کد خبر: ۱۷۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹

وزیر اقتصاد: گمرک مسوول شناسایی رانتخواران شد/مردم باید حق را به حاکمیت بدهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شمس الدین حسینی که در ˈجشنواره ملی پستهˈ در سیرجان سخن می گفت،افزود: اقتصاد ایران شکوفا است و باید این مساله را بیاموزیم که جایی سود تبدیل به طمع نشود و موقعیت نظام را دریابیم.
حسینی تاکید کرد: حاکمیت در راستای شفاف کردن امور اقتصادی حرکت می کند. امروز هستند افرادی که می خواهند در جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما، رانت خواری کنند اما جلوی آنها ایستاده ایم زیرا وظیفه ما حمایت از مردم است. 

شمس الدین حسینی افزود: هم اکنون دولت و مسئولان دولتی هیچ وظیفه ای جز حفاظت از منافع کشور ندارند و به همین منظور جلوی رانت و رانت خواری گرفته خواهد شد. 

وی اظهار داشت: به گمرکات اعلام کرده ایم فهرست تمام کسانی که از رانت ها بهره مند شده اند را به سازمان توسعه تجارت تحویل دهند تا مورد رسیدگی قانونی قرار گیرد. 

وی ادامه داد:در راستای حفظ منافع کشور اگر لازم باشد بیشتر با مردم صحبت می کنیم زیرا کشور هم اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی شده است. 

وزیر امور اقتصادی تصریح کرد: فعالان اقتصادی سربازان و فرماندهان گمنام این جنگ هستند اما قرار نیست در شرایطی که کشور درگیر کمبود یک ماده غذایی است بخواهند آن را با همان ارزی که از دولت دریافت کرده اند به فروش رسانند.حسینی افزود: نگاه کشور و نگاه اقتصادی دولت تسهیل تجارت با محوریت صادرات است اما امروز شرایط ایجاب می کند ما بیشتر مراقب استفاده از مزیت ها، بهره گیری از فرصت ها در مقابله با رانت و رانت خواری ها باشیم تا نرخ ارز یکسان شود. 

وی گفت:هم اکنون بستر رانت خواری در کشور وجود دارد بنابراین به طور قطع باید در یک برنامه خروج استراتژیک برنامه صادرات و واردات با شروطی اصلاح شود. 

وی تصریح کرد: در این فضا تصمیم بر این است که عموما صادرات آزادانه صورت گیرد و حمایت های لازم در جهت تقویت و پشتیبانی از آن انجام می شود اما ممکن است برخی اقلام کالایی با محدودیت صادرات رو به رو شود. 

وی اضافه کرد: ممکن است در مقطعی ناگریز باشیم جلوی صادرات برخی کالاها و اقلام را بگیریم اما ما بدنبال انجام این امر نیستیم اما برای حفظ منافع مردم مسئولان باید این کار را انجام دهند. 

حسینی با اشاره به بحث واردات گفت: به طور حتم در این شرایط باید مدیریت واردات نیز مورد توجه قرار گیرد . امروز ما با کمبود ارز مواجه نیستیم بلکه محدودیت هایی در جابه جایی وجود دارد که اگر لازم باشد با اولویت باید محدودیت واردات را وضع کنیم. 

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مدیریت و محدودیت واردات در دستور کار قرار دارد.همچنین تسهیل توسعه تجارت با محوریت توسعه صادرات در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد اما با توجه به محدودیت ها دغدغه داریم ارز صادرات غیر نفتی هر چه سریعتر به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با بیان اینکه مردم باید حق را به حاکمیت بدهند.هم اکنون دولت به دنبال شفاف سازی امور است و در صورت انعقاد تفاهمنامه ای بدنبال اجرای این تفاهمنامه ها می باشد.
وی افزود: وقتی جابه جایی پول نقد برای دولت گرفتاری هایی را در پی دارد این موضوع برای صادرکنندگان غیرنفتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است که این برای دولت قابل درک است. 

حسینی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد به نفع ما است که از هر تهدیدی یک فرصت استخراج نمائیم. 

وی گفت: امروز در حوزه تجارت و تعادل بخشی به طراز پرداخت ها بیش از گذشته توجه داریم و می دانیم صادرات غیرنفتی تا چه اندازه می تواند برای کشور اهمیت داشته باشد. 

وزیر اقتصاد افزود:میزان صادرات غیرنفتی در طول اجرای برنامه های اول، دوم و سوم توسعه 52 میلیارد دلار بود. 

وی ادامه داد: این در حالی است که فقط در سال گذشته با وجود همه کارشکنیها حدود 50 میلیارد دلار صادرات داشتیم که این میزان معادل صادرات سه دوره است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امسال نیز 50 میلیارد دلار صادرات در این زمینه داشته ایم. 

وی خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته صادرات ایران متنوع شده است و صادرات محصولات باغی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

حسینی بیان کرد: دربرنامه چهارم و پنجم توسعه نگاه تکمیل توسعه صادرات،تسهیل تجارت و توسعه آن نامگذاری شد که این تغییر نام یک لفاظی نبود و این نگاه همچنان در دولت وجود دارد. 

به گزارش خبرآنلاین، وی نتیجه این نگاه را 105 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در برنامه چهارم ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در حالی که در برنامه های قبلی 52 میلیارددلار صادرات صورت گرفته است. همچنین سال گذشته صادرات غیرنفتی و خدمات فنی مهندسی به 50 میلیارد دلار رسید، در سال جاری نیز بیش از 50 میلیارد دلار هدفگذاری شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین