخرین کتاب غزالی را با دقت بخوانید. انجا نوشته که اسلام با قرائت تصوف ارزشمند است نه اسلام برآمده از عقلانیت مستقل. تعبیر شما اصلا واقعیت ندارد. نمی‌گویم تحریف است اما درست نیست. ضمنا من نماینده حکومت 33 ساله جمهوری اسلامی نیستم که شما آن را در برابر حکومت 200-300 ساله غرب می گذارید و مقایسه می کنید.

خسروپناه افزود: اسلام آمده که انسان را خوشبخت کند. اما مگر با لفظ اسلام، می توان آن را محقق کرد؟ سبک زندگی کنونی ما معجونی از اسلامیت و ایرانیت و غربیت است. یکی از دلایل عدم پیاده شدن اسلام واقعی هم همین عقلانیت عمودی است. غرب مدرن به دلیل بها دادن به عقل که در قرون وسطی مغفول مانده بود، موفق شد؛ اما بال وحیانیت را شکاند و این یک آسیب است. جوامع اسلامی هم موفقیت ها و آسیب هایی دارند. از جمله اینکه این جوامع بال عقلانیت را شکانده اند. از نظر من جامعه خوشبخت جامعه ای است که عقلانیت عمودی را با وحیانیت جمع کند و در طول آن قرار دهد نه در عرضش. البته ما در جامعه خودمان نتوانستیم چنین کنیم.

زیباکلام که می گفت «حرف من چه ربطی به عقلانیت طولی و جمعی و عمودی دارد؟» ادامه داد: سوال من از شما این است که آیا بدون مذهب هم می توان زندگی خوبی داشت؟ اگر جوابتان مثبت است، پس مذهب برای چیست؟ اما شما که جواب مثبت نمی دهید، کلنگ و بولدوزر می آورید و زندگی آنها را می کوبید و می گویید آنها خوشبخت نیستند!

خسروپناه که می گفت «شما چرا به جای من جواب می دهید؟»، گفت: من این حرف را نمی گویم. سوال من از شما این است که این نسخه ای که می پیچید، در مشروطیت و دوران پهلوی اول و دوم جواب داد؟ در 120- 130 سالی که این نسخه پیچیده شده، به جوابی رسید؟ من استدلال عقلی می آورم که دینی که با آخرت ما کار دارد، با دنیای ما هم کار دارد. چون اعمال ما در این دنیاست که آخرتمان را می سازد.
زیباکلام هم گفت: با تمام احترامی که برای مرحوم دکتر شریعتی قائلم اما با این حرفش که گفت «دینی که دنیای مرا نسازد، آخرت مرا هم نخواهد ساخت. خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز، خودم چگونه مردن را خواهم آموخت» مخالفم. مشکل ما در 33 سال جمهوری اسلامی این است که می خواهد چگونه زیستن را به من بیاموزد!

خسروپناه که می گفت این جمله شریعتی به تنهایی نیست و در قرآن و احادیثی از امام صادق نیز آمده است، پاسخ داد: حتی چگونه مردن را هم باید از دین آموخت. مگر اسلام احکام قضایی و اقتصادی ندارد؟ مگر نمی گوید ربا حرام است؟ آقای زیباکلام شما تکلیفت را با خودت مشخص کن! شترسواری که دولا دولا نمی شود! اسلام چنین احکامی دارد یا نه؟ اگر دارد، پس دین برای این دنیا هم هست. اسلام نمی‌گوید عقل را کنار بگذار. مشکل در کنار گذاشتن عقلانیت است که به انحطاط دچار می شویم.

زیباکلام هم اظهار داشت: دین آمده که بگوید آخرت هست و نیامده که دنیای ما را بسازد. این عقل است که دنیا را می سازد و ربطی به دین ندارد. حاصل تفکر شما این است که باید عقل را کنار گذاشت و دین را چسبید.

به گزارش خبرآنلاین، خسروپناه که می گفت این طور نیست با واکنش زیباکلام روبرو شد که می گفت همین طور است. صدای این دو استاد دانشگاه با یکدیگر خلط شده و هر کس حرف خودش را می زد که مجری برنامه زمان پایان برنامه «زاویه» را اعلام کرد. مهمانان دقایقی سکوت کرده و مجری گفت که انشالله این بحث را بار دیگر ادامه خواهیم داد. تیتراژ پایانی در حال پخش بود و دوربین تصاویر زیباکلام و خسروپناه را نشان می داد که همچنان مشغول بحث بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
4
1
آقای زیباکلام مگر نشنیدی که گفتند :سخن خوب را اگر چه شد از دهان کافر بگیرید؟
آیا این حدیث را نشنیده اید که ،هر آنچه را عقل حکم کند شرع حکم می کند وهر آن چه را که شرع حکم کند عقل نیز حکم می کند ؟
مگر نشنیدی که هر انسانی دارای پیامبر درونی است وآن پیامبر ،عقل انسان است؟
آقای زیبا کلام آخرت زمانی هویت پیدا می کند که این دنیا کشتزار خوبی برای دنیای بعد باشد .
چرا سفسطه می کنید ؟
مگر غرب علم طبابت را از ابوعلی سینا ی ما نگرفت؟
آیا معتقدنیستید که بیشتر علمای قدیم ما علم نجوم می دانستند ؟وغربی ها از آن کپی گرفتند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
3
1
غرب گرایی در همان 130 سالی که خسروپناه گفت در ایران اجرا شد ، باحمایت محض آمریکا هم دنبال شد، اما نتیجه اش انقلاب اسلامی علیه آن بود.
این نظریات غربزده ها استنباط اصل بحث به نفع خسرو پناه است.
این نظرات نه تازگی دارد و نه تعجب.
آخر از دانشگاهی که منابع تحصیلیش صرفا همان نظریات غربیان است چیزی غیر از این گفته ها خارج نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
2
2
با تمام ارادتي که به جناب زيبا کلام دارم با شاکله بحث هاي ايشان موافق نيستم ايران عظمت فرهنگي خود را مديون اسلام است کاري ندارم آقايان در حال حاضر ....به خصوص در عرصه ي سياست که متاسفانه اسلام در اين حين مظلوم واقع شده و به مثابه سنگريست که نان به نرخ روز خورها جهت تاويل و توجيه کارهاي نادرست و غلط بدان پناه برده اند.ريشه ي اساسي دين را بايد در هويت فرهنگيمان جست اگر تنها فايده ورود اسلام به ايران و درک آن توسط مردم تولد نوابغي چون حافظ و مولانا و سعدي باشد که دنيا از عظمت ايشان و آثارشان بعد از قرنها همچنان انگشت به دهان مانده است براي ما کفايت ميکند اگر ميخواهيم دين را بشناسيم به آثار اين بزرگان که در حقيقت تفسير دين است مراجعه کنيم آن وقت ميبينيم هم زيبايي هاي حيات دنيوي و هم سعادت اخروي را ميتوان به طور کامل در قالب دستورات دين جست و آنها را پيدا کرد... اگر افرادي مثل بزرگان پيشين فرهنگي و هنري و علمي ما که در زمانه ي ما هم کم نيستند زمام امور را به دست بگيرند و به ارائه ي تصويري حقيقي و عملي از دين در جامعه بپردازند اينطور غرب و فرهنگش در نظر مردم ما اصالت پيدا نخواهد کرد چه بسا ميتوانيم دنيا را هم متوجه متفاوت بودن و برتر بودن آن نسبت به ساير اديان کنيم اما افسوس اکنون کساني ميدان دار جريان هستند که ناآگاهانه يا عامدانه پايه هاي ايمان خود مسلمانان را هم متزلزل کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
2
2
خوب حالا گیریم غرب در اوج سعادت دنیوی است ایا سعادت اخروی را هم دارد ؟اگر دارد، سعادتمند و صراط شان مستقیم است .اما انها از سعادت اخروی بهره ای ندارند یعنی در راه کمال انسانی و معرفت الهی نمیباشند فقط دنیا شانرا گرفته و اباد کرده اند،و این هنری نیست .سعادت حقیقی انسان رسیدن به حق از طریق رسیدن به معرفت خداوند است .اصلا سعادت دنیا واخرت جدا نداریم سعادت حقیقی خلاصه میشود در کمال انسان که هم سعادت دنیا را شامل است هم سعادت اخروی را ،اگر بخواهیم دنیا واخرت را جدا برسی کنیم خطا کرده ایم باید کل را دید نه جزء را.اگر کسی در جزئی از کل خوشبخت باشد ایا در کل هم خوشبخت است ؟پاسخ خیر است ،کسی خوشبخت وسعادتمند حقیقی است که در کل سعادتمند باشد و الا چند روزه دنیا را راحت میتوان خوش بو د اما کمال انسان چه میشود .دین سعادت کل را به انسان میدهد حال ممکن است کسی چند ساله عمر دنیا را در زندان باشد اما مسافر کمال انسانی باشد .البته اگر همه بشر با هم در راه دینداری باشند ودین دار واقعی شوند دنیا شان هم بهشت خواهد شد،اما کار دینداران(دین کامل اسلام) سخت است چون همه خواهان ان نیستند بدین جهت جامعه دینی در زحمت میافتد،و در ظاهر زرق و برق دنیای انها (دنیا پرستان )بیشتر جلوه میکند.ولی حقیقت این نیست!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
2
4
درود بر زیباکلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
1
3
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است:
ما 2500 سال پیش تمدن داشتیم، منشور حقوق بشر داشتیم و شاه بیت شاعرمان هم بر سر در سازمان ملل است ، ولی حالا...
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
جالب بوداما ایده ال نبود،دراینگونه جدلها باید آزادی عقیده وبیان بحدی باشد که طرفین بد ون توهین به یکدیگر،به عقیده افرادویاشخصی مشخص، آزادانه وبدون ذره ای ترس و واهمه نظر قلبی خودرا تمام وکمال بیان کنند.طوری که من احساس کردم این آزادی در این مناظره برای طرفین به مساوی بر قرار نیست واین جو برای آقای زیبا کلام کمتر ازطرف مقابل آماده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین